HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Henning Dalsvåg

Etterhvert hadde det kansje vore mulig å lage et ovesiktskart over HKB 66./977 Vikene ?
Med det mener eg et slikt som Bactus laget over HKB Fiskaa vann.
Lurer på hvordan det ser ut her i dag da satelittbildet ikke er blitt oppdatert på mange år .
Lurer på hvordan det ser ut her i dag da satelittbildet ikke er blitt oppdatert på mange år .
Grodavika, kvalavåg.jpg (152.91 KiB) Viewed 1527 times
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Henning Dalsvåg wrote:Etterhvert hadde det kansje vore mulig å lage et ovesiktskart over HKB 66./977 Vikene ?
Med det mener eg et slikt som Bactus laget over HKB Fiskaa vann.
Hehe.... Takk for tilliten får jeg vel si.

Og uten å love for mye så kan jeg vel avsløre såpass at et slikt oversiktskart over Vikene er godt på vei.
Dette blir endel mer utfordrende enn Fiskaavann for å si det mildt. Litt mer her ute som skal med og ennå er nok ikke alt funnet.
Til nå er det med 29 bunkere og 10 grunnmursrester på kartet i tillegg til stillinger og annet snacks. Forståelig nok så vil dette ennå ta litt tid før det er helt ferdig, men det komMer det kommer :bra:

Slenger med en liten preview av kartet slik det foreløpig ser ut i Betaversjon 0.4... hehe.

Kai
Attachments
HKB Vikene 0.4 BETA - preview på oversiktskart som er under arbeid.
HKB Vikene 0.4 BETA - preview på oversiktskart som er under arbeid.
vikene preview.jpg (211.95 KiB) Viewed 1478 times
Last edited by bactuz on 10 Jan 2011 19:07, edited 3 times in total.
Henning Dalsvåg

Det er bra at du holder det gående med oversiktskartet over Vikene :bra:
Selv om den lille preview'en av vikene kartet var liten så besvarte det mange av mine spørsmål.
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind

Bra Bactuz :bra:
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Filkommentar: Lurer på hvordan det ser ut her i dag da satelittbildet ikke er blitt oppdatert på mange år .
Ta nå en tur innom NiB av og til da Henning ;-)

Blir bra det kartet Kai, fint med indeksnummer - lettere å adressere bilder ift. de.
Og nummer er lettere å finne igjen ( både i liste og på kart) - enn tyske guttenavn, og så tar de mindre plass :sjef:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
ag79

Arquebus wrote:Et par fotegrafier fra HKB Vikene

hei.
Flotte bilder du har her. Har du målene på den 2cm flak fundamentet? Har funnet en som ser lik ut som denne på bildet... Hvis du hadde hatt målene hadde sjelen min fått ro... PDT_Armataz_01_29 :m16:
Henning Dalsvåg

Hmm... mulig det vil ta litt tid å få målene til det 2cm flak fundamentet
i og med at været er i våteste laget her for tiden .
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

ag79 wrote:
Arquebus wrote:Et par fotegrafier fra HKB Vikene
hei.
Flotte bilder du har her. Har du målene på den 2cm flak fundamentet? Har funnet en som ser lik ut som denne på bildet... Hvis du hadde hatt målene hadde sjelen min fått ro... PDT_Armataz_01_29 :m16:
For FLAK 38 er sentet-senter målene mellom 'fot-anleggene' 1,90 x 1,50 x 1,90 meter - og slik er alle på Vikene, vått vær eller ikke PDT_Armataz_01_18

For FLAK 30 derimot er det nærmere 1,50 x 1,50 x 1,50 meter tror jeg - men disse mangler jeg. Har etterlyst eksakte mål, men ikke mottatt ennå.

KOS
Arquebus

KOS wrote:
For FLAK 30 derimot er det nærmere 1,50 x 1,50 x 1,50 meter tror jeg - men disse mangler jeg. Har etterlyst eksakte mål, men ikke mottatt ennå.

KOS

Informasjonen ble lagt ut på forumet 2. september:

FLAK 30:
107cm og 107 cm
KOS
Moderator

Arquebus wrote:Informasjonen ble lagt ut på forumet 2. september:
Okei, 107 x 107 x 107 altså i en likesidet trekant. Noen får måle opp disse pidestallene på Hagland i vinter da og se hva de er. Trodde ikke det var så stor forskjell ...

Stilte vel spørsmålet på PM 25/8 , og siden jeg ikke hadde innlegg i tråden FLAK 38 3D modell - så fikk jeg ikke med meg svaret ... Nå vet vi det ihvertfall.

Takk for målene :bra:

mvh
KOS
sten

I begynnelsen av denne tråden er spørsmål om hvor inngangen til tunnelen i Vikene er. Ser at Bactuz har tunnel med i tegnforklaringen på preview av oversiktsbildet, men i det formatet er det foreløpig vanskelig å se. Var en tur i Vikene søndag 7. november. Fant da en godt gjemt inngang til en tunnel. Er kanskje denne det siktes til?

Her er en link til et oversiktsbilde (skråfoto) fra Gule Sider som viser hvor den ligger:
http://dueland.com/ww2/HKB_66-977_Viken ... ot_ost.jpg

Nedenfor er bilder av inngangen, inni selve tunnelen, samt noen andre bilder jeg tok samtidig.

Skal lage noen 360-graders panorama som jeg skal poste linker til etterhvert. (Fra taket av kommandobunker, innsiden av kommandobunkeren, og fra kanonstilling nr 2 nordenfra kommandobunker.)
Attachments
EDIT KOS: Inngang tunnel nr.1 fra sør.
EDIT KOS: Inngang tunnel nr.1 fra sør.
Inngang tunnel.JPG (120.86 KiB) Viewed 1330 times
EDIT KOS: Tunnel nr.1
EDIT KOS: Tunnel nr.1
Inni tunnel.JPG (103.04 KiB) Viewed 1330 times
Mot øst. Tunnelinngang under brakebuskene til venstre mindt på bildet.JPG
Mot øst. Tunnelinngang under brakebuskene til venstre mindt på bildet.JPG (119.53 KiB) Viewed 1330 times
Kommandobunkeren en søndag i november 2010.JPG
Kommandobunkeren en søndag i november 2010.JPG (170.92 KiB) Viewed 1330 times
Inngangsparti kommandobunker.JPG
Inngangsparti kommandobunker.JPG (119.18 KiB) Viewed 1330 times
Fra innsiden av utkikken i kommandobunker.JPG
Fra innsiden av utkikken i kommandobunker.JPG (71.79 KiB) Viewed 1330 times
Kommandobunker mot utgangen. Legg merke til at lyset er på.JPG
Kommandobunker mot utgangen. Legg merke til at lyset er på.JPG (62.91 KiB) Viewed 1330 times
-sten-
bactuz

Flotte bilder Sten :)

Det er den tunnelen jeg sikter til og den er avmerket på oversiktsbildet jeg holder på å lage. Den går altså mellom oppholdsbunker for mannskapet ved kanonstilling 5 og oppholdsbunker for kanonmannskapene ved stilling 4.

Jeg ser av oversiktsbildet du har linket til at du har markert kanonstilling 6 med ?????. Videre er den nedre flak/luftvern-stillingen du har markert, faktisk en 5 cm. KwK stilling for nærforsvar av fortet. Flak-stillingene ligger i utkanten av fortet, en i sør, en i bakkant ved hovedveien og en i nord.

Kai
Attachments
Utsnitt av oversiktsbildet over Vikene. Ennå ikke ferdig dessverre....
Utsnitt av oversiktsbildet over Vikene. Ennå ikke ferdig dessverre....
vikene tunnel.jpg (146.29 KiB) Viewed 1295 times
Last edited by bactuz on 10 Jan 2011 19:10, edited 3 times in total.
KOS
Moderator

Fine bilder ja...!

Når vi om ikke så lenge, forhåpentligvis, får gjort unna 'Vikene exp. IV' eller 'V' vil kartet kunne ferdigstilles litt mer komplett og litt mer korrekt. Fremdeles vil det sikkert være feil og mangler - men da kan alle bilder kunne refereres til et indeksnummer. Også de tidligere i tråden.

ps. Forresten mangler det noen '????' på stillingen nedenfor 'OP' teksten.. PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
sten

Takk for oppklarende info.

Da har jeg lagt ut 2 panoramabilder fra Vikene:
360 grader utsikt fra kommandobunker
180 grader utsikt fra kanonstilling 4

Panoramaene ligger på denne linken:
http://dueland.no/ww2/HKB_66-977_Vikene ... ikene.html