Et lite mysterium?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Under en "fotosafari" på NiB ser jeg på Fleslandsområdet noe jeg ikke har sett før: Diverse oppstillingsplasser på den nå demilitariserte delen av flyplassen. På den nye Google Map/Earth er disse helt borte. Flystasjonen på Flesland er vel en rest fra den kalde krigen og som ble lagt ned for noen år siden. Tidligere har det vært slik at militære anlegg var sensurert på NiB og andre norske databaser, mens Google Map har vært helt usensurert. Fotoene på Google Map ser dessuten nye og skarpe ut. Kan de lokalkjente på forumet oppklare saken?
Last edited by Ole on 14 Mar 2010 14:41, edited 2 times in total.
Det ser ut til at google maps faktisk bruker flyfoto fra samme kilde som gulesider/1881/etc/etc bruker. Se bare disse to bildene, fra henholdsvis 1881.no og google maps.
Se spesielt på krusningene på vannet.
Se spesielt på krusningene på vannet.
- Attachments
-
- Google maps
- googlemaps.jpeg (167.65 KiB) Viewed 1286 times
-
- 1881.no
- 1881.jpeg (140.74 KiB) Viewed 1286 times
--
Tommy
Tommy
Google Maps oppgir jo kilden sin som Bergen kommune (2010), så det eneste mysteriet her er vel hvorfor kommunen ser ut til være så akterutseilt ift. å oppdatere sin database ift Statens kartverk (Google burde vel egentlig ha en reklamasjonssak her..?
).

Da må flyfotoene på Google Maps være ganske gamle. Jeg regner med at det ikke har vært noen utbygging av den militære delen av Flesland på denne siden av tusenårsskiftet.Natter wrote:Google Maps oppgir jo kilden sin som Bergen kommune (2010), så det eneste mysteriet her er vel hvorfor kommunen ser ut til være så akterutseilt ift. å oppdatere sin database ift Statens kartverk (Google burde vel egentlig ha en reklamasjonssak her..?).
På den annen side er altså NiB mer oppdatert. Greit å vite.
Det er vel mer ett utslag av at det er et stort etterslep i fjerningen av sensurering av militære områder på de flyfotoene som er tilgjengelig i Norge, og siden Google maps benytter norske flyfoto, så får de også automatisk med seg sensureringen.Ole wrote:Da må flyfotoene på Google Maps være ganske gamle. Jeg regner med at det ikke har vært noen utbygging av den militære delen av Flesland på denne siden av tusenårsskiftet.Natter wrote:Google Maps oppgir jo kilden sin som Bergen kommune (2010), så det eneste mysteriet her er vel hvorfor kommunen ser ut til være så akterutseilt ift. å oppdatere sin database ift Statens kartverk (Google burde vel egentlig ha en reklamasjonssak her..?).
På den annen side er altså NiB mer oppdatert. Greit å vite.
NiB er ofte tidlig ute med nye versjoner/oppdaterte flyfoto, men det sprer seg som regel etterhvert til alle de forskjellige nettsidene som har slike flyfoto/kart-tjenester. De bruker vel alle (de fleste?) den samme kilden.
--
Tommy
Tommy
Det trenger de ikke å være, skjønt i akkurat dette området er de i alle fall fra før 2005 (da startet byggingen av det nye hotellet og utvidelsen av parkeringsplassene), mens bildene på NIB er fra tidligst 2007-08, muligens 09. Google-bildene er i alle fall sensurerte, og kommunen har tydeligvis ikke oppdatert sin database med nyere (evt. gamle usensurerte) bilder.Ole wrote:Da må flyfotoene på Google Maps være ganske gamle. Jeg regner med at det ikke har vært noen utbygging av den militære delen av Flesland på denne siden av tusenårsskiftet.
Jeg har ikke første hånds kjennskap til hvem som leverer data til hvem, men det er vel ikke unaturlig å anta at Statens kartverk kanskje er hovedkilden for de fleste, skjønt jeg har jo sett at både Gule sider og Opplysningen1881 i enkelte tilfeller har vært tidligere ute med usensurerte bilder i noen områder ift. NIB. Det kan jo også være snakk om forskjellig prioritering av ressurser ift. å oppdatere databasene med nye/ frigitte bilder (her er jo også Forsvaret involvert).
Et mysterium er vel også at akkurat dette området har blitt "deklassifisert", mens flere nærliggende områder som ikke lenger er operative fremdeles er sensurerte. Er det slik at NIB oppdaterer kun deler av områder? Med tanke på hvor mye arbeid som har blitt nedlagt i sensuren av dette området (å tegne skog er ikke så enkelt som det høres ut), og med tanke på at det ikke er planer om avhending, skulle man tro at det var i forsvarets interesse å beholde sensuren.
Google har jo vært kjent for alt bråket rundt militære anlegg som ikke har vært sensurert. Det er vel bare i USA de har vært tvunget til å retusjere anlegg som kan være bombe-/terrormål. På Google Earths foto over Norge finner jeg mange militære anlegg som er operative eller ikke er nedgradert. Der de benytter norsk fotomateriale er antagelig disse sensurert på forhånd.
NiB ser i hvertfall ut til å være bedre oppdatert enn de andre kildene.
NiB ser i hvertfall ut til å være bedre oppdatert enn de andre kildene.
Last edited by Ole on 14 Mar 2010 14:35, edited 1 time in total.
jo, det var en del avisoppslag for noen år tilbake som hvor man kunne suse over militært område på f.eks Google Earth. Ikke såå spennende, men dette er vel en slags sikkerhetsrisiko som vi på forumet i alle fall ikke skal formidle videre. Jeg har ikke peiling på hva som er aktivt eller ikke, men for å være på den sikre siden så er det vel best å ikke poste for mye av dette på forumet.
(Vi kommer borti militært område på en del poster, men det er vel mer eller mindre uskyldig da hensikten først og fremst ikke var å fremheve noe aktivt militært - send meg en PM hvis du bestemt mener noe må bort)
Erik H
(Vi kommer borti militært område på en del poster, men det er vel mer eller mindre uskyldig da hensikten først og fremst ikke var å fremheve noe aktivt militært - send meg en PM hvis du bestemt mener noe må bort)
Erik H
Godt poeng, og temaet oppstod egentlig pga min forvirring om hva som var gamle og hva som var nye flyfoto. Jeg hadde ikke trodd at Google Map brukte så gammelt materiale.Erik H wrote:jo, det var en del avisoppslag for noen år tilbake som hvor man kunne suse over militært område på f.eks Google Earth. Ikke såå spennende, men dette er vel en slags sikkerhetsrisiko som vi på forumet i alle fall ikke skal formidle videre. Jeg har ikke peiling på hva som er aktivt eller ikke, men for å være på den sikre siden så er det vel best å ikke poste for mye av dette på forumet.
Erik H
Drap tror jeg vi slipper. Men det er noe som heter føre var prinsippet, og vi vil oppfattes som seriøse aktører med interesse for historie, og da sømmer det seg dårlig å legge ut bilder av foreks. operative anlegg hvor man vet at det er fotoforbud.
Dette er både med tanke på sikkerhet av forsvarets eiendom, og for å hindre at mindre seriøse elementer får for mye tilgang på hvor slik befinner seg
Dette er både med tanke på sikkerhet av forsvarets eiendom, og for å hindre at mindre seriøse elementer får for mye tilgang på hvor slik befinner seg

MVH
Roar Handberg
Jeg vil tro at risiko for straffeforfølging vil oppleves som et noe større problem enn faren for at man skal bli oppfattet som useriøs (useriøs er vel uansett et for svakt uttrykk i denne sammenhengen...)?rhandber wrote:vi vil oppfattes som seriøse aktører med interesse for historie, og da sømmer det seg dårlig å legge ut bilder av foreks. operative anlegg hvor man vet at det er fotoforbud.

Hvordan man skal forholde seg til norsk lov er forhåpentligvis ikke aktuelt å diskutere her, men jeg ser ikke relevansen ift. trådens tema (flyfoto)? De flyfoto som ligger på f.eks. NIB er klarert av Forsvaret, og de anlegg som måtte dukke opp der (som f.eks. de nevnt i tidligere poster) er enten av en slik karakter at allmenn kunnskap om lokaliseringen ikke er kritisk, eller så er det nedlagte installasjoner (uavhengig av om de er avhendet eller ikke). Man kan selvsagt ha meninger om nedbyggingen av Forsvaret, men slik er nå en gang situasjonen, og jeg ser ikke noen grunn til at man ikke skal kunne referere til slik informasjon som uansett er fritt tilgjengelig på nettet (vi vil nok aldri få bruk for f.eks. de nedlagte Kystfortene igjen).
Forsvaret er selvsagt godt kjent med kapasitetene som utgjøres av f.eks. overvåkingssatelitter, og man gjør naturligvis sine trusselvurderinger ift. dette.
Mht. Flesland, så mener jeg at det kan komme på tale å lokalisere et detasjement av de maritime helikoptrene dit (skvadronen skal som kjent nå ha base på Bardufoss, men gitt at fregattene - og antagelig 1-2 av de helikopterbærende KV-fartøyene - har base på Haakonsvern, trenger man en lokalt base), så det er kanskje derfor anlegget ikke er avhendet? Uansett vil det ikke være snakk om et "operativt" anlegg.
Google har sensurert militære objekter i Europa også:Ole wrote:Google har jo vært kjent for alt bråket rundt militære anlegg som ikke har vært sensurert. Det er vel bare i USA de har vært tvunget til å retusjere anlegg som kan være bombe-/terrormål. På Google Earths foto over Norge finner jeg mange militære anlegg som er operative eller ikke er nedgradert. Der de benytter norsk fotomateriale er antagelig disse sensurert på forhånd.
http://www.googleearthcoolplaces.com/censored.php
Litt merkelig hvordan Bolærne som er offentlig tilgjengelig er sensurert, mens Rauøy som fremdeles er militært er nå usensurert på NiB.
Mht. Bolærne, så er vel det noe som faller inn under tidligere nevnte "etterslep"? Poenget med retusjeringen er jo å fjerne objekter, og gitt at Rauøy er et øvingsområde uten faste installasjoner, er det ikke helt ulogisk at det er "frigitt" nå (det skal vel tross alt være tungtveiende grunner for å "tukle" med virkeligheten...).Einherjer wrote:Litt merkelig hvordan Bolærne som er offentlig tilgjengelig er sensurert, mens Rauøy som fremdeles er militært er nå usensurert på NiB.