Noen på forumet som kjører Volovo valp?
lurer på og kjøpe, så kunne trengt litt tips om hva og se etter og sjekke ekstra nøye
(hvor de pleier ruste,vanlige feil osv.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_L3314
Volvo Valp
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
- Posts: 340
- Joined: 11 Jan 2009 15:33
- Location: Sandnes
Vil anbefale deg en tur innom forumet til Historiske Militære Kjøretøyers forening http://www.hmkf.no/
Der får du nok svar på det meste som kan gå galt med disse bilene.
Min egen erfaring er at de er mekanisk solide disse bilene. De er imidlertid ikke spesielt komfortable og gearoverføringen er så som så. De fleste av bilene må også "gjetes" på veien, men det tror jeg mest har med dekkvalg å gjøre.
Enkelt hjuloppheng med bladfjærer og solide akslinger, solid ramme og nesten standard Volvo motor/gear. Enkelt og greit. De fleste bilene har canvas tak (som lekker) og det kan derfor være endel rust på karroseriet, spesielt i skjøt mellom gulv og sider. Jeg stiller også et stort spørsmål ved trafikksikkerheten på disse bilene ved kollisjon.
Der får du nok svar på det meste som kan gå galt med disse bilene.
Min egen erfaring er at de er mekanisk solide disse bilene. De er imidlertid ikke spesielt komfortable og gearoverføringen er så som så. De fleste av bilene må også "gjetes" på veien, men det tror jeg mest har med dekkvalg å gjøre.
Enkelt hjuloppheng med bladfjærer og solide akslinger, solid ramme og nesten standard Volvo motor/gear. Enkelt og greit. De fleste bilene har canvas tak (som lekker) og det kan derfor være endel rust på karroseriet, spesielt i skjøt mellom gulv og sider. Jeg stiller også et stort spørsmål ved trafikksikkerheten på disse bilene ved kollisjon.
-
- Posts: 270
- Joined: 11 Feb 2008 20:52
- Location: Fredrikstad
Jeg har hatt Valp. Type hardtopp, altså med glassfibertopp, norsk variant, ikke og anbefale, for det første er den ikke akkurat noe designmessig blinkskudd, og glassfibertoppen er veldig tung, bitte små sidevinduer (dårlig sikt til sidene og bakover, og veldig tunge dører med masse skruer stikkende ut overallt. Fordelen med hardtopp er at den kan låses, blir relativt god og varm og (nesten) helt tett. Canvastoppen gjør det til en helt annen bil og kjøre, men det lekker inn her og der og den kan ikke låses. Jeg ville satset på denne alikevel, det er bare og legge et par bord eller finerplater over bøylene under canvastaket så ikke vannet samler seg i dammer oppå. Selve det tekniske er gammelt godt Volvo for alle penga. Enkel og skru på og god deletilgang.ED
ErikD
-
- Posts: 270
- Joined: 11 Feb 2008 20:52
- Location: Fredrikstad
Tja, helt ok det, men nå var jo en Volvo Felt han spurte om. Det er jo en "relativt moderne" bruksbil også. Så er det prisen da, man får en bra Felt fra 20 tusen og opp til 30-40 tusen. Og de har skjelden gått langt, vanligvis 30-50 tusen Km.H_c wrote:hva med en moderne firhjuler i stedet?
ErikD
-
- Posts: 270
- Joined: 11 Feb 2008 20:52
- Location: Fredrikstad
De er ganske like alle sammen. Bare "se etter på de vanlige "bruktbilstedene" etter slitasje og rust. Løft opp hele gummimatta på gulvet på førersiden og ta en titt. Og sjekk inni bakover, ved skjermene langs gulvet. Og legg deg under med en sterk lommelykt.klipp3r wrote:jeg skal jo ha en bil utenom også, hadde ikke tenkt og ha den som bruksbil nr.1H_c wrote:hva med en moderne firhjuler i stedet?
er det noen års modeller som jeg bør styr unna, eller eller er det kvalitet over hele linja
ErikD
-
- Posts: 340
- Joined: 11 Jan 2009 15:33
- Location: Sandnes
Etter at Felt'en hadde hatt sin storhetstid i Sverige og Norge (og et par andre steder), så eksporterte svenskene hele sulamitten til ....... , tror det var Ungarn. Disse bilene ble også solgt i Sverige og Norge, men er altså av nyere modell og ikke militære. Alle disse østeuropeeiske versjonene har problemer med bakakslingen, mulig noe annet avviker også.
For de som interessert i bunkerser, kystfort osv så er det helt genialt å ha en 4 hjulstrekker, det blir ofte litt dårlig vei helt mot slutten av turen har jeg erfart. At bilen i tillegg ser militær ut gjør det litt mer legitimt å "rote rundt" på plasser som ikke er helt åpnet for allmenhenten enda. Et godt alternativ til til Volvo er f.eks. en Mercedes G-wagen militær. Ingen bombe på veien, men kommer seg fram over alt. En militær Landrover er jo også en mulighet for de som liker å skru i tillegg.
For de som interessert i bunkerser, kystfort osv så er det helt genialt å ha en 4 hjulstrekker, det blir ofte litt dårlig vei helt mot slutten av turen har jeg erfart. At bilen i tillegg ser militær ut gjør det litt mer legitimt å "rote rundt" på plasser som ikke er helt åpnet for allmenhenten enda. Et godt alternativ til til Volvo er f.eks. en Mercedes G-wagen militær. Ingen bombe på veien, men kommer seg fram over alt. En militær Landrover er jo også en mulighet for de som liker å skru i tillegg.
Selv har jeg hatt min felt på Oscarsborg. Og har hatt den ved bunkerser og kanonstillinger. Og jeg må innrømme at det er inmari stifullt!
Jeg har jo forresten pusset opp en slik feltvogn.
ta en titt i det første inlegget i denne tråden: http://forum-sof.motion-forum.net/volvo ... er-t66.htm
Feltvogn-Hansen
Jeg har jo forresten pusset opp en slik feltvogn.
ta en titt i det første inlegget i denne tråden: http://forum-sof.motion-forum.net/volvo ... er-t66.htm
Feltvogn-Hansen
Hilmar - OSCF
skal du ha en bil som kommer seg fram så er volvo felten den beste kanidaten. mercedesen er noe drit som aldri skulle vert solgt. land roverne er i for seg greie di men forsvaret har da montert på feil hjul som er for store slik at man da må bytte disse. sats volvo, de kommer seg fram og du får dem til en overkommelig pris
ow
På Landrover (LR) satt det orginalt 8.90 x 16 dekk. Det var for at volvoen skulle ha like dekk. Men pga svingradiusen gikk dem over til 7.50 x 16 dekk. Volvoen er best i terreng av alle sammen, har trodd at den har satt seg fast selv men neida!
Hilmar - OSCF