Nøkkel til bunkerdører

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Knut Ø.

Har et par nøkler her som hører til 431P01/434P01 dører (sikkert andre også siden låsene trolig var like på flere). Legg merke til at nøklene er sveiset og skjøtt sammen rett under hodet. Fjellanlegget der disse hører til har vært i bruk av det norske forsvaret helt frem til 2001 og en av de to originale ytterdørene til inngangspartiet står fremdeles igjen. Det jeg lurer på er om nøkkelhodet kan ha hatt et hakekors, ørn eller annet i seg og derfor er erstattet med et annet hode eller om nøklene er kortet inn av en eller annen grunn, eller om de rett og slett skal være slik. Kan ikke si at skjøten under nøkkelhodet er så veldig forseggjort så har en mistanke om at dette er gjort av noen andre enn tyskerne...
Attachments
Nøkler
Nøkler
S6003060_.JPG (199.74 KiB) Viewed 688 times
Erik E
Site Admin

Hallo

Ganske sikker på at disse låsene er ettermontert av forsvaret. Finnes meg bekjent ingen tyske kilder som bekrefter at det fantes en låsbar versjon av disse dørene. Jeg har alltid sett for meg at det kun var de ytterste gitterdørene som kunne låses (i de tilfeller der de ble brukt)

Erik
Knut Ø.

Du har nok sikkert rett i det Erik. Har aldri lagt merke til det før, men nå tok jeg å studerte endel bilder av panserdører og ser at ingen av dørene i anlegg som ikke har vært i bruk senere har slike låser. Er sånne ting som en ikke ser før en begynner å studere på det :wink:
Knut Ø.

Hadde en tur i R621 og R622 i Florø i går kveld og sjekket dørene der. Disse bunkerne har vært benyttet av HV inntil for endel år tilbake. Noen dører har lås og noen ikke. Dørene med lås står i inngangen som ble benyttet mens de var i norsk tjeneste, mens de uten lås vender mot den inngangen som er forseglet. Så låsene er nok helt sikkert montert etter krigen ja.
Neste gang jeg er oppom bunkerne kan jeg ta bilde av låskassene og legge ut for referansen sin del.
ervold

Knut Ø. wrote:Hadde en tur i R621 og R622 i Florø i går kveld og sjekket dørene der. Disse bunkerne har vært benyttet av HV inntil for endel år tilbake. Noen dører har lås og noen ikke. Dørene med lås står i inngangen som ble benyttet mens de var i norsk tjeneste, mens de uten lås vender mot den inngangen som er forseglet. Så låsene er nok helt sikkert montert etter krigen ja.
Neste gang jeg er oppom bunkerne kan jeg ta bilde av låskassene og legge ut for referansen sin del.
Dette er sikkert ettermonterte låser. De ble populært kalt pengeskapslåser, mange tilholdere, og derfor sikre mot det meste, men ikke soldater. På grunn av tykkelsen på dørene var det nødvendig med lang stamme, men da ble nøkkelen svak. Den ømfindtlige låsen hadde lett for å sette seg fast ved for eksempel kaldt vær eller andre forhold. En soldat som har fått nøkkelen halvveis rundt, gir seg ikke, rå kraft, gjerne med et verktøy prøves og nøkkelringen ryker. Jeg har selv sveiset flere på HVlager i Oslo gjennom tidene. Vi hadde bl.a. en dør i Holmenkollen hvor du måtte stille deg med ryggen til og sparke bakut ca 30 cm over terskelen samtidig som du vred den siste delen med nøkkelen. Dette førte til at områdets folk ikke benyttet låsen og bare brukte hengelåsen. Følgen var innbrudd og flere Mg på avveie. De ble levert tilbake bak et busskur i Asker etter at politiet hadde stresset spesielle miljøer tilstrekkelig. Flere steder måtte også nøkkelstammen skjøtes for å rekke langt nok inn.

ervold
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”