Hva er det som er så gjevt med den betongen? Et kystfort består ikkje av betong alene ,
men også av metervis med skyttergraver. Under krigen var dette et åpent område uten et eneste tre.
Det er da ikkje min feil at det har vokst en skog her langs store deler av skyttergraven 65 år etterpå .
HKB 1./978 Skudenes
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Mvh Henning Dalsvåg
Må skryte litt av Henning også, som er konstant ute i terrenget og legger bilder inn på forumet
Enig i at ett kystfort ikke bare består av de tunge og tøffe betongkonstruksjonene (selv om disse er de gjeveste å se på), og disse små gropene og steinmurene er viktige å dokumentere mens de enda finnes. Eks. hadde HKB Skudenes først 4 kanoner og så fikk de tilført 2 til. De siste to er mer provisorisk anlagt (og i begynnelse var de kanskje plassert midlertidig?). Det samme gjelder luftvern, der batteriet hadde oppi tre 2 cm FLAK som ble redusert til en i slutten. Derfor er det viktig å få med seg alle disse sårene i terrenget før de forsvinner.
.

Enig i at ett kystfort ikke bare består av de tunge og tøffe betongkonstruksjonene (selv om disse er de gjeveste å se på), og disse små gropene og steinmurene er viktige å dokumentere mens de enda finnes. Eks. hadde HKB Skudenes først 4 kanoner og så fikk de tilført 2 til. De siste to er mer provisorisk anlagt (og i begynnelse var de kanskje plassert midlertidig?). Det samme gjelder luftvern, der batteriet hadde oppi tre 2 cm FLAK som ble redusert til en i slutten. Derfor er det viktig å få med seg alle disse sårene i terrenget før de forsvinner.
.
- Henning Dalsvåg
Eg trur ikkje din kjælighet for tysk betong kan beskrives med religion.bactuz wrote:Tysk betong er min religion! Derfor....Hva er det som er så gjevt med den betongen?
Karisma er mer passende

Du må huske på at ganske mye av de tyske festningsverker blei bygget av
både rullestein og sprengt stein.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Eg trur det er viktig å finne de sparsomme restene av de løpergravene som tyskerene bygdeArquebus wrote:Må skryte litt av Henning også, som er konstant ute i terrenget og legger bilder inn på forumet![]()
.
siden disse var nedsenket i terrenget .Naturen er i ferd med å utslette sporene etter disse etter 65 år.
Mvh Henning Dalsvåg
Hehe.... Beklager uttalelsen min igår som gikk på at jeg var lei av å se skog og groper... Hadde en sju timers tur ved Fiskåvann igår for å finne alle 26 nærforsvarsstillingene og løpegravene, og etter sju timer med blikket i bakken så ble jeg litt lei. Fiskåvann består av forsvinnende lite betong, så derfor fikk jeg et lite utbrudd av leihet for disse tingene... hehe...Eg trur det er viktig å finne de sparsomme restene av de løpergravene som tyskerene bygde
siden disse var nedsenket i terrenget .Naturen er i ferd med å utslette sporene etter disse etter 65 år.
Men det skal du ha Henning, og jeg er helt enig med Arquebus, du fortjener ros og skryt for din innsats i felten. Helt klart. Godt jobba...

Men tro det eller ei... Bunkerjakt og betong er det nærmeste jeg kommer religion. Og glad er jeg for det!
Kai
- Henning Dalsvåg
Blei lei trærna(skogen) i løpegravene eg også

Mvh Henning Dalsvåg
Ikke 'skilderhus' men 'skithus' , aka. utedo... Det er noen av de rundtomHenning Dalsvåg wrote:Kan det ha vert en vaktpost?

mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

- Henning Dalsvåg
Burde ikke utedoen vore større til så mange mann?
Mvh Henning Dalsvåg
-
Har nok vært både tak å vegger å dør. og en flott kasse til å sitte på her. En ute do pleier ikke å være så stor...
Tror de kom nærmere hverandre på den måten Henning, og så var det jo ofte flere utedo da...Henning Dalsvåg wrote:Burde ikke utedoen vore større til så mange mann?
Her er den noe mer populære '8 menige+1 offiser' modellen... samme fort.
KOS
EDIT: @Eagle Wind: Ja, denne modellen kunne også leveres med vegger & tak pluss eventuelt dør...for de spesielt interesserte

- Attachments
-
- Bara tulla, det var 10 menige ;-)
- 20080209_088_1.jpg (340.6 KiB) Viewed 1166 times
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd

- Henning Dalsvåg

Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg