Har gjort noen varp i høst. "Marinen i kamp" er sjelden kost, men en perle full av interessante fotos. Bevoktningsbåten "Børtind" ble ombygget til minesveiper i England. Bildet av skipskatten med det klingende navn "Bergen" gikk rundt i verdenspressen under tittelen "Playing with the fire".
Tegningen av den tyske u-båtatrappen "vanneselet" er så unik at jeg har vanskelig for å tro på historien. Bare det å kunne styre en slik tingest i periskophøyde med en 2000m lang wire virker nærmest umulig. Har noen meter tysk u-båtlitteratur, men har aldri sett dette nevnt. Periskopminen virker mer sannsynlig. Tar gjerne synspunkter på dette.
Bokervervelser i høst
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- 285.JPG (1.51 MiB) Viewed 420 times
-
- 294.JPG (1.74 MiB) Viewed 420 times
-
- Skipskatten "Bergen"
- 290.JPG (155.37 KiB) Viewed 420 times
-
- "Vannesel"
- 291.JPG (243.59 KiB) Viewed 420 times
-
- "Vannesel" Detaljer
- 293.JPG (158.29 KiB) Viewed 420 times
dennis
Uten at jeg skal si det helt sikkert så tror jeg det er flere ting som blir blandet inn her.Tegningen av den tyske u-båtatrappen "vanneselet" er så unik at jeg har vanskelig for å tro på historien. Bare det å kunne styre en slik tingest i periskophøyde med en 2000m lang wire virker nærmest umulig.
Er vel det som kaltes Funkmeß-Täuschungsgerät/FuMT som de prøver å beskrive.
mvh
Paul S.
Hei Paul, det er nok en del av den planlagte funksjonen. Når det gjelder eselet sier teksten av den hadde støymaskin, at den var fjernstyrt og ved angrep slippes luft fra trykkluftsflasker og olje ut. Ved bombetreff flyter klær, gummibåtdeler og hermetikkbokser mm. opp. Periskopminen hadde også (iflg. teksten) støymaskin som skulle etterligne en u-båt og invitere en angriper til vedring. "Periskopet" vil veive kraftig i sjøgang og neppe lure en erfaren skipper.
Det må ellers i ettertid tilføyes at tyske ingeniører hadde svært mange stridsmidler som aldri kom lenger enn til tegnebrettet. Jeg antar at vanneselet ihverfall er et slikt fantasifoster.
Det må ellers i ettertid tilføyes at tyske ingeniører hadde svært mange stridsmidler som aldri kom lenger enn til tegnebrettet. Jeg antar at vanneselet ihverfall er et slikt fantasifoster.
dennis
Ad "Vannesel" og "Periskopmine"
Har gått en oppklaringsrunde på dette. Bruker for ordens skyld den engelske originalteksten. I boken "German secret weapons of the second world war"- Rudolf Lusar - 1960 kommer flg. forklaringer: "Wasseresel": To combat enemy U-boat chasers, some german U-boats towed a dummy U-boat mine by a long line. The contraption looked very much like the superstructure of a U-boat with its conningtower. The idea was to make the chaser ram the "Wasseresel". The mine was intendet to detonate when rammed and destroy the chaser. Nothing is known to the author as to whether the "Wasseresel" has ever been used, but foreign sources claim it has. As this dummy U-boat made it difficult to manæuvre the U-boat, it found no favour with the u-boat commanders.
The "Dackel". In september 1939 the author applied for a patent which envisaged a "Dackel", a small U-boat about 4-5 m length that could be towed by an othe U-boat by a long line. It was possible to steer the "Dackel" to various underwater dephts, sideways or towards the surface. Inside it had loudspeakers for various kinds of noise; it ejected oil, also newspapers, clothing etc. It was connected with a towing boat by an electric cable. A U-boat was able to tow two of such "Dackels" and use them in action. Nothing is known about this type of weapon having been used operationally.
Beskrivelsene virker tilforlatelige, så forfatteren av "Marinen i kamp" har tydeligvis blandet kortene som Paul antydet.
Har gått en oppklaringsrunde på dette. Bruker for ordens skyld den engelske originalteksten. I boken "German secret weapons of the second world war"- Rudolf Lusar - 1960 kommer flg. forklaringer: "Wasseresel": To combat enemy U-boat chasers, some german U-boats towed a dummy U-boat mine by a long line. The contraption looked very much like the superstructure of a U-boat with its conningtower. The idea was to make the chaser ram the "Wasseresel". The mine was intendet to detonate when rammed and destroy the chaser. Nothing is known to the author as to whether the "Wasseresel" has ever been used, but foreign sources claim it has. As this dummy U-boat made it difficult to manæuvre the U-boat, it found no favour with the u-boat commanders.
The "Dackel". In september 1939 the author applied for a patent which envisaged a "Dackel", a small U-boat about 4-5 m length that could be towed by an othe U-boat by a long line. It was possible to steer the "Dackel" to various underwater dephts, sideways or towards the surface. Inside it had loudspeakers for various kinds of noise; it ejected oil, also newspapers, clothing etc. It was connected with a towing boat by an electric cable. A U-boat was able to tow two of such "Dackels" and use them in action. Nothing is known about this type of weapon having been used operationally.
Beskrivelsene virker tilforlatelige, så forfatteren av "Marinen i kamp" har tydeligvis blandet kortene som Paul antydet.
dennis