HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
sten

Takk for det Kai.

Jeg er veldig spent på å få se det ferdige resultatet av det oversiktsbildet du lager. Det hadde vært veldig gøy å da tatt en utflukt til Kvalavåg/Vikene med deg som guide.

Har vært på dette forumet et par år, men er fortsatt totalt amatør i forhold til den detaljkunnskapen du selv og andre på dette forumet besitter. Kan ikke bli annet enn imponert. Har alltid vært interessert i krigshistorie, men synes det er utrolig fasinerende at noen vet så mye om hva som finnes, hvor det er, hva det er, hvorfor det fantes der i utgangspunktet osv.

Vi som er på dette forumet må vel regnes som spesielt interesserte, men hvis vi klarer å presenterte det på rette måten så tror jeg dette stoffet har en langt bredere appell enn hva vi kanskje tror. Da jeg laget panoramabildene fra Syre i sommer traff jeg på 3 damer (sånn ca mellom 30 og 40 år et sted) på tur i området. "Vi har bodd på Karmøy hele vårt liv men ante ikke at dette fantes. Dette er utrolig spennende. Hvorfor er det ingen som forteller om dette?" De ble også nesten "sjokkert" over opplysningen om at det fantes mange lignende anlegg på Karmøy og ville straks ha beskjed om hva og hvor, for å kunne ta det nærmere i øyensyn.

Jeg vil ikke akkurat påstå at kystfort er et godt sjekketriks, men hvis den typen dokumentasjonen du nå lager - kombinert med mye annet på kystfort.com - kunne bidratt til at flere innså at dette er historie det er verdt å ta vare på, så blir ikke det helt feil.

Jeg bidrar gjerne til å prøve å få til noe multi-media rundt dette. (Ok, det blir kanskje ikke den store hit'en blant folk flest, men det kunne vært gøy å prøvd å gjøre noe ut av materialet.)
-sten-
bactuz

Jeg er helt enig med deg Sten!

Virkelig synd at den generelle befolkning ikke aner at det finnes turperler som f.eks. Syre på Karmøy.
Kommunen har langt fra gjort jobben sin med å tilrettelegge og informere, men det kan jo tyde på at det kan bli bedre i tiden som kommer om vi skal tro det som står i kulturminneplanen for 2009-2012 for Karmøy Kommune.

I mellomtiden får vi med vår litt spesielle interesse nyte stedene og ta med oss venner og kjente, og skape interesse og nysgjerrighet rundt vår lokale krigshistorie. Og den er det mye av på Haugalandet.

Så en evig takk til kystfort.com og alle som bidrar med innlegg og bilder, for uten dette forumet så hadde vi vel ikke visst mer enn den generelle befolkning vi heller. Ihvertfall ikke jeg.

:bra:

Kai
bactuz

Jaja, da var nok en fin tur til Vikene unnagjort, og et par nye elementer funnet og lokalisert. Oversiktskartet vokser for hvert eneste besøk her nede, og dette var nummer sju for min del... hehe.
Ikke gjort i en håndvending å få med seg alt her nede nei.

Højdaren idag var nok funnet av denne :D
En ammokasse merket 15,5 cm. K416(f), som utrolig nok er ganske så hel. Etter å ha ligget i en bunker i snart 70 år må formen sies å være fin. Det kan ikke sies om nabokassene i samme bunker (andre typer), for de var gjennområtne alle som en. Derfor tok jeg denne med meg så ikke samme skjebne, eller værre, skulle få ramme denne.

Dersom noen kjenner til hva som har vært innholdet i denne kassen som er merket "Beutelkart...." og "Kleine Ladung..." og noe mer jeg ikke klarer å tyde, så settes det stor pris på det. Inni trekassen er det metallforing.

De vitale mål for kassen er 64 cm x 41 cm og 24 cm. høyde.

Kai
Attachments
Ammokasse.
Ammokasse.
- ammokasse vikene.jpg (599.29 KiB) Viewed 979 times
Last edited by bactuz on 14 Nov 2010 22:31, edited 3 times in total.
Henning Dalsvåg

Med alle de bøllene som fins på denne øya så er det merkelig at denne kassen har fått stå i fred .
Dette er jo et funn som en bare kan drømme om å finne :smoke:
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Ja, helt sant Henning. Derfor jeg tok den varsomt i mine hender og bar den mot tryggheten...
Må innrømme at pulsen steg litt da jeg leste hva som sto på kassen... hehe

:m16:
Eagle Wind

Denne var flott :bra:
Heldige som finner slike ting og i så pass god fom.
Henning Dalsvåg

Ja,det er ikke hver dag man finner ammokasser .
Var der noe mer av intreresse i denne bunkeren?
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Henning Dalsvåg wrote:Ja,det er ikke hver dag man finner ammokasser .
Var der noe mer av intreresse i denne bunkeren?
Hehe... Ja, det skulle du vel likt å vite... :D
Nei, det var egentlig ikke det. Noen flere ødelagte kasser av ymse slag og opprinnelse. Ikke så mye mer å vise bilde av for å si det slik.

Kai
Erik E
Site Admin

"Heutelkart...." og "Kleine Ladung..."
Er en B der, Beutelkartusche = Kan oversettes "Posekardus"
Altså "Kleine" drivladning til 15,5 cm K416(f)

Erik
Henning Dalsvåg

Erik E wrote:
"Heutelkart...." og "Kleine Ladung..."
Er en B der, Beutelkartusche = Kan oversettes "Posekardus"
Altså "Kleine" drivladning til 15,5 cm K416(f)

Erik
Forumet har mange gode kvaliteter .En av dem er at der er alltid noen som vet noe. :)
Mvh Henning Dalsvåg
Arquebus

Dette er tyske lufttette standardkasser for drivladninger. Inni skal det være en sink-kasse som ladningene lå i. Samme type kasse ble funnet ved HKB Nordheim.
bactuz

Takker for svar fra ekspertisen :bra:

Inni kassen er det en sinkkasse ja, det stemmer hundre prosent Arquebus.

Kan bilde nummer to her også være noe som har med slike ladninger å gjøre. Funnet i samme bunker.
Metallboks på ca. 30 x 30 cm.
Attachments
Sink-kasse inni...
Sink-kasse inni...
- ammokasse vikene inni.jpg (576.27 KiB) Viewed 945 times
- metallboks.jpg
- metallboks.jpg (721.83 KiB) Viewed 945 times
bactuz

Legger inn et siste bilde her av en annen type kasse som lå i samme bunker.

Kraftige jernbeslag på denne, så her har kanskje innholdet vært tungt...
Ikke fullt så fin i formen som sin kamerat.

Noen som kjenner igjen slike?

Kai
Attachments
- kasse med beslag.jpg
- kasse med beslag.jpg (692.64 KiB) Viewed 945 times
Erik E
Site Admin

Hallo

Tipper også metallboksen til drivladninger ja. Muligens delladningene, da trekassen kun inneholdt "kleine ladung" som er... kall det hovedladningen. Skal man skyte lenger må man spe på med ekstra poser.(fra metallboksen?)

Fra min tidligere erfaring med 155 mm kardusladninger, så hadde vi ladning ladning 3 som minimum og kunne legge til ekstra poser opp til ladning 7 i fredstid (ladning 9 i strid) alt etter hvor langt vi skulle skyte. De franske ladningene hadde nok mindre, da rekkevidden på K416(f) er vesentlig kortere enn "moderne" 155 mm. Prinsippet er likevel det samme, da riktig kruttmengde og riktig elevasjon er de to hovedingrendiensene man har for å bestemme lengden man skyter med feltartilleri, derav regulerbar ladning.

Erik
bactuz

Hjertelig takk for svar Erik E :bra:

Ser for meg kanonmannskapene under strid som ligger og blander og mikser ladninger mens det går hett for seg rundt ørene på dem... Fire poser her og seks poser der... Sånn ja. Kjør på! hehe... Ikke bare bare å skyte med kanon nei.

Så på et slikt kystfort som Vikene f.eks., er det da slik å forstå at i en ammobunker lagret man drivladninger, en annen inneholdt granater, en annen selve hylsene (eller brukte man ikke hylser i denne sammenhengen?), eller lagret man ting sammen rundt omkring i de forskjellige ammobunkerne?
Ser at kanonstillingne her nede ihvertfall har to-tre-fire ammobunkere hver. Er dette for å del-lagre de forskjellige "ingrediensene" eller bare for å få fordelt antallet utover så ikke alt skulle gå med om man fikk inn et treff?

Kai
Post Reply

Return to “ROGALAND”