Tyske fort/ installasjoner på nord og østjylland ?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Yngvar

Jeg planlegger ferien, og skal ferdes med bobil fra Hirsthals og ned til Ebeltoft i et par uker.
Kan dere gi meg noe tips om tyske installasjoner som er verdt å se på nord og østjylland (det er jo derfor jeg drar, og så er jo dansker meget hyggelige)?
Mvh
Yngvar
JornN

Attachments
German bunkers in Denmark.JPG
German bunkers in Denmark.JPG (123.41 KiB) Viewed 1436 times
JornN
Natter

Har du GPS i bilen? I så fall kan du få en POI-fil med nærmere 2000 posisjoner i Danmark av meg...
Natter

Hvis du besøker denne siden kan du også gjøre mye research vha. Google earth før avresise.
Yngvar

Hei Natter, jeg har en Garmin GPS, tar gjerne imot POI
Mvh
Yngvar
Natter

Yngvar wrote:Hei Natter, jeg har en Garmin GPS, tar gjerne imot POI
Sjekk PM. Hvis du reiser nedover østkysten ligger det bunkere hele veien, så du får ikke problemer med å fylle tiden i alle fall... :D
Tarjei

http://www.skanderborgfrihedsmuseum.dk/

Denne er også på listen i linken som er nevnt tidligere, men der står det ingenting om at det er et museum. To 608ere som er nokså intakte.

Mens du er i Ebeltoft kan du jo prøve å finne ut hva som ligger her. Ser ut som noe etterkrigs, type ammo, men har ikke helt klart å finne ut hva. Siden det ikke er sensurert antar jeg det ikke er snakk om noe hemmelig.
Yngvar

Takk Tarjei, da skal jeg ta meg en tur i skoven i Ebeltoft med kamera, og se hva som ligger der :D
Mvh
Yngvar
Natter

Tenkte ikke på museer tidligere, men jeg har naturligvis noe lister på det også... Skal se hva jeg kan finne frem PDT_Armataz_01_18
Natter

Satte sammen en POI-fil med nesten 70 "forsvars-relaterte" museer ol. i Danmark (sjekk PM).

Spørs om det holder med et par uker om du vil ha med deg alt... PDT_Armataz_01_18
Yngvar

Nå ligger filene på GPS`n så da er det bare å sette i gang. Heldigvis så er kona glad i å gå turer, så mange steder blir besøkt.
Mvh
Yngvar
Natter

Når jeg først var i gang med Danmark, samlet jeg inn en del oversikter fra nettet, og har sydd det sammen til tre POI-filer:
* Mil-Ekstysk_DK (ekstyske objekter - 2222 posisjoner)
* Mil-Severdigheter_DK (forsvars-relaterte museer, samlinger og eldre historiske anlegg - 97 posisjoner)
* Mil-Forsvaret_DK (dagens forsvarsanlegg - 173 posisjoner)

De ekstyske posisjonene er stort sett ok (i hovedsak basert på oversikten fra den tyske nettsiden linket til lenger opp), men her er det foreløpig lite informasjon utover regelbau-nr. (dette prosjektet tar sin tid, og jeg prioriterer i utgangspunktet Norge enn så lenge).
For "Dagens forsvarsanlegg" har jeg bare lånt uhemmet posisjoner jeg har funnet uten å kontrollere nærmere (den er vel mer en kuriositet og ikke spesielt interessant for bunker-jegere...).
Severdighetene har jeg gått rimelig nøye gjennom og sjekket/ justert alle posisjoner vha. Google Earth/ maps og info på aktuelle hjemmesider.

Litt "ad-hoc", men de burde kunne gjøre nytten for å finne frem til steder av interesse i Danmark: Jeg legger ved to pakker for hhv. TomTom og Garmin, så kan evt. andre enn Yngvar som måtte planlegge tur sørover også se om dette kan være interessant (@Yngvar: Disse filene er mer oppdatert og kvalitetssikret enn det jeg har sendt deg på PM tidligere).

PS: Jeg holder på å revidere en stor fil med generelle severdigheter og aktiviteter i Danmark også. Om noen av forumets medlemmer med planer om Danmarkstur tror de får tid til annet enn bunkerjakt, er det bare å sende en PM om de vil ha en kopi... :)

EDIT: Har slettet vedleggene, siden jeg har laget en ny tråd for POI-filer: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4530
Last edited by Natter on 09 Jul 2011 13:36, edited 1 time in total.
h-bu

Litt research viser at skoveventyret nord for Ebeltoft er Hoveddepot Dråby som var et stort minelager for Søværnet. Anlegget ble bygd ca 1970 og ble i hovedsak nedlagt i 2003. Det var fortsatt sprengstofflager/verksted der, men det ble flyttet til Ålbæk året etter. Dette er altså et relativt moderne anlegg som nylig er tatt ut av bruk, skogen er kanskje fortsatt avsperret?
Rock'n Roll

http://www.museumscenterhanstholm.dk/vi ... nses_1945/

Her er en fin oversikt over kystforsvaret av Danmark. Print av denne bruker jeg selv når jeg er på tur der nede. Skal ned igjen i juni. Mye annen bra informasjon på sidene til Museumscenter Hanstholm også.

h-bu wrote:Litt research viser at skoveventyret nord for Ebeltoft er Hoveddepot Dråby som var et stort minelager for Søværnet. Anlegget ble bygd ca 1970 og ble i hovedsak nedlagt i 2003. Det var fortsatt sprengstofflager/verksted der, men det ble flyttet til Ålbæk året etter. Dette er altså et relativt moderne anlegg som nylig er tatt ut av bruk, skogen er kanskje fortsatt avsperret?
Bra researcharbeid. Selv søkte jeg opp og ned i mente men fant ingenting om dette området.
Mulig jeg skal en tur nedover selv i sommer. Blir nok en tur i skoven dersom anledningen skulle by seg.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”