Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

bactuz wrote:Ikke idag kanskje, siden vi faktisk har fått snø på besøk :)
Ja der kom julesnøen, som lovet, godt vi la på piggdekk sist lørdag Bactuz ;-)
Vi må ut å se disse stillingene, også - det går mot vår PDT_Armataz_01_14

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
TommyG
Site Admin

Godt å se at samarbeid på tvers av landsdelene bærer frukter PDT_Armataz_01_18
Her på Østlandet har vi måtte innstille uteaktivitetene for en stund, :D -16 og snø, så da er det bedre å holde seg inne forran peisen.
--
Tommy
bactuz

Ja, Tommy, arbeidet du har gjort i denne saken er virkelig et bevis på at forumet bringer oss sammen uavhengig av hvor vi bor.

Tusen takk Tommy for en strålende julegave til oss betongnisser på Haugalandet :)

Kai
Henning Dalsvåg

Det er kjekt å studere minekartet over mjølhussanden og sandvesanden. Er vant med å studere satelitt foto fra før av , så minekartet blei liksom en ny og spennende vri :)
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

bactuz wrote:Ja, Tommy, arbeidet du har gjort i denne saken er virkelig et bevis på at forumet bringer oss sammen uavhengig av hvor vi bor.

Tusen takk Tommy for en strålende julegave til oss betongnisser på Haugalandet :)

Kai
Slutter meg til den !
- og ikke minst takk til Erik E som gjorde oppmerksom på mulighetene for en liten "kartskatt med foto" ;-)

Takk for hjelpen !

mvh
KOS
TommyG
Site Admin

KOS wrote: - og ikke minst takk til Erik E som gjorde oppmerksom på mulighetene for en liten "kartskatt med foto" ;-)
Ja, tviler på at hadde funnet noe som helst uten bruksanvisningen Erik E sendte meg. Med hans instruksjoner, så var det fulltreff på første forsøk.
Er vel ikke så vanlig med slike "illustrerte" minekart heller da, så det gjorde det selvsagt ekstra interessant.
--
Tommy
Henning Dalsvåg

Er det noen av dere som kan Tysk ? Ved alle H.P og F.P målepunkter på minekartet har eg merket at det står: Rotes kreuz am Felsen. Kan noen oversette det ? Hadde vore kjekt å vist hva det betyr...
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Rotes kreuz am Felsen.
"Rødt kryss på steinknaus"

Sikkert meislet ut og malt oppå... Malingen er nok borte men,,,,

mvh
KOS
Henning Dalsvåg

Det vil spare oss for en god del arbeid om vi kunne laget en gjennomsiktig kopi av minekartet . Denne kopien kunne vi da lagt oppå et moderne topografisk kart som viser samme område(mjølhussanden,sandvesanden og deler av mjølhus) og målestokk som minekartet (M. 1:500). Det topografiske kartet over området må ikke gjøres gjennomsiktig , da faller hele meningen bort .
Et enkelt medlem kan kansje ikke ordne alt dette på egenhånd. Så her er vi avhengig av litt team work .
PDT_Armataz_01_18
Last edited by Henning Dalsvåg on 23 Feb 2013 18:37, edited 1 time in total.
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

På dette oversikts kartet har eg på grunnlag av det originale minekartet
forsøkt å ramme inn det samme området som minekartet viser.
Attachments
mineområde markert.jpg
mineområde markert.jpg (56.19 KiB) Viewed 1337 times
Mvh Henning Dalsvåg
Muninn

Hei igjen.

Først, kanskje en kort presentasjon av meg selv er på sin plass?;

Gift, 45 år, 3 barn, bosatt i Åkrehamn.
Jobbet først 8 år i Televerket/Telenor som telemontør,
hovedsaklig feilretting på luftnettet.
Gikk deretter over til tegnekontoret hvor jeg/vi overførte alle gamle
ledningsfoliene med traseinformasjon over til digital form.
Disse gamle kartene med håndtegnede traseer vakte for alvor interessen min for kart.
I dag jobber jeg i Geomatikk AS i Haugesund og jeg har hovedansvaret for mottak, bearbeiding og innlasting av lednings- og kartdata fra ca. 50 aktører.
Disse er med i vår felles gravemeldingstjeneste som kalles GeoWeb.
Som KOS kjenner til er jeg derfor også oppsatt med kabelsøker...
I tillegg har jeg vært noe borti landmåling med GPS. (CPOS)
I dag er jeg utleigd 50% til Haugaland Kraft Bredbånd for å dokumentere fibernettet deres.

OK... det var litt om meg selv.

Det vil spare oss for en god del arbeid om vi kunne laget en gjennomsiktig kopi av minekartet . Denne kopien kunne vi da lagt oppå et moderne topografisk kart som viser samme område(mjølhussanden,sandvesanden og deler av mjølhus) og målestokk som minekartet (M. 1:5000). Det topografiske kartet over området må ikke gjøres gjennomsiktig , da faller hele meningen bort .
Et enkelt medlem kan kansje ikke ordne alt dette på egenhånd. Så her er vi avhengig av litt team work .
En veldig god ide Henning, og jeg har puslet litt med dette i morgentimene. Problemet med dette kartet er at det ikke stemmer med seg selv på en måte. Det er innbyrdes forskyvninger som gjør at det ikke vil bli 100%. Det har ikke noe med kopieringen å gjøre. I tillegg er området relativt stort, og avvikene forplanter seg. Jeg har inntrykk av det er utmålene, siktelinjene og retninger som er det vesentlige for de som har laget kartet. Og det er ingen grunn til å tvile på at disse kartdetaljene stemmer. Men vridning/forskyvning fra nord til sør etc. gjør at det blir litt uregjerlig.

Edit: litt rotete forklart, men jeg velger å betrakte kartet som en
kartskisse som bakgrunn for en korrekt beskrevet minelegging.

Jeg skal se litt mer på det hvis jeg får muligheten. Har kun skannede grunnkart hjemme - mulig det går bedre med vektorkart.

Ha en fin kveld :-)

Muninn.
Henning Dalsvåg

Det virker som idéen min ble oppfattet som en tvangstrøye . Om det er tilfellet , så var det iallfall ikkje meningen PDT_Armataz_01_03
Om min idé er ubrukelig i praksis så får vi finne en annen løsning.
Mvh Henning Dalsvåg
Muninn

Heisann!
Det virker som idéen min ble oppfattet som en tvangstrøye . Om det er tilfellet osv...
Jeg oppfattet det ikke slik :-). Dette er noe av det som virkelig er artig med kart som jobb/hobby.
Jeg synes som sagt ideen er god, og jeg ser frem til å prøve videre.

Ha en fin kveld :-)

Muninn.
Henning Dalsvåg

Det er greit ,Muninn : ) Håper idéen min ikkje blir for vanskelig å utføre i praksis .
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

A masten ved målepunkt FP2 er i dag vekke .Masten blei fjernet da det ikkje lenger var behov for den .Ledningene er lagt under bakken.
Utgangspunktet for "Feld II" er lett å finne da det i dag står en H-mast der . Stein gjerdet vist på minekartet er like ved. Avstanden mellom H-mast og tidligere A-mast er ca 36,32 meter.
Attachments
trekking av linjer.jpg
trekking av linjer.jpg (57.31 KiB) Viewed 1291 times
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”