Her i forumet kan man stort sett få hjelp til det meste så jeg gjør ett forsøkt med noe man ikke ser diskutert her ofte. Men kystfort miljøet samler folk fra alle bakgrunner og utdanninger så jeg gjør ett forsøk. Egentlig burde jeg vel løst dette selv med naturfag bakgrunn og utdannet ingeniør, men innen data er vel trigonometri det jeg har jobbet minst med.
Har vedlagt ett lite bilde for å illustrere problemet. Har fått til animasjon i Sketchup og gjør ett forsøk på å animere en god del av funksjonene i ett C/39 tårn. Tar elevasjonen av kanonen som utgangspunkt.
Ønsker å finne en formel jeg kan bruke for vinkel på elevasjon stangen der den er festet i kanonen og tilsvarende hvor langt blokken i andre enden flytter seg langs horisontalplanet. Dette skal være mulig å finne matematisk og hvis jeg finner formelen kan også disse bitene animeres sammen med elevasjonen til kanonen. Tegningen illustrerer vel problemstillingen.
Trigonometrisk nøtt.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Barrel .jpg (57.22 KiB) Viewed 385 times
Artig problemstilling.
Selvfølgelig kan dette regnes ut helt nøyaktig, men for en animasjon kan du se bort fra de små variasjoner som er på denne kanonen.
Eleveringsmekanismen er kontruert for jevnest mulig bevegelse.
Jeg ville tatt utgangspunkt i den sirkelen som x1 beveger seg langs. a er radien i denne sirkelen med v1 som senter.
c er konstant og periferihastigheten er på det høyeste når vinkelen mellom a og c er 90 grader.
Selvfølgelig kan dette regnes ut helt nøyaktig, men for en animasjon kan du se bort fra de små variasjoner som er på denne kanonen.
Eleveringsmekanismen er kontruert for jevnest mulig bevegelse.
Jeg ville tatt utgangspunkt i den sirkelen som x1 beveger seg langs. a er radien i denne sirkelen med v1 som senter.
c er konstant og periferihastigheten er på det høyeste når vinkelen mellom a og c er 90 grader.

JEF
Takk for innspill. Navyweaps oppgir elevasjonshastighet til 6 grader pr sekund, men jevn riktig hastighet er ikke mitt største problem. Hastighet på PC samt hvor mye som skal tegnes opp på nytt er det som hovedsaklig bestemmer hastigheten. Og som du sier er det også mulig at hastigheten varierte ved ulike vinkler.
Min utfordring er hvilken vinkel skal jeg gi elevasjons staget og hvor mye skal jeg flytte elevasjons blokken utifra elevasjonsvinkel. Illustrert med vedlagte skisse.
Min utfordring er hvilken vinkel skal jeg gi elevasjons staget og hvor mye skal jeg flytte elevasjons blokken utifra elevasjonsvinkel. Illustrert med vedlagte skisse.
- Attachments
-
- Barrel (3).jpg (125.36 KiB) Viewed 334 times
-
Vet ikke om det hjelper, men jeg ville laget en skalamodell i stiv papp og hengsla det opp og målt det hele. Gjorde det på flapssystemet til twinotter
for å se hvordan det beveget seg.
for å se hvordan det beveget seg.