Her er Enhets - Flammekaster - 42 fra HKB Syre.
Den er satt inn med et lag olje, så får vi se hvordan vi skal behandle denne videre. Ett alternativ er å stoppe forvitring og stille den ut som den er, men flere fagfolk på dette mener den kommer til å fortsette å forvitre hvis den ikke restaureres og males opp. Så da har vi to alternativ. Kanskje vi skulle satt den tilbake til den stand den var når den kom til Syre, men tekst og det hele.
Fant ut her en dag at de hadde slike som dette på HKB Tittelsnes også.
.
HKB 3./978 Syre
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Jeg har ikke sett den ihvertfall, men skal innrømme at jeg ikke har fått med meg alt der ute.Hand wrote:Mener at dette ble tatt ca. -89. Generator som ligger i sydlig del av fortet.
Står den der fortsatt?
Hand
Mulig å vise på et kart eller flyfoto sånn ca. hvor du mener den sto?
Kai
- Henning Dalsvåg
Eg kan bekrefte at den står der ute ennå.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Har på fotoet markert hvor restene etter lyskaster og generatoren ligger .
Har lagt ved koordinater til generatoren.
Har lagt ved koordinater til generatoren.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Trur eg tar meg ein tur ut te fortet i dag .Noen som vil være med ?
Er der ute i 4-5 tida ...
Er der ute i 4-5 tida ...
Mvh Henning Dalsvåg
Alt er mulig, men om alt er "lov", det er noe annet... hehe...Natter wrote:Jeg ser at man oppgir posisjon (UTM32) E 283337 / N 6563018 som utgangspunkt for veien ut til batteriet. Dette ser imidlertid ut som et gårdstun - er det mulig å parkere der..?
Jeg pleier ihvertfall å parkere der. Foran sidedøra på låven. Har ikke fått noen tilbakemelding på dette, så kanskje det er greit? Ellers er det litt smal vei i området, så parkering langs veien blir et par hundre meter fra selve veien ut til fortet.
Kai
-
Eller så kan en bare parkere ved buss stoppet, der er det god nok plass til noen biler.Natter wrote:Jeg ser at man oppgir posisjon (UTM32) E 283337 / N 6563018 som utgangspunkt for veien ut til batteriet. Dette ser imidlertid ut som et gårdstun - er det mulig å parkere der..?
- Henning Dalsvåg
Noe på gang ?
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Siden Eagle wind snakket om parkerings muligheter ,så tenkte eg at det kansje var noe på gang...
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
På slutten av min tur til HKB 3./978 Syre forrige helg så tok eg noen bilder av
110cm lyskasteren og generator til denne . Der går bare delvis igjengrodde stier ut til
lyskasteren ,så for meg er det ufattelig at de fikk den ut dit.
110cm lyskasteren og generator til denne . Der går bare delvis igjengrodde stier ut til
lyskasteren ,så for meg er det ufattelig at de fikk den ut dit.
Last edited by Henning Dalsvåg on 12 Sep 2010 14:01, edited 1 time in total.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Ved ruinen av det store forsamlingshuset nedenfor ammobunkeren, fant eg ut at det går en
sti langs myra . Denne stien fører til et par skyte stillinger litt nord-vest for fortet.
Der var nok sparsomt med trær langs denne stien under krigen,men i dag derimot...
Eg fant stien ved en tilfeldighet da eg lette i skogen nedenfor komandobunkeren.
sti langs myra . Denne stien fører til et par skyte stillinger litt nord-vest for fortet.
Der var nok sparsomt med trær langs denne stien under krigen,men i dag derimot...
Eg fant stien ved en tilfeldighet da eg lette i skogen nedenfor komandobunkeren.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Enkelte steder var det laget steintrapper i terrenget
Mvh Henning Dalsvåg