Operasjon "Carhampton" i Televik

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Yngvar

Er det noen som vet noe om om ekspedisjonen kalt "Carhampton". Reidar Kristiansen dro til sjøs i 1939, og sendte et kort fra Japan til sin mor. Det neste familien hører fra er Sjøforsvaret som forteller at han er gått ned med en torpedobåt og omkommet. 30 mann fra Norwegian Independent Company no.1 og 11 mann fra Sjøforsvaret hadde en base i Televik (hvor er det)der de drev sabotasje mot tyskerne. lang historie. De måtte stikke av i en torpedobåt men ble beskutt. Før den sank kapret de den norske båten "Tromøysund" (?) for å dra til England. De gikk på en mine og sank, alle drept. Liket til Reidar drev i land i sverige og ble begravet der. Jeg har alle brevene fra SOK, Røde kors osv. Er det noen som kan gi meg noen detaljer om noe av dette. Eventuelt i tysk rapporter?
Attachments
reidar kristiansen 001.jpg
reidar kristiansen 001.jpg (81.94 KiB) Viewed 441 times
Mvh
Yngvar
Erik E
Site Admin

Hallo

Boka "I natt gjelder det!" av Magne Haugland er på over 500 sider og omhandler operasjonen:

http://bokelskere.no/bok/i-natt-gjelder-det/185841/
Carhampton-operasjonen ble den mest katastrofale aksjonen i Linge-kompaniets historie. Hensikten med operasjonen var å kapre båter i tyskfraktfart ved Flekkefjord og føre dem over til Skottland. Forfatteren har intervjuet mange personer og gransket norske og utenlandske krigsarkiv. Boka inneholder en rekke nye opplysninger om hva som hendte under aksjonen, og prøver å gi svar på hva som skjedde med kaptein Odd Starheim etter at han kapret "Tromsøsund". Har noter, litteraturliste og register.
Yngvar

Historien går fremover, men jeg skulle gjerne vist hva forkortelsen S.S.H. betyr. Det er sansynlighvis en militær stasjon i Skegness i England under krigen (1942) kan det være en rekruttskole, treningsleir for Linge kompaniet etc.?
Mvh
Yngvar
Yngvar

Svarer selv da jeg har fått info fra Marinemuseet. S.S.H. er en forkortelse for Skyteskolen for handelsflåten. Altså et kurs for de som skulle betjene luftvernskanonene som ble montert på handelsskipene i konvoi.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”