HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik E
Site Admin

Hallo
under strid som ligger og blander og mikser ladninger mens det går hett for seg rundt ørene på dem... Fire poser her og seks poser der... Sånn ja. Kjør på! hehe
Hehe... Joda... Vet ikke hvordan tyskerne løste dette, men hos oss hadde hver mann sin spesifikke oppgave, hvorav to var "ammunisjonsmenn", en av disse jobbet utelukkende med klargjøring av ladninger. I tillegg hadde vi alltid et knippe ferdige skudd stående like ved kanonen med påsatte brannrør og ferdige karduser som beredskapsammunisjon.

K416(f) hadde ikke hylser, kun granat, kruttposer og en tennpatron som ser ut nesten som en haglpatron i messing. Andre kanoner som f.eks K331(f) hadde hylse, men fortsatt med regulerbar ladning. På spørsmålet ditt om lagring, så var det vanlig at lagrene var todelte, ett for granater og ett for ladning. At det spres utover er nok for at ikke alt skal gå i lufta om en bunker treffes ja!

Erik
bactuz

Nok en gang: :bra:

Takk Erik E PDT_Armataz_01_18
KOS
Moderator

KOS 12.12.2007, 17:16 wrote:Bilde 2 er fra en annen OP ved byggefeltet litt lenger oppe.

Hvilke funksjoner fylte disse to seg imellom ?

mvh
KOS
En stund siden jeg begynte å fundere på dette ...

Så et par 'nye sider' ved denne i går. For det første denne definerte gangveien til taket av bunkeren, opp til fin utsikt i alle retninger. Dernest betongflaten, til høyre fremfor bunkeren, med en øyebolt midt i... Kanskje noe utstyr som skulle stå på flaten - og holdes støtt med strekk ?

KOS
Attachments
Tydelig 'gangsti' opp til taket.
Tydelig 'gangsti' opp til taket.
20070617_098_IMG_3251_1.JPG (147 KiB) Viewed 1204 times
Hva kan denne har vært til ?
Hva kan denne har vært til ?
20070617_098_IMG_3249_1.JPG (217.43 KiB) Viewed 1204 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
bactuz

hylsefyl wrote:...ja etter 70 år med barnelek klarte ein sopp å fjerne disse ammoboksene...
Hehe... Dette var vel den eneste ammokassen soppen ikke hadde fjernet... De andre kassene var gjennområtne og ødelagte og sopp har vel gjort sitt til at disse har blitt fjernet bit for bit.

Men flott det om du mener det er bedre slike ting blir ødelagt av barnelek og muggsopp og råte, enn at noen prøver å ta vare på slike deler av krigshistorien. Flott det, at du mener det er bedre at slike ting ligger til forvitrelse, klar til ødeleggelse av neste barnefot som trør på den, enn at slike ting eventuelt kan havne på museum eller utstilling. " :bra: "...

Lås gjerne bunkerne dine, for da er de ihvertfall trygge for videre ødeleggelse. Det er det eneste som betyr noe for meg ihvertfall...
Men jeg tror ikke det er seriøse bunkerjegere du skal være mest bekymret for. :blee:

Mvh
'Soppen'
Henning Dalsvåg

hylsefyl wrote:ja etter 70 år med barnelek klarte ein sopp å fjerne disse ammoboksene.
En skal vere klar over at disse bunkerene er i privat eige.
Har selv 2 stykk såkalte uoppdaga bunkere må disse låses nå for disse seriøse bunker jegerene ?
Eg trur ikke noen her på forumet noesinne kommer til å tenke tanken på å ødelegge en bunkers om den er i privat eige eller ikke .
De seriøse bunkerjegere som er på dette forum er bare interesert i å dokumentere og fotografere bunkerser og stillinger
som de finner på sine vandringer i terrenget.Og skulle en komme over en låst bunker så er regelen at man tar kontakt med eigeren og spørr
om en kan få lov til se hvordan den ser ut på innsiden ,eventuelt ta bilder . En seriøs bunkerjeger med respekt for seg selv driver ikke
med hærverk på bunkerser. PDT_Armataz_01_29
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

En seriøs bunkerjeger med respekt for seg selv driver ikke
med hærverk på bunkerser.
Nei, tvert imot. De fleste bunkere og stillinger ser bedre ut etter et besøk av oss...
De resterende forlates uforandret.

Vedlagt ses et bilde av en ny stilling vi fant helt nord på anlegget.
Som dere ser måtte jeg leke litt anleggsgartner for å få den litt bedre frem. PDT_Armataz_01_18

Kai
Attachments
Observasjon/skytestilling før og etter lettere beskjæring...<br />EDIT KOS: Orange nr.3 på kart
Observasjon/skytestilling før og etter lettere beskjæring...
EDIT KOS: Orange nr.3 på kart
- før og etter.jpg (120.7 KiB) Viewed 1161 times
KOS
Moderator

hylsefyl wrote:ja etter 70 år med barnelek klarte ein sopp å fjerne disse ammoboksene.
En skal vere klar over at disse bunkerene er i privat eige.
Har selv 2 stykk såkalte uoppdaga bunkere må disse låses nå for disse seriøse bunker jegerene ?
Får vel nesten si velkommen til forum "hylsefyl", selv om du har vært registrert siden 2007, er dette ditt første innlegg såvidt jeg kan se.

Det er ok å ha meninger om temaet, det er det mange som har, og det kan sikkert diskuteres noenlunde 'sivilisert'.

Den bunkeren som den aktuelle, siste noenlunde hele, kasse ble funnet - ligger på et område jeg faktisk mener ble overdratt til Sandnes Hus Haugesund A/S i 2003 . Sandnes Hus Haugesund A/S driver ikke med bunkerpreservering, og hadde vel helst sett at bunkerene ikke fantes i det hele tatt. Korriger meg om noe av dette ovenfor er feil.

Som sagt, diskuter gjerne - men å tittelere noen med 'sopp' eller lignende/verre vil ikke bli tolerert. Det leder alt for lett til dialoger vi helst vil spare oss for.

For øvrig, lås gjerne bunkerene dine, det er det noen som gjør, ved behov. Men vi får nå som regel ta en titt når vi spør høflig. Er de på Kvalavåg så kan du kanskje sende en PM - så kan vi eventuelt utelate de fra kartet som kommer om spesielle grunner taler for det.

KOS
Henning Dalsvåg

bactuz wrote:
En seriøs bunkerjeger med respekt for seg selv driver ikke
med hærverk på bunkerser.
Nei, tvert imot. De fleste bunkere og stillinger ser bedre ut etter et besøk av oss...
De resterende forlates uforandret.

Vedlagt ses et bilde av en ny stilling vi fant helt nord på anlegget.
Som dere ser måtte jeg leke litt anleggsgartner for å få den litt bedre frem. PDT_Armataz_01_18

Kai
Den hadde nok ikke eg lagt merke til gjennom alle greinene. Godt jobba ,Kai
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Den hadde nok ikke eg lagt merke til gjennom alle greinene. Godt jobba ,Kai
Det gjorde han ikke heller såvidt jeg husker :wink: - men han er en ustoppelig sagfører når han først begynner... :sjef:
Da la jeg inn en Kvikk Lunch, vann og en :smoke:

KOS
Henning Dalsvåg

:D
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind

Bra dere klarte å finne den overgrodde da. Bra før og nå bilder og flott saging :bra:
KOS
Moderator

Her er '2-veis stillingen' ferdig 'frisert', og 'KwK-stilling nord' i høyre bakgrunn viser beliggenheten.
For øvrig ser dette høydedraget ut til å ha vært del av en nordlig flanke på fortet ut fra plassering og at det ikke er påvist nordlig rettet nærforsvar lenger nord, ennå. Det går en løpegrav opp fra skjæringen litt lenger vest til stillingen og det er også 'noe' lenger øst litt i bak-kant av ryggen nærmere veien.

KOS
Attachments
EDIT KOS: Stilling Orange nr.3 på kartet
EDIT KOS: Stilling Orange nr.3 på kartet
IMG_3271_1.JPG (405.87 KiB) Viewed 1094 times
bactuz

Flott bilde KOS :)
KOS
Moderator

bactuz wrote:Flott bilde KOS :)
Takk for det Kai, det er vel ikke så ulikt det du tok :)

Takket være gråværet blir bildene ikke så rent lite bedre på slike dager - selv om regnet ikke er så langt borte. Nå kom det jo litt ubetydelig regn også da - men med full ettermiddags-sol ville et bilde i denne retningen lett feilet stort. :shock:

mvh
KOS
Eagle Wind

Stilig, Dere to finner jo alt der ute dere, både høyt og lavt og under jorda.
Bra jobba :bra:
Post Reply

Return to “ROGALAND”