Det var ikke bare på Skrolsvik det var harde tider i de første etterkrigsårene, noe disse dokumentene viser. Fra våte sokker til fuktig permisjon i Harstad og fraternisering med damene fra folkehøyskolen.
Sigfred R.
(Dokumenter samlet v/G.Røsok-Leif Andersen)
Harde tider II. Kråkenes og Stangnes.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Microsoft Word - HSD VEDL..pdf
- (567.23 KiB) Downloaded 120 times
-
- Microsoft Word - HSD VEDL 2..pdf
- (485.6 KiB) Downloaded 99 times
-
- Microsoft Word - STANGNES FORT.pdf
- (32.97 KiB) Downloaded 101 times
-
- Microsoft Word - TRONDENES FORT.pdf
- (31.58 KiB) Downloaded 109 times
Sakset fra dokumentet om Trondenes:

Kvar haust når folkehøgskolen har opna sitt kurs, har vi same leksa oppatt: Soldatane
stimlar saman ved skolens port utetter kveldane, står der og plystrar og får sjølsagt
gjentene ut til seg. Så er det parring bortetter vegane og omkringslynging, og ståk og styr
som slett ikkje høver ved ein slik skole. I gårkveld var framferda frå soldatane temmelig
aggressiv - kona og eg var ute ein kveldtur, og var vitne til mangt. Når t.eks. ein sterk kar
(soldat) tek ei gjente og endesnur ho midt i flokken, med føttene opp og hovudet ned, til
stort skrål og latter frå flokken, så er dette slett ikkje som det skal være ungdomar
imellom. Og då eg prøvde å tale karen og dei andre til rette, så var det berre flir og
kauking og spørsmål om eg ville ha juling

Nå var jeg i Hæren (Åsegarden leir) og ikke i Kystartilleriet, og jeg var der på 70-tallet og ikke 40/50-tallet, men jeg må jo si jeg kjenner meg litt igjen, når vi trekker fra blanding av alkohol og skarp ammunisjon. Harstad by var jo fantastisk velferdsmessig (med nattbuss til Åsegarden onsdag, fredag og lørdag kveld så vidt jeg husker, og generell nattperm for de som ikke hadde beredskap var nettopp innført) når man sammenligner med andre militærleirer på småsteder langt ute på landet i nord og sør. Og for soldatene var jo Trondarnes Folkehøgskole med sin overvekt av kvinnelige elever, og sykepleierskolen (i dag Høgskolen i Harstad) med enda større jentedominans, hyggelige velferdsbidrag. Nyankomne soldater i Åsegarden ble alltid invitert på fest på Trondarnes. Ellers var det stadig Grand Hotell (Pizza Pub) og Hotell Viking som stort sett var utelivet i Harstad. Viking var veldig strenge på 20-årsgrense, så det var stort når jeg etter 2 måneder i Åsegarden fylte 20 og kunne gå på danserestauranten på Viking (som hadde bar med alle rettigheter).