Nye bilder 2010 - FestungNorwegen.net - Leander Haslerud

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Knut Ø.

Bilen som står fremst i rekken på negativ 36 på side 20 er en Studebaker Champion 1939 modell, bilen går også igjen på negativ 31 på samme side og 25 på side 19, samt at en skimter bakenden på den på neg. 63-64 på side 21. Bilen er nok permanent eller midlertidig i tysk tjeneste. Vet at dette er et skudd i mørke, men er det noen av dere lokalkjente som vet om denne bilen kan være fra distriktet, eller om denne bilkolonnen kommer annetsteds fra? Er det også mulig å kunne forstørre bildet og lese registreringsnummeret på den? Er den i permanent tysk tjeneste er det vel et Wehrmacht nummer men er det et sivilt nummer er dette veldig interessant.
parsonrussellterrier

Hand wrote:Da er 57-58 bekreftet, er på Sandve. Skal legge ut bilde.
53-54 er også funnet, "gutta" står på vest-siden av bedehuset, begge bygningene på dette bildet står. 63-64 (Bil utenfor liten hvit bygning) så jeg ikke fra bilen, må nok tråkle litt til fots. Bygningene i bakgrunnen viser at det ligger i skråningen på "østsiden" av riksveien.
Prøver ikke å bli for ivrig, ikke alle er like glade for fremmede, med fotoapparat, rundt husveggene.

Hand
Takk for hjelpen med 53-54 Hand. Da skal jeg hjelpe deg med dette 55-56.
Det er tatt fra samme sted bare fotografen har rettet linsa nordover fra bedehuset på Sandve, sikkert for å forevige noen nyskjerrige unger. Det huset og løa som er på bildet står der enda i ganske orginal stand.

Så disse ungene er nok av den eldra garde på Sandve ja.

Link til flyfoto: http://kart.gulesider.no/m/pSDFg
det er kommet et hus i mellom bedehuset og løa/huset som viser på bildet.

Image
Hand

Image
Image

Sandve da og nå.

Image

[ i m g] http://img62.imageshack.us/img62/8118/sandve2.jpg[/ i m g]
Den eksterne bildelenken ovenfor viser til et NO WAR flagg - og ikke "sandve2.jpg"

Bedehus og enebolig samsvarer.

Image
Image

Kulldepotet i Kopervik er noe redusert, men noe står da igjen.

Hand
Hand

Neg. 23 viser bygn. med "Gimle" i bakgrunnen, pensjonat i Kopervik, drevet til en gang på 60-tallet.

Neg. 59-60 og 61-62 er tatt like "nedenfor" riksvegen på Sandve. Bygning i bakgrunn på neg.61-62 ble drevet som butikk. Er siden revet. Bildene viser utsikt (omtrent) mot sørvest.

Info. som bare bekrefter tidligere info.

Hand
KOS
Moderator

Hand wrote:"By the way", disse er også fra Kopervik:

4-5, 6-7, 7-8, 8-9, 9-10, 10-11, 12-13, 14-15, 16-17, 18-19, 20-21

Hand
Jepp, og etter et par fra Torvallmenningen kommer Negativ_2_31-32 som t.o.m. har KOPERVIK BEDEHUS i klartekst...
De som er postet foran (med høyere ramme-teller) er også derfra... Her skal en ha "aua beint i kjeften"... kanskje noen har sett det allerede...?
(Men Sandve-svingen vil eg ha poeng for ;-)

Men, her skulle bildene vært ordnet i sekvens, pr. film , hele filmen i en post og en post pr. del 1,2 & 3 .... Ellers går vi i surr ;-)

(Husker "Gimle" på kaien, såvidt...)

Image
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand

På side 22 i denne tråden skrev Hand:

Bilde "57-58" ser ut til å være fra Sandve, like sør for Sandhåland. Tipper Henning Dahlsvåg kan se nærmere på dette....
"53-54" ser også ut til å være fra Sandve.
Må på synfaring!

Poeng for Sandve KOS?
Bare gleden av å se slike interessant historiske dokumentasjoner gjør at jeg med glede gir bort mine poeng i jakten.

Morsomt å se Kopervik slik det var før. Mener at Kopervik Bedehus også ble kommentert tidligere.

Det som blir en utfordring i en slik bildemengde er om en skal bekrefte hvert enkelt i en serie, eller bare bekrefte de viktiste og la de andre tale for seg all den tid de ligger etter hverandre, og naturlig hører sammen.
Tenker da også på bildene fra Sandhåland/Hemnes.
Men du har helt rett KOS, med en slik bilde mengde er det nesten umulig å holde ting helt på "stell"
Å fått dette materialet ordnet i "kapitler" etter georafi, med kommentarer hadde vært bra.
Skal prøve å nøste i en tråd angående kjøretøyene som ble benyttet under "turneen". Vet ikke om jeg har noe brukbart, men skal "snuse" litt.

Mvh
Hand
Øksnevad_2

Dæven, her har det skjedd mye! :o :) :bra:
Takk og godt jobbet folkens! :bravo
Har ikke tid til å svare på noe i kveld .. .Men i morgen skal jeg sette meg ned ... :smile:
Last edited by Øksnevad_2 on 17 Jul 2010 12:26, edited 1 time in total.
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Øksnevad_2

:bravo
Last edited by Øksnevad_2 on 17 Jul 2010 12:26, edited 1 time in total.
Mvh Leander Haslerud
bactuz

Fantastisk å se lokale bilder!
Fikk ikke med meg denne tråden før KOS tipset meg om den. Har nok vært litt for sløv og i feriemodus i det siste...

Håper det dukker opp enda flere Leander, og tusen takk for at du deler med oss :)

Kai
KOS
Moderator

Som "parsonrussellterrier" sa, Negativ 2 i serie 1 er ikke så langt borte ,
bilde nr.3 her kan stemme - om 28mm vidvinkelen på lommekamera mitt "lurer oss litt";-)
20090104_006_Negativ_1-02.jpg
20090104_006_Negativ_1-02.jpg (230.19 KiB) Viewed 941 times
20090104_006_1.jpg
20090104_006_1.jpg (442.66 KiB) Viewed 941 times
Øksnevad_2

KOS wrote:Som "parsonrussellterrier" sa, Negativ 2 i serie 1 er ikke så langt borte ,
bilde nr.3 her kan stemme - om 28mm vidvinkelen på lommekamera mitt "lurer oss litt";-)
20090104_006_Negativ_1-02.jpg
20090104_006_1.jpg
Jeg vil si at du traff den der KOS ;) godt jobbet! :bra:

Hva synes du om forslaget mitt om:

Hva hvis man lager en helt ny sjanger (blå banner som for eks.
TYSKE KYSTFORT FRA NORD TIL SØR osv)

Lager en ny sjanger som heter Orginalfotos bla bla..
Så lager man en side for identifisering og en for identifiserte??
Mvh Leander Haslerud
KOS
Moderator

Øksnevad_2 wrote:Jeg vil si at du traff den der KOS ;) godt jobbet! :bra:
"En eller annen" må nok ut med papirkopi i hånden og et fleksibelt kamera for å få rett utsnitt/zoom- så vil det vise seg ;-)
Øksnevad_2 wrote:Hva synes du om forslaget mitt om:

Hva hvis man lager en helt ny sjanger (blå banner som for eks.
TYSKE KYSTFORT FRA NORD TIL SØR osv)

Lager en ny sjanger som heter Orginalfotos bla bla..
Så lager man en side for identifisering og en for identifiserte??
Jeg har vel mistet litt av troen på "den store sammordning" i sånt henseende. Både fordi det viser seg umulig å sammordne folk etter en felles (strukturert) mal - og fordi "noen" her inne med overlegg saboterer forsøk på struktur.

Ellers vil f.eks. siste stilling falle utenfor med en gang - da det ikke er et kystfort... Her er "stillingsinstruksen" for disse stillingene.
(Bildet er for øvrig tatt rett bak PAK-garasjen, om det viser seg å være korrekt)
BESKRIVELSE AV MINEFELTENE 1000m SØR FOR KVILHAUG KIRKE

Hensikt og beliggenhet for T-minefeltene:

Begge sandbuktene i Hebnesvik byr på muligheter for landing av stormbåter og middels pansrede kjøretøy. Sperringen motvirker panser og landgangskjøretøy.

Med rett-tidig alarm ligger T-minefeltene under ild-dekning av tilstedeværende infanteri tropper. En sMG-gruppe og 1 PAK
Det jeg derimot har tro på er om noen, Hand f.eks (om han har tid/lyst) , jobber seg gjennom serien. Samler steder og før/nå bilder. Ca. tidsepoke, Info om kjøretøy, befal på bilder, kart/rute etc. og så lager en sammenhengende serie i en egen tråd med en passende tittel. For alle disse Karmøy bildene sin del så bør den ligge i Haugalandet avsnittet. For gjennfinning og for lokalhistorisk opplysning.
Men der er en del arbeid som må til - og flere "funn" lik det ovenfor her...

(BK-stillingen på "Negativ_1_03.jpg" var litt pirrende, hvor var den ;-)

mvh
KOS
Hand

BK-gjengen ser virkelig stolte ut, der de står bak dette noe "puslete" våpenet sitt.
Stillingen ligger et sted på høyden som skiller Hemnes- og Sandhålands-sanden.
Mener at hullet er der fortsatt.
Så langt jeg kan se er alle bildene fra Karmøy forholdsvis greie å plassere. Skulle være mulig å få dem ut på papir, ta seg en rundtur og knipse.

Av alle bildene er det vel to som ikke umiddelbart viser nøyaktig hvor de er fra, og det er :
Del3 Neg.2 Tysk soldat står mellom to bygninger, i et smug like ved en brygge/kai(Kopervik),
og det neg. som viser "utyddelig bil på vei som kjører forbi veikryss med vei som går i sving oppover i terrenget". (Sandhåland/Hemnes).
Litt synfaring burde få disse to i boks.

Kopervik - by- bildene er greie, siden mye av bebyggelsen står.
Kopervik - kai - kaien er også på plass, om enn mye endret.
Sandhåland/Hemnes : Her vises terrenget på bildene, så en snubletur burde ordne det.
Sandve : Disse er også brukbart greie å plassere.

Skal se om jeg ikke ganske raskt får skrevet ut bildene på papir, så tar vi det videre derfra.

Hand
Øksnevad_2

Fikk en PM om at ridderkorsbæreren er Generalleutnant Curt Badinski, Territorialabschnittsbefehlshaber Bergen.

Takk for infoen :bra:

Noen som kan bekrefte eller vet noe mer? :)
Mvh Leander Haslerud
parsonrussellterrier

Image

Jeg tror ikke dette er bekreftet av noen.

Er du enig i dette Hand,da jeg er litt i tvil, men det ser korrekt ut tror jeg.

Utsikt mot hemnes fra sør. ytterst til venste ser vi fortet. Er litt i tvil om det stemmer for det ser ut som det går en veg tvers over bildet 50-100meter foran soldaten. Og da må jo bildet være tatt fra Sandhåland vegen? og det blir kanskje for langt borte?
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”