Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Dette bildet er tatt fra motsatt side av bukten, rett under en av bunkerne. På stranden ligger vårt invasjonsfartøy "Røde September ", (må ikke forveksles med den sovjetiske ubåten "Røde Oktober").
- Attachments
-
- div210909 084.jpg (143.27 KiB) Viewed 1355 times
I 1997 var vi et team på offentlig oppdrag i distriktet og Forsvaret lånte oss velvilligst "kommandantboligen" som vi brukte som base camp. På mine små turer i de lyse sommerkvelder talte jeg ialt 4 stk. 12,7 cm SKC/34 kanoner. Disse hadde en staffasje jeg ikke hadde sett andre steder. En hylse var tredd over kanonløpene og ytterst satt et avtagbart lokk omtrent som på en trykkkoker.
Ellers var det fritt for folk, stille og vakker natur. Kun en Terne prøvde å peile seg inn.
Ellers var det fritt for folk, stille og vakker natur. Kun en Terne prøvde å peile seg inn.
Også kalt kanonkondomOle wrote:I 1997 var vi et team på offentlig oppdrag i distriktet og Forsvaret lånte oss velvilligst "kommandantboligen" som vi brukte som base camp. På mine små turer i de lyse sommerkvelder talte jeg ialt 4 stk. 12,7 cm SKC/34 kanoner. Disse hadde en staffasje jeg ikke hadde sett andre steder. En hylse var tredd over kanonløpene og ytterst satt et avtagbart lokk omtrent som på en trykkkoker.

JEF
I 1998 og 1999 brukte amerikanerne Sandsøy Fort til sprengningsøvelser. Det store fjellanlegget som ligger inne i åsryggen ble sprengt i filler og alle innganger murt igen. Idag er fortsområdet med restene solgt til et adventureselskap som skal herde næringslivsledere. De raser rundt med paintball-opplegg og ATV'er. Sandsøy Fort er ikke den idyllen det var under den kalde krigen...
Hva står igjen på Sandsøy?Ole wrote:I 1998 og 1999 brukte amerikanerne Sandsøy Fort til sprengningsøvelser. Det store fjellanlegget som ligger inne i åsryggen ble sprengt i filler og alle innganger murt igen. Idag er fortsområdet med restene solgt til et adventureselskap som skal herde næringslivsledere. De raser rundt med paintball-opplegg og ATV'er. Sandsøy Fort er ikke den idyllen det var under den kalde krigen...
"Kommandantboligen", et hus i 50-tallstil ligger et stykke unna og ble fradelt fortseiendommen og solgt som fritidshus. På fortsområdet ellers var det kun en bygning utenom stridsanleggene. Denne var brukt til lager/verksted og hadde også et par oppholdsrom. Jeg sjekket ikke alt da jeg var i området ifjor, men kasematter og øvrige bunkere ligger jo der fortsatt.Einherjer wrote:
Hva står igjen på Sandsøy?
Har faktisk aldri vært så nær Sandsøya fra Vågsfjordsiden at jeg gjenkjente stedet PDT_Armataz_01_19
Ellers om Sandsøy Fort her: http://www.kystfort.com/forum/topic1786.html
Kan legge ut noen bilder fra utbyggingen på den tråden om det er interesse for det.
Sigfred R.
Kan legge ut noen bilder fra utbyggingen på den tråden om det er interesse for det.
Sigfred R.
Det er det interesse for. Ellers hadde jeg jo ventet at noen sjekket den tråden da jeg skrev at "Kun en Terne prøvde å peile seg inn".RasmusTerne wrote:
Sigfred R.
- Stutzpunkt
- Moderator
Skiverheia ved Kragerø? (igjen) Stilling for feltskyts.
Mvh
Tormod
Tormod
- Stutzpunkt
- Moderator
Jeg skal ikke argumentere mot lokalkjente folk 
Jeg er ute etter type kanon som har stått her, evt. også plassering.

Jeg er ute etter type kanon som har stått her, evt. også plassering.
- Attachments
-
- stilling.jpg (152.97 KiB) Viewed 1359 times
Mvh
Tormod
Tormod