HKB 65./977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

bactuz

Erik E skrev: Hvordan er utsikten herfra om man stiller klokka tilbake 60-70 år?
Nokså lik som dagens på fortområdet ihverfall.
Her er et panoramaview fra ringstanden på bunkeren og her kan du zoome og panorere i 360 grader :)
https://dl.dropbox.com/u/530023/New%20panorama%202.html

Jeg la også ut et bilde i panoramatråden som finnes her
http://www.kystfort.com/forum/download/ ... p?id=23951

Kai
Last edited by bactuz on 11 Oct 2010 6:32, edited 1 time in total.
Hand

Det er vel de fleste bunkerjegeres drøm å grave frem slike objekter!
Men ikke alle er så heldige å få oppleve det.
Et lite spørsmål : Hvordan var pulsen da De krøp inn?
-Keep up the good work!

Hand
bactuz

Hand wrote:Det er vel de fleste bunkerjegeres drøm å grave frem slike objekter!
Men ikke alle er så heldige å få oppleve det.
Et lite spørsmål : Hvordan var pulsen da De krøp inn?
-Keep up the good work!

Hand
Takk Hand, og ja, det kan du jammen si.
Det gjorde godt i sjelen å skli baklengs på magen inn i denne, mens jeg gravde meg vei med føttene ! :-D

Du kan si pulsen steg betraktelig da jeg snudde meg og så at bunkeren var "litt" større enn først antatt... Trodde jo først at bunkeren bare besto av dekningsrom og ringstand, men der tok jeg herlig feil gitt. Ja, dette var en meget god dag på Fiskåvann :)

Kai
Arquebus

Erik E wrote:
Ser ikke ut som det er noen som helst festeanordninger for MG her?
Heller mer i retning av observasjon.... Og med så mange rom, så ville jeg ut av det blå tippet at dette er ildledningsbunkeren? Hvordan er utsikten herfra om man stiller klokka tilbake 60-70 år? :?

Erik
Mange med samme tanker om dette i går kveld tenker jeg. Jeg tenkte også at dette kunne være kommandoplassen til batteriet, og jeg tenkte på antenner når jeg så de to hullene i rom 4, men stusset litt over mangelen på kabler som kom inn til bunkeren. De 4 rørene kan ha vært en del av ett kraftig bord for å tåle vekten av sambands - og eventuelt noe ildledningsutstyr. Avstandsmåleren har stått ett eller annet sted i batteriområdet, men ikke nødvendigvis her.

Kan de to hullene i taket i rom 4 vært provisoriske anordninger for teleskopantenner?

Hvordan ville i så fall antennehøyder på 4-6 meter påvirkes av omliggende skyts?

.
bactuz

Hvordan ville i så fall antennehøyder på 4-6 meter påvirkes av omliggende skyts?
Omliggende skyts var det ikke så mye av egentlig. Alt det tunge skytset ligger i forkant av bunkeren, og på høyder på sidene, så en skulle tro antenner på denne lengden ikke ville påvirke skytset på noen måte.

Kai
bactuz

Da er det dags for at fortsette nordover i området og se på noen flere bilder ;)

Vi fortsatte fra det som vel viste seg å være kommandobunkeren, og gikk nordover i løpegravene.
Nå skal vi opp i haugene bak sauene på marka, og kikke litt på hva som ligger her.
Attachments
Løpegraver finnes det endel av på fortet.
Løpegraver finnes det endel av på fortet.
løpegraver.jpg (145.66 KiB) Viewed 1525 times
bactuz

Vi begynner på 32 V 287806 6583585 og denne bunkeren som ligger meget godt gjemt.

En uvanlig bunker egentlig siden den er så takløs. Tenkte først at dette var en brakkegrunnmur, men med to vinduer, to nisjer i inngangspartiet, samt 60 cm. tykke vegger, så heller vel tankene i retning bunker. Selv om taket er et lite mysterium...

Ellers intet at melde om kabler og slikt. Var for overgrodd til å kunne se noe.
Attachments
bunker 2.jpg
bunker 2.jpg (1.71 MiB) Viewed 1522 times
bactuz

Fra bunkeren gikk vi stien videre og kom til denne på 32 V 287755 6583582

Veldig usikker på hva dette har fungert som og vet ikke helt hva jeg skal kalle denne...

Noen forslag til hva som kan ha stått her?
Veggene er ca. to meter høye, så muligens bombekaster?

Kai
Attachments
Bombekasterstilling? Tja... si det.
Bombekasterstilling? Tja... si det.
steinstilling.jpg (1.15 MiB) Viewed 1521 times
bactuz

50 meter nordøst for forrige stilling, på 32 V 287785 6583603 så dukker denne opp.

Her er jeg også veldig usikker på funksjon så forslag mottas med takk.

Stillingen er ikke så veldig stor, ca. tre meter i diameter, og ca. en meter dyp.

Kai
Attachments
Stilling for hva mon tro?
Stilling for hva mon tro?
stilling.jpg (1018.74 KiB) Viewed 1514 times
Last edited by bactuz on 11 Oct 2010 23:38, edited 1 time in total.
bactuz

Jeg avslutter dagens innlegg med fortets nordligste sMG-stilling på 32 V 287655 6583551.

Fin oversikt til alle kanter fra denne stillingen med innfesting for MG'en på en betongsøyle slik den andre vi har sett tidligere.

Kai
Attachments
sMG stilling 2
sMG stilling 2
mg stilling nord.jpg (1.23 MiB) Viewed 1511 times
KOS
Moderator

bactuz wrote:50 meter nordøst for forrige stilling, på 32 V 287785 6583603 så dukker denne opp.

Stillingen er ikke så veldig stor, ca. tre meter i diameter, og ca. en meter dyp.

Kai
Flotte bilder og proffe koordinater Kai :bra: .

Vedr. hva som var hvor så er det vel en kabal som vanlig... :smoke:

Plassering ift. øvrige objekter, høyt/lavt i terrenget osv.osv. er noen av parametrene som kan hjelpe. Ikke alltid lett å formidle alle relevante parametre på forum - ikke å tolke heller.

F.eks. Ref. HKB 65/977 Fiskaa Vann (fra 1944), beskrivelse "Det var montert en stor avstandsmåler i egen stilling"

Kan en måle 'noen relevant variabel avstand på langt hold' innenfra området , fra et høyt nok punkt ?

Bildet kunne minne om noe for slikt formål etter utseende, men ...

Og hva måtte legges tilrette for 2 stk. "FlW. mitlere (flammekastere)" ?

Flott sekvens, og fine bilder ... :bravo

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
TommyG
Site Admin

bactuz wrote:Fra bunkeren gikk vi stien videre og kom til denne på 32 V 287755 6583582

Veldig usikker på hva dette har fungert som og vet ikke helt hva jeg skal kalle denne...

Med et såpass firkantet rom etc. så kan det jo ev. ha vært et tretak over denne som har forsvunnet over årenes løp. Spesielt siden veggene er såpass høye som de er.
bactuz wrote:50 meter nordøst for forrige stilling, på 32 V 287785 6583603 så dukker denne opp.

Vaktpost/nærforsvarsstilling?
Last edited by TommyG on 12 Oct 2010 11:04, edited 1 time in total.
--
Tommy
KOS
Moderator

TommyG wrote:
bactuz wrote:Fra bunkeren gikk vi stien videre og kom til denne på 32 V 287755 6583582

Med et såpass firkantet rom etc. så kan det jo ev. ha vært et tretak over denne som har forsvunnet over årenes løp. Spesielt siden veggene er såpass høye som de er.
Absolutt mulig det. Sjekk kantene oppå om der er 'stokk-merker' i ev. betong-rester eller noe.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
bactuz

KOS skrev:
Kan en måle 'noen relevant variabel avstand på langt hold' innenfra området , fra et høyt nok punkt ?
Ikke som jeg kan skjønne... Ikke fra noe punkt inne fra anlegget er det særlig god utsikt, så hvor avstandsmåleren sto er i tilfelle nok et mysterium.

Skal prøve å finne et bilde av en og ta med meg ut til de lokale en dag, så får vi se om det er noe som ringer en bjelle...

Men... En annen ting. Denne ligger like ved der lyskasterstillingen har vært i flg. det tyske kartet.
Kan dette være en del av understellet på en slik 60 cm. lyskaster?

Kai
Attachments
Lyskasterrester eller bare bondeverktøy?
Lyskasterrester eller bare bondeverktøy?
lyskasterrester mon tro.jpg (697.05 KiB) Viewed 1466 times
Arquebus

bactuz wrote:Jeg avslutter dagens innlegg med fortets nordligste sMG-stilling på 32 V 287655 6583551.

Fin oversikt til alle kanter fra denne stillingen med innfesting for MG'en på en betongsøyle slik den andre vi har sett tidligere.

Kai
Passer denne med det tyske kartet?

.
Post Reply

Return to “ROGALAND”