Ukjent brakkeleir - hjelp til identifisering

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
JornN

Noen som ser hvor disse bildene kan ha vært tatt?
I følge privat selger skulle en slektning ha vært i Norge under krigen, men uten angivelse av tjenestested.
Legg merke til spadesymbolet - OT- eller Pioneer-tropper muligens?
Attachments
Brakkeleir 02.jpg
Brakkeleir 02.jpg (75.05 KiB) Viewed 1724 times
Brakkeleir 01.jpg
Brakkeleir 01.jpg (73.68 KiB) Viewed 1724 times
JornN
dennis

Det er vel neppe til stor hjelp, men teksten på første foto lyder ihvertfall: Abteilung bei der Flaggenparade = avdelingen ved parade for flagget.
dennis
Erik H
Site Admin

Dette var et meget flatt landskap, eller er det havet man har i bakgrunnen?

Erik H
KGJ

Legg merke til spadesymbolet - OT- eller Pioneer-tropper muligens?
Dette er et RAD merke.
Flora krigshistorielag
JornN

RAD=ReichArbeitsDienst
Takk for det :)

Ja terrenget er veldig flatt, i alle fall i akkurat den sektoren som bildet viser.
Det er nok ikke havet i bakgrunnen, faktisk går terrenget litt opp mot den lange flaten.

Jeg ser ut i fra feltpostboka at det meste av oppføringer på RAD-grupper, er gjort i Finnmark - muligens også i Stavanger-distriktet.

Ellers kan man fort tenke på Ørlandet, Smøla eller Jæren når man ser et slikt landskap. Ikke så mye Smøla riktignok fordi landskapet ser ut til å være ensartet jordbruksland.

Det kan jo også tenkes at bildet er tatt før de flyttet til Norge...
Attachments
Brakkeleir 01 utsnitt.jpg
Brakkeleir 01 utsnitt.jpg (51.28 KiB) Viewed 1659 times
JornN
Jetsam

med de trærne i bakgrunnen tatt i betrakning + det flate landskapet, så vil jeg tippe at det stammer fra ett vest europeisk land. Kansje Nederland,Belgia...
Mvh Jetsam
simonorch

Sikkert i Tyskland under sin RAD tjenseste før han gikk inn til militæret og kom til Norge.
BOFF127mm

må bare si at dette ligner veldig på madla
JornN

Det er jo interessant :) I følge selgeren som var i familie med den opprinnelige eieren, så skulle disse bildene ha blitt tatt i Norge.
Er det noe lokalt fotomateriale eller annet som kan bekrefte dette?
JornN
BOFF127mm

tja har tjeneste gjort på madla i stavanger noen år å synes dette ligner veldig på noen bilder som henger på veggen der borte .. har noen navn du kan ta kontakt med hvis ønskelig
Asbjørn²

Jeg har også tjenestegjort på Madla og er enig i at det likner veldig. Bilde nummer to ser ut til å være tatt i andre etasje i den gamle messa.

Edit: Bygget over apellplassen på dette bildet:
http://kart.gulesider.no/m/pqMMJ
Espen K

Her er vel flagget som henger på veggen:

Image

Flagge des Reichsarbeitsführers
RAD var inndelt i to hovedseksjoner: Reichsarbeitsdienst Männer (RAD/M) for menn og Reichsarbeitsdient der weiblichen Jugend (RAD/wJ) for unge kvinner.

Geografisk var RAD inndelt i 40 distrikter, Arbeitsgaue. Hvert av disse ble ledet av en offiser med en hovedkvartersstab og et vaktkompani. Under hvert distrikt var det seks til åtte Arbeitsgruppen på 1200–1800 mann (bataljons størrelse). Disse ble delt inn i seks kompanier, RAD-Abteilungen (kompanis størrelse).

All info fra wikipedia.
Asbjørn²

Hmm, jeg har et RAD-album med bilder fra Madla, brakkene ser helt forskjellige ut. Albumet har også bilder fra en RAD-leir i Tyskland med veldig like brakker! På albumsiden står teksten:

R.AD
Lager
K. 2/115

Kanskje noen kan finne ut hvor dette kompaniet holdt til?
JornN

Hvis tallene betyr RAD-Abt. 115, 2. kp - så finner jeg ikke den nevnt i "Tyske feltpostnumre..."
Det nærmeste jeg kommer er RAD-Abt. 342-1, med en mulig relevans til Stavanger-området. Det er også et spørsmål ved RAD-Abt. 392-2, men de øvrige er oppført på Finnmark. Det betyr riktignok ikke at de ikke kan ha vært innom andre deler av landet, eller at boka er komplett.
JornN
J E F

Asbjørn² wrote:Hmm, jeg har et RAD-album med bilder fra Madla, brakkene ser helt forskjellige ut. Albumet har også bilder fra en RAD-leir i Tyskland med veldig like brakker! På albumsiden står teksten:

R.AD
Lager
K. 2/115

Kanskje noen kan finne ut hvor dette kompaniet holdt til?
RAD 115 var ikke i Norge. Startet som RAD-enhet men ble allerede i 1939 konvertert til Bau-Btl. 115, som fra 1941 hadde krigsfanger som arbeidskraft. Var i Polen og videre østover mot Ukraina. Omorganisert til Bau-Pi-Btl i 43 og ble nedkjempet på Østfronten.
Enheten skal ha hørt hjemme i Glogau-området (nå sørvest i Polen)
JEF
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”