Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Den kom kjapt! Stemmer, marine- og de fleste av KA-mauserne beholdt originalkaliberet i 7,92x57 mens hæren og flyvåpenet sine rifler ble bygget om til 7,62x63 Nato (30-06). For meg uvisst av hvilken grunn... Skjønner heller ikke hvorfor KA også hadde noen i ombygd versjon mens de fleste hadde originalkaliber, må jo ha skapt litt unødvendig logistikk-kluss.
Din tur!
Din tur!
ER du sikker på det med KA-mauserne? Kilder? Kan bare huske 30-06. Husk at KA hadde MG 1918 og Colt M29 i 30-06.Knut Ø. wrote:Den kom kjapt! Stemmer, marine- og de fleste av KA-mauserne beholdt originalkaliberet i 7,92x57 mens hæren og flyvåpenet sine rifler ble bygget om til 7,62x63 Nato (30-06). For meg uvisst av hvilken grunn... Skjønner heller ikke hvorfor KA også hadde noen i ombygd versjon mens de fleste hadde originalkaliber, må jo ha skapt litt unødvendig logistikk-kluss.
Din tur!
JEF
Med fare for å flisespikke så har vel aldri .30-06 vært noen NATO-standard. Grunnen til ombyggignen skyldes vel heller at man ville standardisere på dette kaliberet ettersom Forsvaret mottak andre våpen (eksempelvis Garand) i samme kaliber ifm. våpenhjelpen.Knut Ø. wrote:Den kom kjapt! Stemmer, marine- og de fleste av KA-mauserne beholdt originalkaliberet i 7,92x57 mens hæren og flyvåpenet sine rifler ble bygget om til 7,62x63 Nato (30-06).
NATO-standard er 7,62 mm x 51 (Win .308). KV59-mauserne vi hadde i HV som skarspkyttergevær inntil i hvert fall begynnelsen av 2000-tallet var ombygd for 7,62 mm x51 NATO. 7,62 mm x 63 var standard kaliber i den amerikanske hær fra 1906 til slutten av 50-tallet, og dermed på alle våpnene vi fikk med våpenhjelpen.
Dette er noe jeg bet meg merke i i en bok jeg leste men jeg husker ikke hvilken. Har lest endel bøker etterhvert. Skal se om jeg kan finne det igjen. Uansett så søkte jeg litt på nettet før jeg la ut spørsmålet for å oppfriske minnet litt og en artikkel på det alltid så pålitelige WikipediaJ E F wrote:ER du sikker på det med KA-mauserne? Kilder? Kan bare huske 30-06. Husk at KA hadde MG 1918 og Colt M29 i 30-06.Knut Ø. wrote:Den kom kjapt! Stemmer, marine- og de fleste av KA-mauserne beholdt originalkaliberet i 7,92x57 mens hæren og flyvåpenet sine rifler ble bygget om til 7,62x63 Nato (30-06). For meg uvisst av hvilken grunn... Skjønner heller ikke hvorfor KA også hadde noen i ombygd versjon mens de fleste hadde originalkaliber, må jo ha skapt litt unødvendig logistikk-kluss.
Din tur!

Ellers takk til dere flisespikkere for korrigeringer

Dennis hadde rett svar og kan poste ny oppgave.
Har sjekket mine notater. KA migrerte fra 7,92 mm til 7,62 mm i 1959. Enkelte våpen i 7,92 mm lå på lager til saneringen på 70-tallet.Knut Ø. wrote:Dette er noe jeg bet meg merke i i en bok jeg leste men jeg husker ikke hvilken. Har lest endel bøker etterhvert. Skal se om jeg kan finne det igjen. Uansett så søkte jeg litt på nettet før jeg la ut spørsmålet for å oppfriske minnet litt og en artikkel på det alltid så pålitelige WikipediaJ E F wrote:ER du sikker på det med KA-mauserne? Kilder? Kan bare huske 30-06. Husk at KA hadde MG 1918 og Colt M29 i 30-06.Knut Ø. wrote:Den kom kjapt! Stemmer, marine- og de fleste av KA-mauserne beholdt originalkaliberet i 7,92x57 mens hæren og flyvåpenet sine rifler ble bygget om til 7,62x63 Nato (30-06). For meg uvisst av hvilken grunn... Skjønner heller ikke hvorfor KA også hadde noen i ombygd versjon mens de fleste hadde originalkaliber, må jo ha skapt litt unødvendig logistikk-kluss.
Din tur!sa det samme. Men klart, kildene kan være feil. http://no.wikipedia.org/wiki/Karabiner_98k#K98k_i_Norge
Ellers takk til dere flisespikkere for korrigeringer![]()
Dennis hadde rett svar og kan poste ny oppgave.
Da skal jeg ikke forurense tråden med OT stoff lenger

JEF
- Stutzpunkt
- Moderator
Er det snakk om M.S.S Haugesund aka Fryseriet på Risøy, også kalt "Iglo" ? Om båten tar jeg et langskudd på at det er en gammel norsk torpedobåt?
Mvh
Tormod
Tormod
Hei
Mulig det er ett MSS som man ser der, men det er ikke Haugesund.
Bak denne eventuelle MSS ser man en olje eller gasstank.
Norsk torpedobåt er riktig
Litt spes kamuflasje på den.
mvh
Paul S.
Mulig det er ett MSS som man ser der, men det er ikke Haugesund.
Bak denne eventuelle MSS ser man en olje eller gasstank.
Norsk torpedobåt er riktig

mvh
Paul S.
- Attachments
-
- 45.jpg (66.87 KiB) Viewed 855 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Selv om jeg klarte bonusspørsmålet ditt, så klarte jeg ikke stedet, så jeg antar at det er fritt frem for neste mann
Artig kamuflasje! Det er vel ikke tilfeldigvis NK02 "Dragoner" ?

Artig kamuflasje! Det er vel ikke tilfeldigvis NK02 "Dragoner" ?
Mvh
Tormod
Tormod