Var i går en tur på Storrinden flak-batteri. Dette batteriet ligger i teorien på millitært område, og ved inngangen til batteriet finner man det kjente adgang forbudt skiltet. Ironisk nok er dette også et populært turområde, og jeg var ikke den eneste som forbrøt meg mot den gode gamle lov av 1914 denne dagen. Selv om dette er et tyskbygd batteri er det delvis modifisert til luftvernbatteri av etterkrigsstandard. Spørsmålet blir da; vil jeg bli stemplet som landssviker/spion/terrorist dersom jeg legger ut bilder fra batteriet her?
Er der noen jurister i salen?
Lov om forsvarshemmeligheter
Moderators: Stutzpunkt, KOS
tja, hva skal man si. Jeg kjenner ikke området, men på f.eks turen til Kråkvåg fikk jeg lov til å fotografere alt militært utstyr bl.a kanonene. Det eneste jeg måtte forsikre meg om var at jeg ikke tok bilder på en slik måte at man kunne lokalisere den i terrenget. Alså bare av kanonen og ikke noe rundt den. Vet også at Erik E var på Ørland og tok bilder av bunkere med den beskjed at det var greit så lenge det ikke var noen byggninger bak som kunne gjenkjennes. (stemmer ikke det erik?). Begge disse er jo militært området.
Jeg antar at dette også skulle være mulig for andre området. Det kan jo være greit å spørre (hvis man finner noen man kan spørre).
Hvis man tar et bilde av en stilling på en slik måte at man umulig kan vite hvor den er i terrenget så skulle jeg nesten tru at du iallefall ikke ville bli dømt med det første... PDT_Armataz_01_20
Det kan også være mulig at det området du har besøkt ikke lenger er millitært. Har selv besøkt flere slike plasser hvor millitæret forlengst har flyttet ut, men hvor gjerde og skilt ennå ligger igjen.
Erik H
Jeg antar at dette også skulle være mulig for andre området. Det kan jo være greit å spørre (hvis man finner noen man kan spørre).
Hvis man tar et bilde av en stilling på en slik måte at man umulig kan vite hvor den er i terrenget så skulle jeg nesten tru at du iallefall ikke ville bli dømt med det første... PDT_Armataz_01_20
Det kan også være mulig at det området du har besøkt ikke lenger er millitært. Har selv besøkt flere slike plasser hvor millitæret forlengst har flyttet ut, men hvor gjerde og skilt ennå ligger igjen.
Erik H

Erling
Ville ha sjekka med øvrigheita for å være sikker. Det skadar ikkje å spørre, og du kan unngå ubehagelege konsekvensar etterpå.
Tok store mengder med bilder på Fjell Festning i 1999 mens det endå var operativt. Sjefen dengang (Syvertsen) såg igjennom alle bilda i etterkant og sa at eg kunne publisere dei eg ville med unntak av dei som synte det som var operativt, dvs radaren. Eg fikk behalde bilda der ein kunne sjå radaren i bakgrunnen med ei avtale om at dei ikkje skulle publiserast.
Syns det var ei grei løysing og ein god dialog.
Tok store mengder med bilder på Fjell Festning i 1999 mens det endå var operativt. Sjefen dengang (Syvertsen) såg igjennom alle bilda i etterkant og sa at eg kunne publisere dei eg ville med unntak av dei som synte det som var operativt, dvs radaren. Eg fikk behalde bilda der ein kunne sjå radaren i bakgrunnen med ei avtale om at dei ikkje skulle publiserast.
Syns det var ei grei løysing og ein god dialog.
Takk for innspill. Dere har kanskje rett i at det kan være lurt å spørre først, men som du sier Erik, hvem skal man spørre? Området er ikke på noen måte inngjerdet, og det er heller ingen skilt som sier at det er forbudt å fotografere. (Selv om det ville vært unødvendig ettersom dette er forbudt område.) Får lete etter noen jeg kan spørre om lov. Er det ingen tidligere luftvern-folk her som vet noe mer? I teorien er vel Flesland flystasjon operativ ennå, i alle fall til en viss grad, så det må vel finnes en stajonssjef et sted.
Stemmer det, men tror nok det er litt forskjellige tolkninger av regelverket. Etter denne "open skies" avtalen ble det visstnok lempet en del på regler, men jeg kjenner ingen detaljer her så jeg spør alltid de som viser oss rundt når slik skilting er tilstede.Vet også at Erik E var på Ørland og tok bilder av bunkere med den beskjed at det var greit så lenge det ikke var noen byggninger bak som kunne gjenkjennes. (stemmer ikke det erik?).
For Ørlandet sin del var det ingen problem å ta bilder av "forlatte" bunkere, men de operative fikk vi ikke ta bilder av utvendig engang.
Det er jo også eksempelvis fotoforbud rundt ubåtbunkeren i Laksevåg, men det blir nok brutt rett som det er, enten "med overlegg" eller av uvitende turister.
Ellers er min erfaring som mange andre, at det er ingen problem å publisere bilder så lenge man spør først. Hvor man skal spørre er kanskje ikke alltid like lett, men de lokale representantene fra Forsvarsbygg er alltids en grei ende å starte i. De vet ihvertfall hvem som er ansvarlige for området.
Mvh
Erik E
-
Hey
Eg har nettopp lagt inn bilder av storrinden og eg tenkte ikke på at det kansje ikke er lov, pytt pytt hva skal det Norske forsvaret med en gammel flak stilling når man har oppfunnet Bunkerbusters.
Altså hadde eg bod i nevada så hadde ikke noe skilt stoppa meg,det samme gjelder fort å kystfort i Norge som er utdatert for lenge siden
Eg har nettopp lagt inn bilder av storrinden og eg tenkte ikke på at det kansje ikke er lov, pytt pytt hva skal det Norske forsvaret med en gammel flak stilling når man har oppfunnet Bunkerbusters.
Altså hadde eg bod i nevada så hadde ikke noe skilt stoppa meg,det samme gjelder fort å kystfort i Norge som er utdatert for lenge siden

Rettskrivning er ikke min sterkeste side så jeg håper dere holder ut=p
Se på Gråkallen i Trondheim.
Når jeg bodde i bartebyen fra 2003 til 2006 stod anlegget der på vidt gap.
Folk kjørte inn på området med bil og satt og nøt solnedgangen.
Eller dem for og snoket.
Vil forsvaret ikke ha folk der bør dem ha et skikkelig gjerde der og låse porten i allefall.
Ref: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... e63543.ece
Men, det er vel ikke annet å vente av en gjeng med nisser/sauer i uniform.
Når jeg bodde i bartebyen fra 2003 til 2006 stod anlegget der på vidt gap.
Folk kjørte inn på området med bil og satt og nøt solnedgangen.
Eller dem for og snoket.
Vil forsvaret ikke ha folk der bør dem ha et skikkelig gjerde der og låse porten i allefall.
Ref: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... e63543.ece
Dette er ELENDIG av Forsvaret.Forsvaret opplever nå at bilførere neglisjerer skiltet
innkjøring forbudt ved oppkjøringen til Gråkallen.
Og oppe ved Gråkallen står porten oppe.
Men til tross for skilting om adgang forbudt,
kjøres det nå inn på det militære området.
Og her parkerer folk som går tur.
Det er ikke vanskelig å ta seg innenfor gjerdet.
Det er delvis brutt ned og det er også åpent ved siden av porten.
Vi ser oss nå nødt til å reparere det og kanskje markere gjerdet litt bedre.
Men, det er vel ikke annet å vente av en gjeng med nisser/sauer i uniform.