HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

Arquebus wrote:Så er jeg en av dem som er 100% sikker på at de to OP bunkerne ble benyttet til hver sin saksekikkert for å gi måldata til langbasisutstyret som sikkert stod plassert i ildledningssentral i den sørligste OP bunkeren
På det kart-tidspunktet med 4 kanoner kan vel det godt være at flere er 100% sikker på det ;-)

Men - lurer nå på om ikke kanon 1(av 6) hadde bedre mulighet å observere, måle og skyte nordover enn de øvrige. Kanskje denne utvidelsen i nord krevde nye observasjonspunkter mot mer nordlige mål ?
Attachments
Rett ved 'sauefjøs-OP' , merk; Dårlig sikten nordover - selv om trær og hus er kommet til.
Rett ved 'sauefjøs-OP' , merk; Dårlig sikten nordover - selv om trær og hus er kommet til.
K.JPG (217.43 KiB) Viewed 664 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Arquebus

Vi fortsetter fra Vikene med å identifisere Offisersbrakke og Messe på Bactus sitt kart.

Offisersbrakken ser ut til å finnes der ute, men hvor er messen?

Ute til høyre er det nok ett tegn som jeg ikke er kjent med.

(Merk at det er sambandslinjer og ikke veger som er tegnet på kartet)

Igjen ber vi forumet om forslag :)
Attachments
Vikene, Offisers Baracke, Mezze, usw.jpg
Vikene, Offisers Baracke, Mezze, usw.jpg (117.77 KiB) Viewed 737 times
KOS
Moderator

Arquebus wrote:Igjen ber vi forumet om forslag :)
Et par bunkere vi ikke har rukket over ennå der, de er sikkert avlåst PDT_Armataz_01_14
Har ikke sett det tegnet før...
Arquebus

KOS wrote:
Arquebus wrote:Igjen ber vi forumet om forslag :)
Et par bunkere vi ikke har rukket over ennå der, de er sikkert avlåst PDT_Armataz_01_14
Har ikke sett det tegnet før...
Er gjerne med til Vikene med det jeg har av informasjon når været tillater det.
Arquebus

Fortsetter med FLAK 38 stillingene (FLAK og sannsynligvis 38).

Bactus har 4 stk. 2 cm FLAK på kartet sitt, mens Vikene hadde 3stk. 2 cm FLAK etterhvert. Du har vel en FLAK stilling for mye der ute (stillingene kan jo saktens finnes der ute, men det stod ikke 4 stk. kanoner i disse samtidig)

På bildet ser den ene FLAK stillingen ut til å ha tegn for PAK eller lignende.
Attachments
Vikene FLAK 38 stillinger.jpg
Vikene FLAK 38 stillinger.jpg (119.38 KiB) Viewed 723 times
bactuz

KOS wrote:Et par bunkere vi ikke har rukket over ennå der, de er sikkert avlåst PDT_Armataz_01_14
Ja, vi får spørre Herr Hylsefyl pent om lov til å se på bunkerne hans neste gang vi er der ute...
Arquebus wrote:Er gjerne med til Vikene med det jeg har av informasjon når været tillater det.
Høres bra ut :) Slik det ser ut nå så kan det vel være en stund til en slik anledning byr seg, men en tur til Vikene er også jeg gjerne med på.

Flott arbeid Arquebus! :bra:
Takker for kartbitene...

Kai
Arquebus

KOS wrote: Men - lurer nå på om ikke kanon 1(av 6) hadde bedre mulighet å observere, måle og skyte nordover enn de øvrige. Kanskje denne utvidelsen i nord krevde nye observasjonspunkter mot mer nordlige mål ?
De beholdt de samme OP punktene, hhv. "L" i OP bunker/ildledningssentral Sør og "K" i OP bunker Nord etter at batteriet fikk seks kanoner.
Eagle Wind

Arquebus wrote:Fortsetter med FLAK 38 stillingene (FLAK og sannsynligvis 38).

Bactus har 4 stk. 2 cm FLAK på kartet sitt, mens Vikene hadde 3stk. 2 cm FLAK etterhvert. Du har vel en FLAK stilling for mye der ute (stillingene kan jo saktens finnes der ute, men det stod ikke 4 stk. kanoner i disse samtidig)

På bildet ser den ene FLAK stillingen ut til å ha tegn for PAK eller lignende.
Har dere bilder fra disse to? :)
KOS
Moderator

Arquebus wrote:På bildet ser den ene FLAK stillingen ut til å ha tegn for PAK eller lignende.
Det kan jo stemme. Det var litt overgrodd og 'mindre tydelig' fundament i den østre stillingen. Får 'grave ut' når området åpnes etter miljø-oppryddingen eller noe sånt. Den har vel hatt en LAG kanon ut mot sundet den da.
Den vestlige, som er avbildet på side 3 i denne tråden har tydelig dimensjoner for FLAK 38 ben.
Så da stemmer regnskapet med 3 Flak. Hvor mange PAK / LAG -kanoner er rapportert ?
I 'batterioversikten er kun nevnt 1 stk. 7,5 cm F.K. (i oppsetningen fra 1.5.1943)
bactuz

Det begynner å bli veldig mye PAK her ute nå gjør det ikke det?

Kai
Arquebus

bactuz wrote:Det begynner å bli veldig mye PAK her ute nå gjør det ikke det?

Kai
Jo, litt mye PAK og en FLAK for mye, men dette kan de ha byttet på. Vikene kan også utmerket godt ha hatt tildelt ett par 2 cm. PAK eller lignende tidligere for det jeg vet.

Har misbrukt kartet ditt litt til Bactus, og lakt inn enda en PAK og en kai for forsyninger til anlegget. Begge disse ser ut til å være forandret mye i dagens terreng.

Merk at HKB Vikene hadde i 1945:

- 6 stk. 14,5 cm hovedskyts (de to siste kom i slutten av november 1944)
- 2 stk. 5 cm KwK i faste stillinger
- 1 stk. 5 cm BK(f)
- 1 stk. 8,1 cm BK(r)
- 3 stk. 2,0 cm FLAK (sannsynligvis FLAK 38)
- 1 stk. 150 cm lyskaster
- 1 stk. 110 cm lyskaster
- 14 Einheits Fl.W. 42 (her må det vel finnes en til museets utstilling :shock: )
- 3 KV M/29 sMG (minst ett av dem på FLAK stativ)
- 4 stk. Madsen lMG

Husk at dette skiftet hele krigen. Eksempelvis fikk ikke Vikene sin andre lyskaster (150 cm) før i august 1944. Samtidig fikk batteriet den første av de to BK'ene. Frem til september samme år hadde Vikene også en av Ytralands 7,5 cm K236(b) kanoner.

If you are not confused you are misinformed...

Her er det masse å ta tak i.
Attachments
Vikene, Sørligste PAK stilling og en forsyningskai.jpg
Vikene, Sørligste PAK stilling og en forsyningskai.jpg (183.05 KiB) Viewed 701 times
Arquebus

Legger innpå de sørligste elementene på kartet til Bactus.
Attachments
Vikene oversikt 1.jpg
Vikene oversikt 1.jpg (226.91 KiB) Viewed 690 times
bactuz

Hehe... Da legger jeg også innpå puslespillbitene til Arquebuz på kartet som KOS og jeg laget...
Passer ikke 100%, men får skylde på at tyskerne ikke opererte med GPS på den tiden kartet ble tegnet... :)

Har nå bestemt meg for at så lenge Arquebus kaller meg Bactus, så kaller jeg ham for Arquebuz... :D

Kai
Attachments
vikene med biter.jpg
vikene med biter.jpg (1.42 MiB) Viewed 673 times
KOS
Moderator

bactuz wrote:Hehe... Da legger jeg også innpå puslespillbitene til Arquebuz på kartet som KOS og jeg laget...
En huskelapp til en 'samlerunde' før neste kartversjon - men det blir ikke før snøen er borte PDT_Armataz_01_18

Vi kom vel ikke noe videre med tresøylen og jernstangen (s.13) i denne omgang. Så om det ikke dukker opp flere 'utklipp' så fortsetter vi vel sørover derfra om litt.

Skulle gjerne hatt noen synspunkter på de kartsymbolene som dukket opp - tror det ligger mer info i de...

Vi kan vente litt om det dukker opp noen - det er ikke bra med for mye frem & tilbake i tråden :D

KOS
bactuz

KOS wrote:Vi kan vente litt om det dukker opp noen - det er ikke bra med for mye frem & tilbake i tråden :D KOS
Hehe.... Vi er på side 15... Her er det allerede MYE frem og tilbake....
Kanskje vi skulle laget en ny tråd og gjort det skikkelig fra ende til annen....

Kai
Post Reply

Return to “ROGALAND”