Kystfort medlemmer har en rikere hverdag...

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ragnvald

Men i dag har jeg dessverre lest i Aftenbladet at et av kanontårnene, sannsynligvis det siste, som sto igjen på Forus er fjernet. Det sto utenfor menigheten Kristen Tjeneste, lokalene ble brukt i Nokas-rettssaken. Det ble meldt stjålet av en som observerte at det var borte, men det viste seg at det var fjernet med overlegg, det skulle jo lages et fortau der, bevares!
Blir ganske oppgitt over slikt. Nå er det havnet hos Arqebus museum. Flott at noen tar vare på det, men det er tragisk at man i et industriområde som er bygget på en gammel tysk militærflyplass nå fjerner alle spor av historien.

Pleide å svinge bortom dette kanontårnet av og til, men nå er jeg en historisk opplevelse fattigere. Jeg synes nesten det er helt utrolig!
Ragnvald
Vevang

Det var 2 tårn som ble bort :rodme: Men det er vel meir naturlig at Rogaland krigsmuseum hadde fått dem siden det skal bygges gangsti der?? Snart må man på museum for se panzertårn :x
T.Knutsen

Registrerte med sjokk at tårnet manglet nå i uka,men i min optimistiske tankegang håpet jeg at det var demont. for så å komme tilbake oppmalt og med kanonrør. Nå ble jeg hvirkelig skuffet :shock: Og hvorfor skulle tårn 2 fjernes, det ligger umulig i veien for noe som helst :?: Slike Kulturminner burde få stå der de hører hjemme, dette er jo absolutt siste rest av STORE Forus flyplass :(
Vevang

Det er penger i tårn PDT_Armataz_01_18 Det er vel noen som lokker med £,$ eller euro :lei:
Vevang

Bilde av tårn :)
Attachments
Tyve gods.jpg
Tyve gods.jpg (133.5 KiB) Viewed 1266 times
T.Knutsen

Kan ikke tro at noen som driver museum og gir intrykk av å interessere seg for lokalhistorie selger slikt ut av landet :?
ragnvald

Vel, denne gangen bestemte jeg meg for å gjøre noe. Har sendt leserinnlegg til Aftenbladet i dag:

FJERNING AV HISTORIE PÅ FORUS
Forus har vært et sentrum for verdiskapning på Nord-Jæren de siste 30 år. For en innflytter fremstår dette området ytre sett som lite spennende, med bygninger, arkitektur og en regulering av området som vitner mye om kostnadseffektivitet og mindre om estetikk og trivsel.
Forus er imidlertid historisk grunn. Hadde ikke tysk okkupasjonsmakt under 2. verdenskrig anlagt en militær flyplass her etter omfattende dreneringsarbeider utført til dels av russiske krigsfanger, hadde det kanskje heller ikke vært noen næringspark der i dag. Og enkelte spor av historien kan enda sees for dem som har litt bakgrunnskunnskap.
Derfor er det med sjokk og vantro en kan registrere at Forus Næringspark nå har begynt fjerningen av et av de siste tydelige minnene fra en tid som er forbi. Kanontårnet som sto utenfor bygningen hvor Nokas-rettssaken foregikk, er fjernet uten forvarsel. Og bunkeren som tårnet sto på skal rives for å gi plass til et fortau.
En må tro at Forus Næringspark handler i beste hensikt og i uvitenhet, for strengt tatt er vel heller ikke Næringsparken tjent med at stedets historiske fellesverdier viskes bort. Men det er et mysterium at slike krigsminner som det her er snakk om ikke allerede er fredet for ettertiden.
Det er ingen skam å snu, og jeg vil innstendig be Erik Tjemsland i Forus Næringspark om å være så snill å tenke grundig gjennom dette en gang til. Kanontårnet er overtatt av Arquebus krigshistoriske museum utenfor Haugesund. Slike ildsjeler vil nok mer enn gjerne inngå en avtale for å sette kanontårnet i stand og få det tilbake på den plassen der det hører hjemme.
Jeg håper at Forus Næringspark overveier denne saken på nytt før gravemaskinene får grønt lys, og at en heller tar lærdom av dette og at kanontårnet og bunkeren på Forus settes i sin opprinnelige stand og gis en mer passende ramme, gjerne med litt info om historien bak. Samtidig er det viktig at Forus Næringspark og Stavanger Kommune utarbeider en strategi for hvordan en kan sørge for at de siste historiske spor i dette viktige næringsområdet ikke blir utslettet for all ettertid.
Ragnvald
Erik E
Site Admin

Hallo

Undret meg også over hvorfor begge tårnene er fjernet, da det som ligger ovenfor veien umulig kunne ligge i veien for et fortau...
Må si jeg finner sitatet i lørdagens Aftenblad ganske provoserende:
"Forus får fortau, så får heller de krigsinteresserte dra til Førdesfjorden for å se Forus-minner"
Med all respekt for Arquebus har jeg ikke lyst å reise opp der for å se Forus-minner...

Mener personlig Forus Næringspark har ødelagt den siste verneverdige delen med å gi bort begge disse tårnene. At et av dem må vike for et fortau er kanskje ok, men nummer to hvor det var gruset opp sti og sikret med gjerder mot fallulykker, det kunne absolutt fått stå i fred som et minnesmerke over Forus flyplass.
Så snart man går i gang med å opparbeide grøntområde her kommer nok bunkeren til å bli fylt over. Kanskje det ikke er for sent å berge denne bunkeren, men det krever nok at det settes et noenlunne restaurert tårn tilbake med et infoskilt på. Kan ikke skjønne annet enn at dette måtte vært spennende for enhver landskapsarkitekt som skal lage park der?

Mvh
Erik E
Vevang

Tårn som ikke trenger å flyttes. :x
Attachments
Tårn med problem.jpg
Tårn med problem.jpg (168.74 KiB) Viewed 1192 times
ragnvald

Det tårnet der ha jeg faktisk ikke sett før. Fått opplyst plassering på kart gjennom PM akkurat nå. Måtte jo være en ypperlig ingrediens i et grøntområde. Kan ikke ha stått i veien for noen. Det blir jo bare enda mer utrolig. Skal sende brev til Forus Næringspark og Stavanger Kommune i morgen, håper flere henger seg på for å se om vi kan få dem til å endre på planene.
Last edited by ragnvald on 23 Nov 2010 14:17, edited 1 time in total.
Ragnvald
Paul S.

Noen som har adressen der tårnet(bildet) merket tyvegods stod ?
mvh
Paul S.
Vevang

Hei :)
Attachments
Vei tårn.jpg
Vei tårn.jpg (148.37 KiB) Viewed 1152 times
Paul S.

Hvis man ser på saken og roter litt rundt er jo det merkelig det som har skjedd her.
To tårn er fjernet, og fraktet til Arquebus museet for å brukes til en evntuell framtidig utstilling ?, eller evnt salg/videreformidlig/bytte innenlands/utlands?
Tar det som en selvfølge at Stavanger Kommune og evnt.Fylkeskonservatoren i Rogaland har gitt tillatelse til dette, hvis ikke er det noen som har ett problem :-)
Sjekker man reguleringsplanen for området kan man jo si at det ene tårnet måtte vekk, men det andre ? Det lå på ett regulert friområde, og er ikke omfattet av noen plan for fremtiden. Kan virke som om reguleringsplanen er godkjent FØR tårnet ved veien kom på kulturminneplanen. Forus Næringspark er nevnt som ansvarlig her, og hvis de har gitt tillatelse uten å kontakte Stavanger Kommune er det noe som skurrer. Som ett interkommunalt selskap skulle man tro at de kan forvalte eiendommer i henhold til de lover og regler som gjelder, også kulturminner. Det er også de samme som står for reguleringsplanen.
I tillegg stod begge tårnene på kulturminneplanen til Stavanger Kommune noe som skulle bety at de ikke er fjernet uten tillatelse fra Stavanger Kommune. Regner med at Arquebus har orden i sysakene og kan berolige folk her at alt er i orden :-)
Men uansett så ser det ut som om museeums interesser overkjører verne interesser selv om det sikkert er gjort i beste mening.
Her kunne det uansett vært på sin plass å kontakte kulturavdelingen i Sola Kommune, Fylkeskonservatoren i Rogaland, og Forus Næringspark

Men kan jo legge til litt tankespinn, for man gjør seg jo noen tanker når slikt skjer.
Hvis det hadde seg slik at det ene tårnet skulle fjernes, hvorfor tok man seg da til rette og tok med det fra friområdet ? Ville det ikke være naturlig at f.eks Rogaland krigshistorisk museum ble kontaktet ? Men det er vel nå man aner hva man roter seg opp i. Rogaland krigshistorisk museum og Arquebus har jo tidliger vært i heftige disputter ang slike tårn, og begge museer ser jo ut til å prøve å "kapre" det de kan få fatt på. RKM har vel 5-7 tårn ?, Arquebus 3-4 ? Er det samlermani som gjør at man tusker til seg slikt, og driver og lurer og utmanøvrerer hverandre?
Skulle tro at museer har en litt utvidet horisont når det gjelder å ta vare på gjenstander, og ikke bare forsyne seg når de vil ha noe.
F.eks til sine utstillinger og til bytteformål med andre.
Man må kunne en spade for en spade og si at desverre så har begge disse museer ett frynsete rykte når det gjelder krigsminner, der begge har tatt seg til rette. Både på Fjell Festning og på Sola er der fjernet gjenstander som har gått inn gjennom disse museum.
De som fjernet den dobbellavetten og tårnlavetten gjorde det med vitende og vilje, men i denne saken kan det være uvitenhet.
Nå er jo det folk fra begge museer her på forumet så skulle likt å vite hvilke retningslinjer man forholder seg til når det gjelder kulturminner. Eller er det pga av mangel på retningslinjer at krigshistoriske museer får ett frynsete rykte ? Hva skjer med tårnene ? Utstilling ? Salg ? Ville vært kjedelig hvis noen av de skulle poppe opp i England f.eks :-)
De to museene har vel samlet inn ca 10 panzertårn, så resten får vel lov å stå i fred slik at de kan beskues uten å ta turen til Haugalandet eller bak portene i den gamle leir.
Arquebus Museet kommer vel på banen med fakta slik at man kan ligge saken bak seg.
mvh
Paul S.
Jon-Vegard

Jeg mener at det er en stor feil å mene at man tar vare på noe ved å kun ta vare på tårnene. Disse tårnene hører til på sine respektive bunkere. Bunkerne er en del av stillingene! Det blir ikke det samme om man flytter kun tårnene til ett museum eller annet område. Skal det absolutt flyttes bør alt flyttes, selv om det vil koste mye. Se hvordan de flyttet den bunkeren i Polen!!
Nei, er enig med Erik E., puss opp tårnene og sett dem tilbake!
Mvh.
Jon-Vegard
Vevang

Hei
trenger ikke flytte bunkeren mer en et par meter,så kan gangfelt gå forbi :) Dette er god gammel grådighet :sur:
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”