Volvo Valp

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Noen på forumet som kjører Volovo valp?
lurer på og kjøpe, så kunne trengt litt tips om hva og se etter og sjekke ekstra nøye :)
(hvor de pleier ruste,vanlige feil osv.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_L3314
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Vil anbefale deg en tur innom forumet til Historiske Militære Kjøretøyers forening http://www.hmkf.no/

Der får du nok svar på det meste som kan gå galt med disse bilene.

Min egen erfaring er at de er mekanisk solide disse bilene. De er imidlertid ikke spesielt komfortable og gearoverføringen er så som så. De fleste av bilene må også "gjetes" på veien, men det tror jeg mest har med dekkvalg å gjøre.

Enkelt hjuloppheng med bladfjærer og solide akslinger, solid ramme og nesten standard Volvo motor/gear. Enkelt og greit. De fleste bilene har canvas tak (som lekker) og det kan derfor være endel rust på karroseriet, spesielt i skjøt mellom gulv og sider. Jeg stiller også et stort spørsmål ved trafikksikkerheten på disse bilene ved kollisjon.
klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

takker , skal sjekke ut forumet.
Har du hatt valp ?
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Jeg har hatt Valp. Type hardtopp, altså med glassfibertopp, norsk variant, ikke og anbefale, for det første er den ikke akkurat noe designmessig blinkskudd, og glassfibertoppen er veldig tung, bitte små sidevinduer (dårlig sikt til sidene og bakover, og veldig tunge dører med masse skruer stikkende ut overallt. Fordelen med hardtopp er at den kan låses, blir relativt god og varm og (nesten) helt tett. Canvastoppen gjør det til en helt annen bil og kjøre, men det lekker inn her og der og den kan ikke låses. Jeg ville satset på denne alikevel, det er bare og legge et par bord eller finerplater over bøylene under canvastaket så ikke vannet samler seg i dammer oppå. Selve det tekniske er gammelt godt Volvo for alle penga. Enkel og skru på og god deletilgang.ED
ErikD
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

hva med en moderne firhjuler i stedet?
User avatar
Hilmar
Posts: 15
Joined: 11 Sep 2010 22:47
Location: Drøbak

Har en slik jeg. Har hatt dImage
Hilmar - OSCF
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

H_c wrote:hva med en moderne firhjuler i stedet?
Tja, helt ok det, men nå var jo en Volvo Felt han spurte om. Det er jo en "relativt moderne" bruksbil også. Så er det prisen da, man får en bra Felt fra 20 tusen og opp til 30-40 tusen. Og de har skjelden gått langt, vanligvis 30-50 tusen Km.
ErikD
User avatar
Hilmar
Posts: 15
Joined: 11 Sep 2010 22:47
Location: Drøbak

Noen her påstår at den er så slitsom å kjøre.
Men har selv hatt kveldsturer på 20 mil og har ikke hatt noe problem med det. Går som et skudd bestandig! mye morsommere enn en vanlig bil i allefall!
Hilmar - OSCF
klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

H_c wrote:hva med en moderne firhjuler i stedet?
jeg skal jo ha en bil utenom også, hadde ikke tenkt og ha den som bruksbil nr.1 :)

er det noen års modeller som jeg bør styr unna, eller eller er det kvalitet over hele linja :)
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

klipp3r wrote:
H_c wrote:hva med en moderne firhjuler i stedet?
jeg skal jo ha en bil utenom også, hadde ikke tenkt og ha den som bruksbil nr.1 :)

er det noen års modeller som jeg bør styr unna, eller eller er det kvalitet over hele linja :)
De er ganske like alle sammen. Bare "se etter på de vanlige "bruktbilstedene" etter slitasje og rust. Løft opp hele gummimatta på gulvet på førersiden og ta en titt. Og sjekk inni bakover, ved skjermene langs gulvet. Og legg deg under med en sterk lommelykt.
ErikD
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Etter at Felt'en hadde hatt sin storhetstid i Sverige og Norge (og et par andre steder), så eksporterte svenskene hele sulamitten til ....... , tror det var Ungarn. Disse bilene ble også solgt i Sverige og Norge, men er altså av nyere modell og ikke militære. Alle disse østeuropeeiske versjonene har problemer med bakakslingen, mulig noe annet avviker også.

For de som interessert i bunkerser, kystfort osv så er det helt genialt å ha en 4 hjulstrekker, det blir ofte litt dårlig vei helt mot slutten av turen har jeg erfart. At bilen i tillegg ser militær ut gjør det litt mer legitimt å "rote rundt" på plasser som ikke er helt åpnet for allmenhenten enda. Et godt alternativ til til Volvo er f.eks. en Mercedes G-wagen militær. Ingen bombe på veien, men kommer seg fram over alt. En militær Landrover er jo også en mulighet for de som liker å skru i tillegg.
User avatar
Hilmar
Posts: 15
Joined: 11 Sep 2010 22:47
Location: Drøbak

Selv har jeg hatt min felt på Oscarsborg. Og har hatt den ved bunkerser og kanonstillinger. Og jeg må innrømme at det er inmari stifullt!

Jeg har jo forresten pusset opp en slik feltvogn.

ta en titt i det første inlegget i denne tråden: http://forum-sof.motion-forum.net/volvo ... er-t66.htm

Feltvogn-Hansen :)
Hilmar - OSCF
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

skal du ha en bil som kommer seg fram så er volvo felten den beste kanidaten. mercedesen er noe drit som aldri skulle vert solgt. land roverne er i for seg greie di men forsvaret har da montert på feil hjul som er for store slik at man da må bytte disse. sats volvo, de kommer seg fram og du får dem til en overkommelig pris PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
Hilmar
Posts: 15
Joined: 11 Sep 2010 22:47
Location: Drøbak

På Landrover (LR) satt det orginalt 8.90 x 16 dekk. Det var for at volvoen skulle ha like dekk. Men pga svingradiusen gikk dem over til 7.50 x 16 dekk. Volvoen er best i terreng av alle sammen, har trodd at den har satt seg fast selv men neida!
Hilmar - OSCF
klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Hilmar wrote:Har en slik jeg. Har hatt dImage
ser ut som feltvogna di er ganske strøken :bra:

snakket med en som mente det var veldig vanskelig og få fatt i deler viss noe skulle bli ødelagt, hvor får dere tak i foringer, fjører og andre deler
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”