guttene som finner skatter!!

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
H_c

Her er guttene som kan lete med metalldetektor ja..
Hvor tror dere de er og leter?
http://www.youtube.com/watch?v=IAyGIs-m ... re=related
kjell23

Fikk veldig lyst å kjøpe metaldtektor nå ja ;-)
men det koster vell en del hvis du skal ha noe som leter så dypt som dette ?
c_hoff82

Utrolig morro :)
Men er det trygt å plukke opp ubrukte Panzerfaust og andre eksplosiver da....?
C. Hoff
Natter

c_hoff82 wrote:Men er det trygt å plukke opp ubrukte Panzerfaust og andre eksplosiver da....?
Det er vel det man kaller et retorisk spørsmål..? ;-)
F34

Jeg lånte meg en metaldetektor i fjor sommer og i sommer, men fikk interessen for et par år siden, Jeg har funnet mye mynter å slikt rundt omkring, men det skal sies at jeg følger alle regler mht fredning av område og graving., innhenting tillatelse fra grunneier osv.
Jeg har også stumpet borti eksplosiver, Og eksplosiver som blir funnet tar jeg ikke engang opp av gropen. Da kontakter jeg politiet. merker med et lite signalrødt flagg å går videre. Det er en fantastisk fin hobby, og man lærer samtidig mye historie når man holder på med det. Men jeg tenker alltid egensikkerhet når jeg holder på.
Ikke som de galningene på videoen.. Det e fullstendig galskap å plukke opp udetonert sprengstoff som det e kraft i, Mindre kuler plukker jeg selvsagt opp.
Men sprengstoff som har ligget i mange år er potensielt like farlig som det var for 65-70 år siden.. (sitat: sprengstoffekspert fra forsvaret)
Jeg har nå gådd til anskaffelse av metall detektor, det ble ikke den dyreste, men heller ikke den billigste. Jeg har lagt meg på prisklasse 6000-7000 kroner. dette fordi jeg vil ha en søker som kan skille ut metaller, og som har litt flere muligheter til å lete. Jeg har sett på fisher f70 og minelab-xterra 605 og 705.

linker følger: http://www.metallsoker.no/

http://www.detektor.no/

Nå er det snart vinter, såsesongen går mot slutten. men så snart snøen er borte kommer jeg til å ta turer rundt omkring.

På riksantikavren sine sider er det merket av et bunkersanlegg nede på stangnesbasen, den ligger oppe i skogen mere mot boligfeltet/campingplassen. Er det noen som vet noe om det anlegget?
Det enkle er ofte det beste!!
Natter

F34 wrote:På riksantikavren sine sider er det merket av et bunkersanlegg nede på stangnesbasen, den ligger oppe i skogen mere mot boligfeltet/campingplassen. Er det noen som vet noe om det anlegget?
Har du en posisjon, evt. link til kart?
F34

Natter wrote:
F34 wrote:På riksantikavren sine sider er det merket av et bunkersanlegg nede på stangnesbasen, den ligger oppe i skogen mere mot boligfeltet/campingplassen. Er det noen som vet noe om det anlegget?
Har du en posisjon, evt. link til kart?
Jeg har ingen posisjon da jeg ikke har vært der...
På riksantikvaren sine sider ligger det kar over plasser som er fredet/ikke fredet/ under fredning, Da fant jeg noen Tegn på kartet, det stod at området ikke var fredet, ved nærmere undersøkelser sa riksantikvaren det var noen gamle betong bygninger fra 2 verdenskrig, så var spørsmålet. er dette bunkerser eller annen bygning fra krigens dager. Siden stangnes er/var en plass det var mye aktivitet på under 2 verdenskrig så er det jo muligheter at det er bunkerser, selv om jeg tviler sterkt, det er et godt befolket område så jeg tror det er annen struktur. Det ligger ned epå en kolle mellom kanebogen og stangnes i Harstad.

Link til Riksantikvaren følger: http://www.kulturminnesok.no/kulturminn ... _ID=130321
Natter

F34 wrote:Jeg har ingen posisjon da jeg ikke har vært der...
Ingen unnskyldning - det er det vi har ymse karttjenester til... PDT_Armataz_01_18
F34 wrote:På riksantikvaren sine sider ligger det kar over plasser som er fredet/ikke fredet/ under fredning, Da fant jeg noen Tegn på kartet, det stod at området ikke var fredet, ved nærmere undersøkelser sa riksantikvaren det var noen gamle betong bygninger fra 2 verdenskrig, så var spørsmålet. er dette bunkerser eller annen bygning fra krigens dager. Siden stangnes er/var en plass det var mye aktivitet på under 2 verdenskrig så er det jo muligheter at det er bunkerser, selv om jeg tviler sterkt, det er et godt befolket område så jeg tror det er annen struktur. Det ligger ned epå en kolle mellom kanebogen og stangnes i Harstad.
Interessant. Jeg ser to punkter merket "Krigsminnelokalitet" rett oppe i skråningen bak Livegen 25 (UTM33 E 563383 / N 7630110 og E 563422 / N 7630099 ) - antar det er disse du tenker på? Ingen bebyggelse akkurat i dette området, og for øvrig lite å se på luftfoto grunnet tett skog, men på den østligste posisjonen kan man med en god porsjon godvilje antyde noe som ser ut som en betoingkonstruksjon/ bunker mellom trærne. Umulig å verifisere uten å ta turen, og det burde vel ikke være noe problem hvis man bor i nærheten (ikke den verste tiden for det nå vel...?).

Skal notere meg dette å kikke innom neste gang jeg er i området, men det blir nok en stund til (i alle fall uten at snøen ligger...).
F34

Natter wrote:
Ingen unnskyldning - det er det vi har ymse karttjenester til... PDT_Armataz_01_18
F34 wrote:På riksantikvaren sine sider ligger det kar over plasser som er fredet/ikke fredet/ under fredning, Da fant jeg noen Tegn på kartet, det stod at området ikke var fredet, ved nærmere undersøkelser sa riksantikvaren det var noen gamle betong bygninger fra 2 verdenskrig, så var spørsmålet. er dette bunkerser eller annen bygning fra krigens dager. Siden stangnes er/var en plass det var mye aktivitet på under 2 verdenskrig så er det jo muligheter at det er bunkerser, selv om jeg tviler sterkt, det er et godt befolket område så jeg tror det er annen struktur. Det ligger ned epå en kolle mellom kanebogen og stangnes i Harstad.
Interessant. Jeg ser to punkter merket "Krigsminnelokalitet" rett oppe i skråningen bak Livegen 25 (UTM33 E 563383 / N 7630110 og E 563422 / N 7630099 ) - antar det er disse du tenker på? Ingen bebyggelse akkurat i dette området, og for øvrig lite å se på luftfoto grunnet tett skog, men på den østligste posisjonen kan man med en god porsjon godvilje antyde noe som ser ut som en betoingkonstruksjon/ bunker mellom trærne. Umulig å verifisere uten å ta turen, og det burde vel ikke være noe problem hvis man bor i nærheten (ikke den verste tiden for det nå vel...?).

Skal notere meg dette å kikke innom neste gang jeg er i området, men det blir nok en stund til (i alle fall uten at snøen ligger...).

Nå bor jeg da 4 km unna, så det blir nok en tur bortover i morgen på dagen for og se litt, blir nok å ta med metalldetektoren bortover også. så får vi se hva som er der.

Rapport kommer etter tur!!
F34

Natter wrote:

Okey
Da har jeg hadd meg en tur ned like ovenfor stangnes, egentlig midt mellom stangnes og Harstad camping og sett på området.
Metalldetektoren var selvsagt også med.

Det ble gjort 2 funn, en mynt, tysk riksmark noe alla 5 øring som vi hadde i norge før i tiden, jeg er litt usikker hva slags valuta det er, bilde kommer etterhvert da jeg emst sannsynlig trenger hjelp for identifisering.
og en 8 mm patron, den er i overraskende vannvittig fin stand og den er ikke brukt. bak står det produskjonsår og et merke på den.
Begge ble funnet på samme plass inne i en hule som var tørr.

Jeg dro opp dit du mente du hadde sett antydning til mur og ja jeg fant en stor fin mur der oppe, den var bygd litt ut fra fjellet og det var en inngang her. desverre var denne inngangen murt igjen slik at jeg ikke fikk sett hva som var der.
Litt lenger ned i samme fjell fant jeg en hule, den gikk ca 4-5 meter inn i fjellet, Lommelykta var med den så da gikk jeg inn. Hulen var tørr å fin så helt innerst fikk jeg utslag på metalldetektoren min. Jeg fant en mynt og en patron der inne som begge var i meget god stand.

Litt lenger nedenfor gikk jeg på noe slags betong i bakken, da dette lå inne på en privat eiendom gikk jeg ikke inn på området. Jeg kunne ha spurt, det var jo folk hjemme der men jeg gjorde det ikke.

Litt lengre ut fra berget/ bunkeren oppe på høyden fant jeg 2 muligens mg stillinger ute på kanten. Det var begge plasser boret dype hull i berget samt at det stod 2 store rustene metallstenger opp av berget. Frem til disse 2 muligens stillingene var det dype stier. Dette var det eneste jeg fant der oppe og er noe usikker på hva det er. Terrenget der var ekstremt vanskelig å gå i da det enten gikk rett opp eller rett ned, det var også mye tett skog der.
jeg må nok dra tilbake og ta bilder siden fotoapparatet ikke var med. men det må nok bli senere.
Det blir tidlig mørkt nå og dagene blir kortere. det er synd. Men vi gleder oss til et nytt og flott år til neste år:)
Jon-Vegard

Bilder er alltid velkomne! :D
Mvh.
Jon-Vegard
F34

bilder av funn :)
tysk ammo funnet i Harstad-området..jpg
tysk ammo funnet i Harstad-området..jpg (20.63 KiB) Viewed 1161 times
Attachments
x-Germany-1922-Coin-0_50.jpg
x-Germany-1922-Coin-0_50.jpg (7.59 KiB) Viewed 1161 times