HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

Arquebus wrote:Enig i at det ikke trenger å være messe, det er ett dårlig kart, kan sikkert ta det med på en tur til Vikene an gang, men jeg har lagt ut de objektene som kartet dekker der ute for å hjelpe med identifisering. Så har vi ett annet tegn til høyre for offisersbrakken også som ikke er identifisert.
Det er nok overveiende sannsynlig koblingspunkter for kabel - mener jeg da PDT_Armataz_01_18

Det er vel ikke så lurt å ta orig.kartet med ut - der ? ... Dessuten vet jeg av erfaring at slike 'kartstudier i felt' kan være svært lite nyttige når en ikke har 'gjort leksene' og definert interessante sjekkpunkter - i fred og ro, før turen.
Men, men....

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
bactuz

KOS wrote:Dessuten vet jeg av erfaring at slike 'kartstudier i felt' kan være svært lite nyttige når en ikke har 'gjort leksene' og definert interessante sjekkpunkter - i fred og ro, før turen.
Amen! :bra:

Ja, det har vi jammen sett før gitt.
En vinner mye på å studere terreng og kart på forhånd før en setter kurs.

Greit at det er lagt ut 'det som er interessant' allerede, men hele kartet i sin helhet vil jo fortelle masse om hvor linjene lå, ikke bare om hva de gikk til.
Og ihvertfall for meg så er det også viktig for å få helheten i opplegget...

Men, men... - som KOS så veltalt sa.

Den som lever får kanskje se satser jeg på :smile:

Kai
Paul S.

'Moffe' eller 'Maffe'
Når min "karriere" startet med grøftegraving brukte vi ordet moffe, eller muffe for de på oppsiden av grøften. Mener å huske at det var der det ble skjøtet kabler m.m med ett stykke som lå utenpå kablene/røret.
mvh
Paul S.
Natter

Paul S. wrote:Når min "karriere" startet med grøftegraving brukte vi ordet moffe, eller muffe for de på oppsiden av grøften. Mener å huske at det var der det ble skjøtet kabler m.m med ett stykke som lå utenpå kablene/røret.
Du husker sikkert rett: Jeg ser at det tyske ordet "kabelmuffe" (skjøtemuffe), oversettes med "cable joint box" på engelsk.

"Kabelverzweigungsmuffe" (som skulle bli noe sånt som kabelforgreningsmuffe) er kanskje også relevant i denne sammenhengen?
KOS
Moderator

Natter wrote:Jeg ser at det tyske ordet "kabelmuffe" (skjøtemuffe), oversettes med "cable joint box" på engelsk.

"Kabelverzweigungsmuffe" (som skulle bli noe sånt som kabelforgreningsmuffe) er kanskje også relevant i denne sammenhengen?
Hei Natter og Paul.

Jeg er også, fra 'en av mine tidligere karriærer' som reparatør av tunge kjøretøy, vel kjent med ordet 'skjøtemuffe' ... Men fant det ikke igjen på Tysk der jeg letet :rodme:

Men så finnes det altså, det var fint - takk for hjelpen begge to :bra:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
parsonrussellterrier

Hva om disse stolpefestene er brukt til kamuflasje da?

For å få stillingen til å gå i ett med terrenget fra luften eller noe slikt, holde oppe noe kamuflasjeduk osv.
Arquebus

bactuz wrote:
Ja, vi får spørre Herr Hylsefyl pent om lov til å se på bunkerne hans neste gang vi er der ute...

Kai
Regner med at det er eier av anlegget du refererer til ovenfor :) Hvem er det vi må spørre for å se på bunkere ved HKB Vikene, har du navn eller adresse på vedkommende?
bactuz

Arquebus wrote:Regner med at det er eier av anlegget du refererer til ovenfor :) Hvem er det vi må spørre for å se på bunkere ved HKB Vikene, har du navn eller adresse på vedkommende?
De to bunkerne som hører til forlegningsbrakka, og som ikke er avmerket på kartet vi laget.
Ref. innlegg fra Hylsefyl her http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 804#p42804 så kan det kanskje være lurt å spørre først... hehe PDT_Armataz_01_18

Så mange andre bunkere trenger vi vel ikke spørre om lov til å se på. De fleste ligger i åpent terreng, men for de som ligger i hager kan det jo være greit å banke på først, og høre om det er greit at vi kikker litt.
Innbyggerne i Kvalavåg er stort sett überhyggelige og behjelpelige, det skal de jammen ha... :bra:

Kai
Arquebus

Da har vi slått fast at HKB Vikene i alle fall hadde ett luftmålstativ M36 til sine 3 sMG(n). Dette er et sjeldent objekt å finne i dag, og ett fra kystfort i vår region blir vel nærmest unikt.

Den tyske betegnelsen var MG Dreibein 245(n), og var egnet tiil luftmål med luftmålsikter. Stativet kunne også brukes til nærforsvar mot bakkemål på kortere avstander. Kanskje vi finner en - tre egnede stillinger ved HKB Vikene for vannkjølt sMG på dette stativet.
Attachments
2010_12280111.JPG
2010_12280111.JPG (327.15 KiB) Viewed 1069 times
Dreibein 245(n).jpg
Dreibein 245(n).jpg (72.19 KiB) Viewed 1069 times
bactuz

Da har vi slått fast at HKB Vikene i alle fall hadde ett luftmålstativ M36 til sine 3 sMG(n)...
Så bra :)
Og hvordan slår man slikt fast? Og hvem slo? PDT_Armataz_01_18

Kai
Arquebus

Ett par nærbilder av lavetten og vuggen.

Vi ser etter en firkantet stilling med vegger på en meter eller deromkring, slik at dette kunne fungere både som luftvern og som nærforsvar.

Jeg tror Kai sin oransje 2 stilling er en god kandidat for en slik stilling.
Attachments
sMG 245(n) Dreibein.jpg
sMG 245(n) Dreibein.jpg (61.89 KiB) Viewed 1031 times
sMG 245(n) Dreibein 2.jpg
sMG 245(n) Dreibein 2.jpg (74.45 KiB) Viewed 1031 times
bactuz

Føler ikke at jeg fikk svar på spørsmålet i mitt forrige innlegg....
Ble det fastslått fordi lavetten angivelig er fra Vikene eller er det andre ting som ligger til grunn for fastslåelsen?

Er dessverre ikke helt enig i at 'Oransje 2' er en passende stilling for dette bruket, da den ligger i forkant av en skråning og har dårlig sikt bakover og til venstre. Kanonstilling 1 på vårt kart vil også kunne komme i konflikt med kuleregnet om de skulle finne på å prøve å skyte sørover, men for all del, vi får ta turen ut og se stillingen i nytt lys, så kanskje det smeller i en sikring PDT_Armataz_01_18

Kai
Arquebus

bactuz wrote:
vi får ta turen ut og se stillingen i nytt lys.

Kai
Enig i at vi kan ta detaljene når vi er der ute en gang.
bactuz

Hehe... Fremdeles ikke svar på mitt opprinnelige spørsmål :D

Kai
bactuz

Da foreslår jeg at vi går litt videre KOS.... Blir du med?

Vi fortsetter fra 'Oransje 5' og går sørover for å komme oss ned til lyskasterstillingen som ligger nedenfor denne stupbratte skrenten som 'femmeren' ligger på kanten av. Etter en stund finner vi denne lekre saken som vi har sett på et av Eagle Wind's bilder tidligere i tråden.

På det nederste bildet ser du ruten vi brukte for å finne trappen (gul) og den røde ruten er kjappeste veien mellom stillingene hvis du vet om trappen... hehe...
Den er ikke lett å finne fra oversiden for å si det litt forsiktig... PDT_Armataz_01_18

Loser du oss videre da fjellfører KOS når det måtte passe? :bra:

Kai
Attachments
Trapp....
Trapp....
- t rapp.jpg (945.13 KiB) Viewed 1121 times
Her finner du trappen om du tar turen fra stilling 'O 5' :) Gul er den vi tok, Rød er den du tar etter å ha oppdaget trappen...   ;)
Her finner du trappen om du tar turen fra stilling 'O 5' :) Gul er den vi tok, Rød er den du tar etter å ha oppdaget trappen... ;)
- oversikt trapp.jpg (316.89 KiB) Viewed 1121 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”