Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Henning Dalsvåg

Er der nede kl. 12:00 om noen vil se nærmere på det eg fant .Men dere vil vel heller ta turen når været har roet seg...
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Noen som tviler på at dette er tysk piggtråd? Ich war wirklich in ein Minenfeld!
Nei Henning, denne gangen skal jeg fint holde kjeft og heller berømme deg for virkelig godt arbeid! Knallbra!

Tror nok årets diplom for "Sandves Beste Bunkerjeger 2010" går til deg Henning ;)

:bravo

Kai
Henning Dalsvåg

Eg har flere prosjekter på gang nede ved sandvesanden. Der er flere "hidden objektives" der og ved mjølhussanden ...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Det er ikke alt som er lesbart på minekartet over sandvesanden.
Prøvde meg på å oversette "HP.1 =Holz pfahl mit roten Kopf " ,men google's oversetter er ikke all verden.
Svaret til google ble "Wood haug med rødt hode" .Er det noen som har et bedre forslag?
Mvh Henning Dalsvåg
Natter

Trepåle med rød(malt) topp.
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Eg har flere prosjekter på gang nede ved sandvesanden. Der er flere "hidden objektives" der og ved mjølhussanden ...
Henning Dalsvåg wrote:Nå mangler eg bare en metalldetektor...
Ser det for meg:
Haugesunds Avis wrote:Ung mann gravde opp et ti-talls naziminer på Sandvesanden. Politiet har sperret området og forsvarets sprengningseksperter er på stedet.
"Dette kunne lett gått alvorlig galt - Vedkommende har tydeligvis hatt englevakt og tett oppfølging av Vår Herre !"
- sier leder for sprengningsgruppen Major B.Igbang i en kort kommentar.
Forsiktig Henning :smile:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
bactuz

Ser det for meg:
Haugesunds Avis wrote:Ung mann gravde opp et ti-talls naziminer på Sandvesanden. Politiet har sperret området og forsvarets sprengningseksperter er på stedet.
"Dette kunne lett gått alvorlig galt - Vedkommende har tydeligvis hatt englevakt og tett oppfølging av Vår Herre !"
Hahahahahahahaha!!!!! PDT_Armataz_01_14 PDT_Armataz_01_14 PDT_Armataz_01_14 PDT_Armataz_01_14 PDT_Armataz_01_14

Kjempebra KOS!!!
werner wernersen

Høydare :bra:
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Eg har flere prosjekter på gang nede ved sandvesanden. Der er flere "hidden objektives" der og ved mjølhussanden ...
Henning Dalsvåg wrote:Nå mangler eg bare en metalldetektor...
Ser det for meg:
Forsiktig Henning :smile:
Du kan være sikker på at eg ikke kommer til å grave dypere ved den stokken eg fant!
Det er greit nok at eg er en kristen og "reiser" til himlen en dag, men eg har ingen planer om å fremskynde prosessen ved å grave opp/gå på en mine.
Med en metalldetektor blir det kansje enklere å ungå eventuelle miner?
Eg har en helsprø bror som sjelden blir med på mine "bunker tours" . Hadde han blitt med så hadde han ønsket å finne en mine for å destruere den selv!
Heldigvis er han sjelden med på tur... :oops:
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Dette meget rustede festet kan være det som på minekartet
over sandvesanden er beskrevet som ' III : 58 TM. " 4BM. ' (nær HP.1) .
CIMG1651 1 er denne fra krigen.jpg
CIMG1651 1 er denne fra krigen.jpg (352.58 KiB) Viewed 822 times
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Du kan være sikker på at eg ikke kommer til å grave dypere ved den stokken eg fant!
Går sikkert bra det - så lenge du ikke treffer en av denne typen 'stokker'... :shock: (samt holder broderen 'i bånd' PDT_Armataz_01_29 )

mvh
KOS
Attachments
80 PL.-Sprg-Korper.jpg
80 PL.-Sprg-Korper.jpg (36.75 KiB) Viewed 801 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

Forstår eg tegningen riktig så sier det bang om eg treffet på en "tverrstokk" lenger nede i sanden ...
Enda en grunn til å la hullet være som det er . Hadde eg ikke kommet i kontakt med dette forumet
og ikke fått de advarsler som KOS postet tidligere i tråden ,så hadde eg nok p.g.a min naturlige nyskjerrighet
fått meg en fyketur i dag...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Rekonstruksjon ut i fra de rustede fester/merker som eg
la merke til på stokken sett i dagslys.
CIMG16388 rekonstruksjon.jpg
CIMG16388 rekonstruksjon.jpg (197.9 KiB) Viewed 795 times
Den lille pinnen i øvre kant av bildet er graveredskap.
Å bruke en moderne spade våget eg meg ikke på ...
Mvh Henning Dalsvåg
TommyG
Site Admin

Henning Dalsvåg wrote:Forstår eg tegningen riktig så sier det bang om eg treffet på en "tverrstokk" lenger nede i sanden ...
Enda en grunn til å la hullet være som det er . Hadde eg ikke kommet i kontakt med dette forumet
og ikke fått de advarsler som KOS postet tidligere i tråden ,så hadde eg nok p.g.a min naturlige nyskjerrighet
fått meg en fyketur i dag...
Nja, det er vel heller tvilsomt. De minene som muligens fremdeles ligger begravd i området der er vel miner det var umulig å lokalisere pga. sanden og sjøen som hadde flyttet på seg og minene. Eksplosiver begravd ved stolpene for piggtrådsperringen ville nok ikke være vanskelig å finne, og ble nok fjernet rett etter krigen.
--
Tommy
Henning Dalsvåg

Da skal du få lov til å forklare hvorfor trepålen med piggtråd som eg fant intakt
ikke blei fjernet sammen med minene ...
En onkel av meg fant en mine i samme område!
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”