I bygging av bunkre ble både bølgeplater og stålskinner brukt.
Noen som har tegninger av bølgeplater?
De store og små
Hvor mange typer finnes?
Har ikke funnet noe om emnet, mulig jeg ikke har riktig søkeord.
Skinnene som ble brukt. Hvilke dimensjoner?
Bølgeplater og stålskinner. hva er den egenlige betegnelsen?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- werner wernersen
Hei
har to navn på disse platene:
Wellblechbogen
schurzblechrahmen
Mener å huske at du finner litt om dette på Axsis forumet
Werner
har to navn på disse platene:
Wellblechbogen
schurzblechrahmen
Mener å huske at du finner litt om dette på Axsis forumet
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Er noen tegninger i "Der deutsche Festungsbau" (Albert Molt), men de er ikke av spesiell god kvalitet (vanskelig å lese av mål).Bjornar Nybrott wrote:I bygging av bunkre ble både bølgeplater og stålskinner brukt.
Noen som har tegninger av bølgeplater?
Ser at det er i alle fall to typer: De "ovale" og de "runde" (førstnevnte er vel vanligst rundt om her til lands..?).Bjornar Nybrott wrote:Hvor mange typer finnes?
Burde være forsiktig med mine (manglende) tysk-kunnskaper, men "wellblech"..?Bjornar Nybrott wrote:Har ikke funnet noe om emnet, mulig jeg ikke har riktig søkeord.
-
Hagenes Kommandobunker
Her har jeg brukt texsture for å illudere bølgeplater.
Her har jeg brukt texsture for å illudere bølgeplater.
- Attachments
-
- Illudering av bølgeplater ved hjelp av texsture.
- hagenes_kommandobunker_innvendig.jpg (555.84 KiB) Viewed 1211 times
Kjært barn har mange navn tror jeg, og utforming kan sikkert variere fra fabrikkant til fabrikkant, men som regel er det to typer som peker seg ut
"Runde", ofte kalt Heinrich, Heinrich Wellblech, Heinrichbogen, Wellblechbogen som er de man bruke inni Vf bunkerne, hvor man må sette sammen to deler for å få en 180 graders bue.
Men her er det en "vanlig" type som sikkert alle har støtt på + en større versjon som virker mye sjeldnere. Usikker på om sistnevnte hadde eget navn...
"Ovale" som man oftest finner i løpeganger, ammunisjonsnisjer har jeg sett omtalt flere steder som Siegfried, Siegfriedrahmen og Schurzblechrahmen, disse kom i ett stykke.
"Wellblech" kan oversettes "bølgeblikk"
"Runde", ofte kalt Heinrich, Heinrich Wellblech, Heinrichbogen, Wellblechbogen som er de man bruke inni Vf bunkerne, hvor man må sette sammen to deler for å få en 180 graders bue.
Men her er det en "vanlig" type som sikkert alle har støtt på + en større versjon som virker mye sjeldnere. Usikker på om sistnevnte hadde eget navn...
"Ovale" som man oftest finner i løpeganger, ammunisjonsnisjer har jeg sett omtalt flere steder som Siegfried, Siegfriedrahmen og Schurzblechrahmen, disse kom i ett stykke.
"Wellblech" kan oversettes "bølgeblikk"
I min tid i Kystartilleriet brukte vi konsekvent betegnelsen Svalbardrør om disse bølgeplatene. Dette har visstnok vært brukt som byggematerialer (kulverter, veiunderganger etc) fra tidliog på 1900-tallet. Jeg har mistanke om at dette var "sivile" byggematerialer som ble tatt i bruk som tunnelsikring, innerforskaling og mange andre ting. Wellblech er ofte brukt i skriftveksling, og siden det fantes et antall varianter, så hadde de vel navn også. Kanskje vet Teknisk museum - eller veimuseet på Hunderfossen noe mer om dette?
JEF
-
Takk JEF
Sender dem en mail og publiserer svaret her.
Sender dem en mail og publiserer svaret her.

I følge guiden på ”Feste Kaiser Wilhelm II” så ble bølgeblikket innført i den tyske hæren første gang i de gamle festningene man modifiserte under første verdenskrig, hovedsakelig for å hindre nedfall fra taket innvendig under artilleribeskytning.Dette har visstnok vært brukt som byggematerialer (kulverter, veiunderganger etc) fra tidlig på 1900-tallet.
I og med at man finner nøyaktig samme buene rundt om, så må tyskerne også ha hatt med seg en betydelig mengde, selv om sikkert noe også ble tatt fra sivile norske prosjekter.
Mye mulig de hadde opprinnelse fra den sivile verden, men navnene jeg listet opp er uansett plukket rett fra tyske dokumenter og er noen av de navnene som ble brukt av den tyske hæren.
Mvh
Erik E