Hotell phoenix Trondheim
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Fikk meg i dag en liten tysk telefon med dreieskive av en kollega,telefonen ble på 70 tallet funnet under vedlikeholdsarbeide i et rom kjelleren på Hotell Phoenix i Trondheim.Full av støv og spindelvev og merket med den tyske ørn .Skulle få litt mere info om hvor den ble funnet,alt som var i rommet ble kastet den gang dette ble rehabilitert.Har vært intr å vite hvem som benyttet rommene og evt hva de ble brukt til.Hotellet ble jo benyttet av Tyske Sipo.
På hotell Phoenix skal så vidt jeg vet Stadtkommandantur Drontheim ha holdt til. I aprildagene 1940 har nok også hotellet blitt brukt som forlegning for tyske tropper. Tyske tropper som inntar hotellet ble fotografert av Schrøder den 9. eller 10. april.
JornN
mulig å få sett disse bildene noen plass?JornN wrote:På hotell Phoenix skal så vidt jeg vet Stadtkommandantur Drontheim ha holdt til. I aprildagene 1940 har nok også hotellet blitt brukt som forlegning for tyske tropper. Tyske tropper som inntar hotellet ble fotografert av Schrøder den 9. eller 10. april.
Innehaver og formidler av alle bilder fra Schrøder-samlingen er Sverresborg Folkemuseum. Akkurat dette/disse bildene er muligens ikke digitalisert fra film ennå. For enkelhets skyld gjengir jeg et bilde scannet fra papirkopi i en "prewiew"-størrelse.
Husk at ved videreformidling av bilder fra slike arkiver så må man ikke bare kredittere, men ha tilatelse eller en forståelse om at dette er greit.
I enkelte tilfeller kan man risikere å få et oppgjør tredd ned over nakken, dessuten har det jo med takt og ryddig oppførsel å gjøre.
Sverresborg FM finner du i www.primusweb.no under Trøndelagsbasen, eller også i www.trondheimsbilder.no
Ta kontakt med museet direkte hvis du ønsker forstørrelser av de enkelte bilder.
I Sverresborg sine billedbaser finnes det rundt 700.000+ historiske bilder, og av disse gjenstår det å scanne en stor andel av Schrøder-samlingen som er på rundt 500.000 bilder (så vidt jeg vet).
Husk at ved videreformidling av bilder fra slike arkiver så må man ikke bare kredittere, men ha tilatelse eller en forståelse om at dette er greit.
I enkelte tilfeller kan man risikere å få et oppgjør tredd ned over nakken, dessuten har det jo med takt og ryddig oppførsel å gjøre.
Sverresborg FM finner du i www.primusweb.no under Trøndelagsbasen, eller også i www.trondheimsbilder.no
Ta kontakt med museet direkte hvis du ønsker forstørrelser av de enkelte bilder.
I Sverresborg sine billedbaser finnes det rundt 700.000+ historiske bilder, og av disse gjenstår det å scanne en stor andel av Schrøder-samlingen som er på rundt 500.000 bilder (så vidt jeg vet).
- Attachments
-
- Phoenix hotell 9-10 april 1940.jpg (71.28 KiB) Viewed 1035 times
JornN
Symboler er muligens en variant av "signal platoon". Det var sikkert rundt hundre symboler som lignet på denne, men grunnsymbolet er det samme på alle. ..men hvis det er denne, så er vel den opp ned??
Erik H
Erik H
- Attachments
-
- signal.jpg (31.71 KiB) Viewed 1000 times