ca 100 meter nord for ekstrand mekk på nedsiden av ett forlatt hus kom jeg over noe som så ut som en platting , men på baksiden var det en trapp ned til en inngang
over døra stod det ot 1943
det var en gang på ca 10 15 meter og inngang til 2 rom pluss en utgang i andre ennen av gangen
ca 20 meter i fra var det en igjenfylt stilling mg ell lignende var 6 kantett
noen som hvet noe om dette ?
bilder kommer
Funn av ukjent bunker på Ekstrand, Stathelle
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Stutzpunkt
- Moderator
Det er en Vf52a bunker med to rom, bygd høsten 1943. Den sekskantede stillingen var trolig ment for enten en mindre lyskaster eller Flak. Bunkeren var sannsynligvis aldri bemannet under krigen.
Hvis du vil vite mer, så er det en artikkel i Brevik historielag sin årbok fra 2009 om denne bunkeren og andre bunkere i nærheten, tipper biblioteket på Stathelle har en utgave av boka
Hvis du vil vite mer, så er det en artikkel i Brevik historielag sin årbok fra 2009 om denne bunkeren og andre bunkere i nærheten, tipper biblioteket på Stathelle har en utgave av boka

Mvh
Tormod
Tormod
Litt på baksiden av det huset langs sjøen mot badeparken er det ett par stillinger som fortsatt kan sees (løpegrav og to stk skytestillinger). Legger ved ett bilde for illustrasjonens del.
- Attachments
-
- Stilling
- DSCN1208-thumb.jpg (204.26 KiB) Viewed 2173 times
Ja det stemmer det.
Se http://kart.gulesider.no/m/IJsWi for ca referanser
Edit : Ser kartet går direkte til det jeg søkte på GuleSider, men zoom litt ut og dra kartet litt så ser du referansene i det området.
Se http://kart.gulesider.no/m/IJsWi for ca referanser
Edit : Ser kartet går direkte til det jeg søkte på GuleSider, men zoom litt ut og dra kartet litt så ser du referansene i det området.
-
Huset er ikke forlatt. Det bor folk der, så jeg kikket ikke på bunkeren i hagen, men det ligger en tobruk midt i grusveien rett ved siden av båtforretningen. Man kjøre praktisk talt over den, men den er inntakt, og inngangen ligger ned mot langsiden på forretningen. Det har sikkert vært mer i området.
- Moderator
Bunkeren i boligfeltet på oppsiden er der ennå, bare blitt en del av huset. Er snakk om en personellbunker.
Mvh
Tormod
Tormod