Et gammelt hus(+/- 100år) på sandve blir nå restaurert . Eg fant ut at mange av materialene var
i forbausende god stand . I min søken etter gode materialer fant eg også biter av avisartikler .
På den mest interesante biten stod det følgende:"TYSKLANDS nye zeppeliner L. Z. 131 er nu
på det nærmeste ferdig, og den skal antagelig inn i Graf Zeppelins rute.
GØRING har ved et særlig dekret forbudt soldater i det tyske luftvern å danse
Lambeth Walk i uniform. Denne dansen karakteriseres som uverdig og
ikke passende med de opgaver som påhviler soldater i den tyske hær."
Spørsmålet er om vi klarer å finne ut hvilket årstall det ble skrevet og hvilken
avis det stod i . Den mest sannsynlige kandidaten er Haugesunds Avis men sikker er eg ikke.
Er på jakt etter årstall og hvilken avis det stod i
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Mvh Henning Dalsvåg
Interessant spørsmål.Henning Dalsvåg wrote:Spørsmålet er om vi klarer å finne ut hvilket årstall det ble skrevet og hvilken
avis det stod i . Den mest sannsynlige kandidaten er Haugesunds Avis men sikker er eg ikke.
Fant ihvertfall ut i List of Zeppelins at LZ131 ; "not finished" - så kan en vel ane at utklippet er fra fra 1939 (Den siste ferdigstilte, LZ130, fløy siste gang 20.08.1939, og ble ble demontert i 1940.
Siden avisen sier LZ 131 på det nærmeste var ferdig kan vi tippe at utklippet var kort tid i forkant av krigsutbruddet 1 sept.Wikipedia wrote:After the German invasion of Poland started the Second World War on 1 September, the Luftwaffe ordered LZ 127 and LZ 130 moved to a large Zeppelin hangar in Frankfurt, where the skeleton of LZ 131 was also located. In March 1940 Göring ordered the destruction of the remaining airships and the Duralumin fed into the Nazi war industry. In May a fire broke out in the Zeppelin facility, which destroyed most of the remaining parts. The rest of the parts and materials were soon scrapped, with almost no trace of the German "giants of the air" remaining by the end of the year.
Så 'Dekretet';
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,771631,00.html
Så, utklippet er fra tiden mellom april-september 1939 - mener jeg. Kanskje midt i 'agurk-sessongen'People, Apr. 3, 1939 wrote:Hippopotamoid Field Marshal Hermann Wilhelm Goring ordered all German soldiers in uniform to refrain from the Lambeth Walk, because it presents a 'disgraceful picture," forbade his airforce bands even to play the tune.

Avisen kan vel være flere ... fant du/dere andre aviser samtidig ?
mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

- Henning Dalsvåg
Det er vanskelig å vite om eg fant flere aviser samtidig i og med at de avisbitene eg fant
var blitt brukt til å isolere veggene med .Det var jo vanlig å isolere veggene med avispapir
den gang . Kjekt å se at det lot seg gjøre å finne info om det som stod på papirbiten .
var blitt brukt til å isolere veggene med .Det var jo vanlig å isolere veggene med avispapir
den gang . Kjekt å se at det lot seg gjøre å finne info om det som stod på papirbiten .

Mvh Henning Dalsvåg