Noen som hvet hvor detter er fra ?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Bildet er fra fortet på Langesundtangen tror jeg.
Mvh
Yngvar
Yngvar
Det bildet er nok ikke fra Tangen fort i langesund. De kassematene som er der, 2 stk, ser annerledes ut, siden de ikke har no naturlig fjell over selve kassemat-åpningen. Er bare støpt tak over der. Men jeg vet at det bildet ble benyttet av ØSD i flere av de historiske beskrivelsene av flankefortene for å vise hvordan en typisk kassemat for 10,5cm skyts så ut. Kan være fra Oddane, men jeg tipper et fort lengre nedover sørlandskysten eller sørvestlandet. Risør/Hisøya kansje?
Hilsen Marius.
Hilsen Marius.
Er ikke denne fra Varnes Fort da? ligner veldig på bildet som er fra Turen på Lista
http://www.kystfort.com/2007_Lista_bunkertour.pdf
side 8
Erik H
http://www.kystfort.com/2007_Lista_bunkertour.pdf
side 8
Erik H
Nei er sikkert ikke Oddane heller, men det er verdt å merke seg at slik disse 10,5 cm kassematene ser ut i dag, ikke nødvendigvis var slik de var under krigen. De fleste av de som ble tatt i bruk av forsvaret etter krigen ble etterhvert ombygget til dels kraftig for å få satt inn SKC/32, så de "hakkene" som du nevner (åpninger for å kunne bruke skytsets siktekikkerter) ble endret. De fleste kassematene ble også forsterket en god del i front. Mørvika ved Halden og Tangen ved Langesund er typiske eksempler på dette.kjell23 wrote:er nokk ikke på oddane heller , her er ett bilde av den kassematten med fjell over på oddane å her ser vi at det ikke er det "hakket" på venstere side
Så vi kan ikke gå ut fra at åpningene i dag er slik de en gang var, hvis forsvaret har brukt det i ettertid.
Men Varnes er vel ett av de fortene som ikke ble benyttet, eller i allefall aldri fikk noe "nytt" skyts slik mange av de andre fikk. Så Varnes er nok en god mulighet.

- Jon-Vegard
Tror nok det kan se ut som om Erik H. har rett i at det kan være Varnes.
- Attachments
-
- Varnes.jpg (126.25 KiB) Viewed 1618 times
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
- Jon-Vegard
Du har nok rett i det. Når jeg ser nøyere etter på venstre side over åpningen er det ikke samme "stein" som er der.
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Må støtte meg til de andre her som mener HKB 21/975 Ny-Hellesund. Brukte blant annet bilder herfra nå jeg laget modellen av R671 kasematten.
Mvh
Mvh
- Attachments
-
- 10,5cm_K332(f).jpg (81.83 KiB) Viewed 1406 times