HKB 66./977 Vikene
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Det tviler jeg på. Rett 'i glaningen' til utposten og forseggjort fundament. Ikke tegn etter piggtråd ellers helt der ute, og bare denne ene søylen.Arquebus wrote:Det hendte miner ble satt på trestokker (stokkminer av betong med stålsplinter). Kan dette være en piggtrådsperring med slike miner?
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Absolutt, det ligner. Her kan vi ha oversett noe... Hvor stort område dekker kartet - der kan være mer nyttig for 'etterforskning' på detArquebus wrote:Vanskelig å tyde tegn i oransje 5, men det ligner tegn for PAK

KOS

Se der ja!
Et utsnitt av kartet som lovet! Så bra!
Her er det jo informasjon som er gull verdt i feltet! Synd vi ikke har sett noe til dette kartet før...
Enig i at symbolet i stillingen skulle tilsi noe mer enn bare utkikk.
Kai

Et utsnitt av kartet som lovet! Så bra!
Her er det jo informasjon som er gull verdt i feltet! Synd vi ikke har sett noe til dette kartet før...
Enig i at symbolet i stillingen skulle tilsi noe mer enn bare utkikk.
Kai
Et annet utsnitt av kartet viser tegnsetting på en av OP bunkerne, er det noen som vet hva dette står for?
En trekant figur med "L", er dette samband elder ildledning?
En trekant figur med "L", er dette samband elder ildledning?
- Attachments
-
- Utsnitt av feltlinjekart Vikene OP bunker.jpg (60.55 KiB) Viewed 665 times
-
inne på ei nettside eg har funnet står dette tegnet uten L
der står det forklart NCO Motor Vehicle Driver....
Her er et par supplementer til kartet som Bactus laget.
Hva betyr hhv. M1 og M2 er det Mannskapsbunker/brakke 1 og 2 til kanonstillingene?
Hva betyr hhv. M1 og M2 er det Mannskapsbunker/brakke 1 og 2 til kanonstillingene?
- Attachments
-
- Vikene kanon 2 og 3 bygninger M1 og M2.jpg (129.74 KiB) Viewed 654 times
Last edited by Arquebus on 25 Dec 2010 19:44, edited 2 times in total.
-
Her og er det tegnet men eg klarer ikke å tyde skriftenArquebus wrote:Høres ikke så tysk ut? Jeg er overbevist om at det må være i forbindelse med sambandslinjene, sentral, eller ildledningEagle Wind wrote:inne på ei nettside eg har funnet står dette tegnet uten L
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... r&start=15
Inlegget til Erik E skrevet 9 okt 2008 15:01
Kan det ligne med det på kartet?
Ikke tvil om at Eagle Wind har truffet blink her.
VB står for observasjonpunkt og jeg er overbevist at dette nå har noe med dette langbasisgreiene å gjøre.
På den andre OP bunkeren står samme tegn med "K"
Så VB "L" og VB "K" noen?
VB står for observasjonpunkt og jeg er overbevist at dette nå har noe med dette langbasisgreiene å gjøre.
På den andre OP bunkeren står samme tegn med "K"
Så VB "L" og VB "K" noen?
- Attachments
-
- Vikene Beobrachter L og K .jpg (143.74 KiB) Viewed 643 times
-
- VB.jpg (9.75 KiB) Viewed 643 times
Last edited by Arquebus on 25 Dec 2010 19:45, edited 1 time in total.
På utsnittet ser det ut som løpegraver som løp kontinuerlig mellom kanon 1 , 2 , 3 ( osv.? ). I så fall skal neste være mellom kanon 4 og 5 og være merket M3 ...Arquebus wrote:Hva betyr hhv. M1 og M2 er det Mannskapsbunker/brakke 1 og 2 til kanonstillingene?
I så fall kan en kanskje lete i tyske ord som beskriver tunnel Mellom-stykkene som vises.

Indeksering. Enten i forhold tll kartindeks for alle objekter på kartet - eller adressering av det enkelte observasjonpunkt fra A ..... K , L.Arquebus wrote:Så VB "L" og VB "K" noen?
Ørlite vanskelig når en ikke vet kartets omfang og innhold.

MErk at HKB Vikene var oppsatt med 4 kanoner stort sett hele krigen.KOS wrote:Arquebus wrote: I så fall skal neste være mellom kanon 4 og 5 og være merket M3 ...
Mellom-stykkene som vises.
Nåværende kanon 1 (mor nord) var den siste som kom på plass, så på sambandskartet er kanon 1 nr. 2 på kartet til Bactus, og så fortsetter det til nr 4.
Kanon 1 på kartet er kanon 2 hos Bactus
Kanon 2 på kartet er kanon 3 hos Bactus
Det er bare disse to - en i hver av de to OP bunkerene ved batteriet, så slik er det ikke. Tror "L" og "K" er kjente størrelser i tysk terminologi på enten samband/vekslere eller ildledning/observasjon. Det kommer nok for en dag.KOS wrote:Indeksering. Enten i forhold tll kartindeks for alle objekter på kartet - eller adressering av det enkelte observasjonpunkt fra A ..... K , L.Arquebus wrote:Så VB "L" og VB "K" noen?
Ørlite vanskelig når en ikke vet kartets omfang og innhold.
Så er jeg en av dem som er 100% sikker på at de to OP bunkerne ble benyttet til hver sin saksekikkert for å gi måldata til langbasisutstyret som sikkert stod plassert i ildledningssentral i den sørligste OP bunkeren