Leser på innfotavlen, som det er bilde av fremst i tråden, at Norge byttet til seg 3 kanoner i 1949, og i 1950 var de montert. Nedlagt i 57 og spiker neste sommer.
Da lurer jeg på hvor ble de montert? Mulig 1 kunne tilpasses den ferdige stillingen, men hvor stod de 2 andre?
Og hadde Norge evner og midler til å sette opp 3 så store kanoner på bare drøyt 1 år?
MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Jeg har lurt på det samme selv. Når kanonene fra Jean-Bart skulle tilbake til Frankrike kan umulig annet enn kanon 3 og muligens 1 ha vært montert i tårnet sitt. Det er litt vanskelig å relatere de gamle s/h bildene til respektive kanonbrønner. Tyskerne bruke C/39 tårn til alle disse kanonene så de som kom i bytte kom også fra C/39 tårn fra batteri Todt. Det er derfor grunn til å anta at kun løpene ble byttet selvom det i seg selv er en enorm oppgave.
Tegningen av S536 bunkeren som var tiltenkt Vardås er det heller ikke plass til i de utsprengte brønnene. Beste forklaring kan være at alt bak selve kanonen skulle plasseres i fjellanlegg og ikke i bunker.
Tegningen av S536 bunkeren som var tiltenkt Vardås er det heller ikke plass til i de utsprengte brønnene. Beste forklaring kan være at alt bak selve kanonen skulle plasseres i fjellanlegg og ikke i bunker.
Da er gravemaskiner og betongblandere på vei inn på Vardås. Så Skifte hadde en kunngjøring i Tønsbergs Blad her om dagen om å vise aktsomhet ved ferdsel osv... Estimert ferdig-utslettet 1 oktober.
Blir sikkert mye jordmasser som flytter på seg i forbindelse med dette så det blir noen metalldetektor-turer på kveldene vet jeg ;-)
Blir sikkert mye jordmasser som flytter på seg i forbindelse med dette så det blir noen metalldetektor-turer på kveldene vet jeg ;-)
Link til søknaden om tiltaket. Inneholder både bilder og beskrivelse av hva som skal gjøres.
http://81.175.23.196/innsyn_notteroy/wf ... variant=P&
http://81.175.23.196/innsyn_notteroy/wf ... variant=P&
Bunkeren vil vel fremdeles være "tilgjengelig" fra inngang i bunnen så den blir nok ikke fullstendig hermetisert.
Hvis jeg tolker dokumentet rett så er det tilgang til bunkeren fra bygget på toppen i tillegg til nødutgangen.
Blir nok en del søndagsturer etter stengetid nå i september. Noen som vil henge med?
Hvis jeg tolker dokumentet rett så er det tilgang til bunkeren fra bygget på toppen i tillegg til nødutgangen.
Blir nok en del søndagsturer etter stengetid nå i september. Noen som vil henge med?
Ja da, jeg blir med. Er det mulig å komme forbi bomme med bil nå? Et kne har kræsja, så jeg må ha med meg ei krykke, men det er vel nå eller aldri der oppe. Tirsdag passer for meg?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Det går dessverre ikke denne gangen, legen har sykemeldt meg så jeg får ikke gå på en stund.
Kikkhuls opperasjon neste. Ta mange bilder.

Mvh
Yngvar
Yngvar
Var utenom vardås en tur i går og det er ikke stort de har gjort enda utenom å lagge litt annlegsveier og hogge ned endel skog
Kunne heller ikke se noen maskiner eller utstyr der ute.

Kunne heller ikke se noen maskiner eller utstyr der ute.
- Attachments
-
- Noe er fjernet her?
- IMG_9972vardås fjernet.jpg (274.79 KiB) Viewed 1872 times
-
- Annlegsvei fra øvrekanon stilling opp til toppen.
- IMG_9968vardås anleggsvei.jpg (250.77 KiB) Viewed 1872 times
Jeg var innom en tur på søndag.
Alle dørene til gjerdet rundt bunkeren på toppen var åpene og gravemaskinen har tatt med seg en del av selve gjerdet
Døra til skuret var lukket (tok ikke så hardt i), men noen har prøvd å rive av taket så det er en liten mulighet for å gå ned den veien...
Tok ikke turen ned siden jeg ikke hadde noe lys.
La ikke merke til om de har gjordt noe spessielt bortsett fra noen glassfiber tønner(?) som har stått over noen kuppler på utsiden av gjerdet (radar?).
Fant ingen maskiner på området.
Alle dørene til gjerdet rundt bunkeren på toppen var åpene og gravemaskinen har tatt med seg en del av selve gjerdet

Døra til skuret var lukket (tok ikke så hardt i), men noen har prøvd å rive av taket så det er en liten mulighet for å gå ned den veien...
Tok ikke turen ned siden jeg ikke hadde noe lys.
La ikke merke til om de har gjordt noe spessielt bortsett fra noen glassfiber tønner(?) som har stått over noen kuppler på utsiden av gjerdet (radar?).
Fant ingen maskiner på området.
Du kommer også ned gjennom tobruk-hullet. Solid stige men det er langt ned.
Ellers så kan man åpne døra pent og pyntelig med en Leatherman eller lignende. Den har stått åpen i minst ett år så det er ingen fare.
Anbefaler de som er innom åsen og ta seg en kikk ned der, det er imponerende dimensjoner og det skal fylles HELT igjen ...
Ellers tror jeg Jon Vegard har forretatt en grundig befaring, kanskje han har noe å tilføye på status.
Ellers så kan man åpne døra pent og pyntelig med en Leatherman eller lignende. Den har stått åpen i minst ett år så det er ingen fare.
Anbefaler de som er innom åsen og ta seg en kikk ned der, det er imponerende dimensjoner og det skal fylles HELT igjen ...
Ellers tror jeg Jon Vegard har forretatt en grundig befaring, kanskje han har noe å tilføye på status.
- Jon-Vegard
Kontorbygget på toppen er nok borte nå. Skulle tas på mandag/tirsdag. Murklossen i enden av bygget, den med skyteskår skal bli stående, da dette er nedgang til bunkeren etc. Skuret over nedgang/trapp skal bort, det skal støpes foran ståldør nede i bunnen av denne trappen, og så skal det fylles igjen. Tobruken skal bort. ALLE tunnellene ifm kanonstillingene skal støpes godt igjen, så nå er siste sjanse!!
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard