Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Målene blei nok ikke helt nøyaktige da eg egentlig ikke har så god greie på hvordan man tar slike mål.
Helt OK mål det Henning ;-)
Henning Dalsvåg wrote:Lurer på hvordan en 2-fot for en MG i to mulige fot-høydejusteringer ser ut.
Her på bilde ser du en MG-34 med utfelt 2-fot og både for-og baksiktet oppslått.
MG-34.jpg
MG-34.jpg (77.57 KiB) Viewed 904 times
Ved å justere på skruen mellom benene varieres avstanden mellom de trinnløst, og derved fotens høyde.
Uten å ha maksimum-avstand i hodet så kan vel de to kombinasjonene 34 og 51 være greie. To muligheter å velge i, uten at jeg skal gå i detalj i å utlede 'valg av optimal fot-høyde basert på mål , stillingens plassering og utførelse' ;-)
NB! Igjen - dette er kun min teori, men var dette en MG-stilling så var det overhodet ikke gunstig å ha benene plassert rett på glattberget, da betjening av våpenet nærmest forutsetter at det til en viss grad har 'feste' i bakken.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

Henning Dalsvåg wrote:
Hva med demningen i området på østsiden av riksvegen ? : N 6566071 Ø 282681 (Den klarte jeg å finne på NIB!)
Mulig det bare er rester av kommunal vannforsyning, har ikke sjekket det ut.
Hand
Vannet i demningen blei ført i vannledning ned til havna på Sandve .
Så vidt meg bekjent blei demningen bygget før krigen .
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Målene blei nok ikke helt nøyaktige da eg egentlig ikke har så god greie på hvordan man tar slike mål.
Helt OK mål det Henning ;-)
Henning Dalsvåg wrote:Lurer på hvordan en 2-fot for en MG i to mulige fot-høydejusteringer ser ut.
Her på bilde ser du en MG-34 med utfelt 2-fot og både for-og baksiktet oppslått.
MG-34.jpg
Ved å justere på skruen mellom benene varieres avstanden mellom de trinnløst, og derved fotens høyde.
Uten å ha maksimum-avstand i hodet så kan vel de to kombinasjonene 34 og 51 være greie. To muligheter å velge i, uten at jeg skal gå i detalj i å utlede 'valg av optimal fot-høyde basert på mål , stillingens plassering og utførelse' ;-)
NB! Igjen - dette er kun min teori, men var dette en MG-stilling så var det overhodet ikke gunstig å ha benene plassert rett på glattberget, da betjening av våpenet nærmest forutsetter at det til en viss grad har 'feste' i bakken.

mvh
KOS
Ut fra bildene eg har tatt av merkene i berget så ser eg at stålpiggene under 2-fot til MG passer veldig bra i merkene. Dybden til merkene passer også med det bildet du viser til .
Så teorien din er så og si bekreftet ...
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Ut fra bildene eg har tatt av merkene i berget så ser eg at stålpiggene under 2-fot til MG passer veldig bra i merkene. Dybden til merkene passer også med det bildet du viser til .
Så teorien din er så og si bekreftet ...
Tja, det er nå fremdeles en teori ;-) Ser at 51cm kan være i overkant av det praktisk mulige, men en må nesten prøve...
Formen på hullene ser passende ut.

KOS
Arquebus

har målt tofoten på MG 34:

Minste avstand (senter til senter) er 29 cm.
Største avstand (senter til senter) er 44 cm.

Det er ikke ut som om dette passer uansett på grunn av utformingen på hullene i forhold til vinkelen og størrelse på tofoten.
KOS
Moderator

Enig i det, burde nesten besøkt stillingen med en '34 i sekken ;-)

KOS
Henning Dalsvåg

KOS wrote:Enig i det, burde nesten besøkt stillingen med en '34 i sekken ;-)

KOS
Husk at de mål eg tok var amatørmessige . Trur resultatet blir bedre om KOS eller
en annen tar et kontrollmål av avstandene mellom hullene i berget :wink:
Mvh Henning Dalsvåg
Hand

Ser at to av hullene har avstand på 34 cm, Hand har lyst å prøve!
Kunne skviset inn en ekspedisjon i romjula, det blir da å ta en rask "PØP" ned blant knausene og sette "apparatet i hullet" og se om det passer. (Har apparat, og søppelsekk!)
Burde ikke ta så mange minuttene å gjennomføre en slik ekspedisjon.

Hand
KOS
Moderator

Hand wrote:Burde ikke ta så mange minuttene å gjennomføre en slik ekspedisjon.Hand
Neida, kan en liten "PØP" på tre mann med plastikkposer rydde og plassere ut en mitr. på Vardafjellet en liten vinter-ettermiddag så ...
Kunne godt tenkt meg å meldt meg på som NLF der Hand, om ikke mer 'grovkalibrede prosjekt' skulle komme i veien. Der er jo også en del annet utestående i det området for meg.

mvh
KOS
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Hand wrote:Burde ikke ta så mange minuttene å gjennomføre en slik ekspedisjon.Hand
Neida, kan en liten "PØP" på tre mann med plastikkposer rydde og plassere ut en mitr. på Vardafjellet en liten vinter-ettermiddag så ...
Kunne godt tenkt meg å meldt meg på som NLF der Hand, om ikke mer 'grovkalibrede prosjekt' skulle komme i veien. Der er jo også en del annet utestående i det området for meg.

mvh
KOS
Gir dere meg et hint via et PM eller en melding på mobil om det blir en ekpedisjon til MG-stillingen ?
Mvh Henning Dalsvåg
Hand

Sender "særmelding" når operasjon iverksettes.

Mvh
Hand
Henning Dalsvåg

Husker eg for en del år tilbake fant en metall-ramme og tysk piggtråd under sanden på sandvesanden .
Eg hadde på den tiden ennå ikke mitt eget kamera og var heller ikke med i dette forum da.
Derfor tenkte eg ikke mere på funnet før nå. Nå er sanddynene iferd med å bygge seg opp i dette området
og rammen er dekket av sirka 1,5m sand. Skal se om det går an å grave den fremm uten å finne
miner istedenfor :oops:
Første bilde viser funnstedet på avstand. Det andre er tatt på nært hold.
sandvesanden.jpg
sandvesanden.jpg (165.59 KiB) Viewed 787 times
nærbilde.jpg
nærbilde.jpg (144.48 KiB) Viewed 787 times
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Henning Dalsvåg wrote:På det gamle bildet fra 1963 som viser vikradalen til venstre i bildet og slåttebrekk til høyre i bildet , har eg tegnet inn det som er fra krigen .
De nyeste funn er markert med sirkel .
The attachment gammel veitrasee 3.jpg is no longer available
Har fått litt mer info om det som var i dette området idag.
gammel veitrasee 3.jpg
gammel veitrasee 3.jpg (127.1 KiB) Viewed 745 times
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Bra Henning ;)
Det meste her er vel borte idag så det er bra du har fått det med på bildet.

Litt artig å se at Karmøy Kommune holdt til i den nederste stillingen... hehe :D

Kai
KOS
Moderator

Bra Henning !

Om jeg ikke tar for mye feil så er vel de fleste av disse stedene fortsatt der, om enn noe modifisert ?

Vi var vel innom disse i sommer, pluss 'litt til'.

Fant du noen eldre som husket hva som var hvor ?

(Karmøy Kommune holder også stand ja PDT_Armataz_01_18 )

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Haugalandet”