Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
KOS
Moderator

TommyG wrote:Om noen forklarer prosedyren, så kan jeg sikkert stikke innom der en tur. Det ligger på Kringsjå? I såfall, så er det jo rett ved jobben, slik at det er bare å stikke innom på vei hjem fra jobb.
Hei, så ikke denne siden vi postet samtidig. Det hadde jo vært supert Tommy PDT_Armataz_01_11
TommyG wrote:Du er sikker på at de ligger ved Riksarkivet i Oslo, og ikke ved en av de regionale avdelingene, som f.eks Bergen eller Stavanger?
Minekart ved Statsarkivet i Bergen
Her ligger/lå? mange interessante kart her og - for "den som kan veien".

Kunne vært interessant med en "Guide til de nasjonale arkiv for dummies" under Arkiv- og dokumentasjonskategorien ;-)

EDIT 13.12.09, KOS: Og der har jammen Stutzpunkt laget: Erfaringer gjort med Riksarkivet - bra jobba Stutzpunkt :D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

Har fått bekreftet av min mormor(75) at vikrasanden var minelagt.
Mvh Henning Dalsvåg
TommyG
Site Admin

Med kyndig hjelp fra Erik E, så fant jeg etterhvert fram på RA. I listene der, så sto det følgende oppføringer, som er relatert til Karmøy:

Code: Select all

-- 2F10435 --
35    Minefeltene 73a-74n på Karmøy: 
        Koppervik. Falsnes. Fiskerhusbukt. Vikene. Visnes. Ytraland. Åkrehamn
36    Minefeltene 75-75k på Karmøy: 
        Åkrehamn m/foto. Kvilhaug. Sandve. Hebnesviken. Tveit Enge. Ferkingstad.
37    Minefeltene 76-84f på Vikevåg/Karmøy. 
        Utsira. Finnøy. Kvitingsøy. I Rogaland: Sande-Bø. Tungnes. Sandebuk. Randaberg og Viste.
Fikk lagt inn en bestilling på den #36 der, så forhåpentligvis får jeg kikket på den i morgen. Noen som vet hvor mye materiale som ligger i hver slik arkivmappe, ie. hvor lang tid tar det å avfotografere alt?
--
Tommy
Erik E
Site Admin

Hallo

Innholdet varierer ofte, men så er det kanskje heller ikke alt som er interessant å kopiere... Der jeg har sett er det som regel en mappe med 8-10 kart på et område. Inni her skal vel strengt tatt finnes oversiktskart som viser alle små felt rundt et gitt område. I tillegg ofte en drøss med detaljkart som viser hver enket mine sin plassering i forhold til referansepunktene...
Er jo i utgangspunktet oversiktskartene som er interessanne, da det ofte er tatt med bunkere, bygninger og stillinger der som referanser i terrenget.

Blir spennede og høre hva "Åkrehamn med foto" går ut på :-)
Har forstått at spesielt ryddingen av Karmøy etter krigen bød på uvanlige utfordringer i forhold til resten av fylket... Andre som har hørt noe om dette arbeidet?

Erik
KOS
Moderator

Erik E wrote:Blir spennede og høre hva "Åkrehamn med foto" går ut på :-)
Har forstått at spesielt ryddingen av Karmøy etter krigen bød på uvanlige utfordringer i forhold til resten av fylket... Andre som har hørt noe om dette arbeidet?

Erik
Kan de ha vært ift. sanden sin bevegelse ? Det er f.eks en strand rett sør for Hebnes (HKB Ferkingstad) der mesteparten av sanden "forsvinner" om vinteren og bare rullesteinene ligger igjen. Nokså forstyrrende for mine-mønsteret det kan jeg tenke meg. Det har jo dukket opp miner jevnlig i etterkrigsårene på strendene, så de savnet nok mange ihvertfall.

mvh
KOS
TommyG
Site Admin

Da har jeg vært en tur innom RA. Var ganske mye materiale som lå i hver mappe, så jeg legger ut litt her, etterhvert som får gjort meg ferdig med hvert.

Fullversjon av dette kartet ligger på http://bilder.gildseth.com/gallery/v/Do ... ewsIndex=3

edit: lastet opp ny bedre sammenstiftet versjon av kart, samt oppdatert URL til fullversjon
Attachments
_DSC7403_7408.JPG
_DSC7403_7408.JPG (87.45 KiB) Viewed 856 times
Last edited by TommyG on 27 Dec 2009 21:37, edited 2 times in total.
--
Tommy
TommyG
Site Admin

Noen andre kan sikkert si om det står noe nyttig i noen av disse :)
Attachments
minensperrebeschreibung2_5220-75b.jpeg
minensperrebeschreibung2_5220-75b.jpeg (138.92 KiB) Viewed 950 times
minensperrebeschreibung_5220-75b.jpeg
minensperrebeschreibung_5220-75b.jpeg (140.33 KiB) Viewed 950 times
minensperrebeschreibung3_5220-75b.jpeg
minensperrebeschreibung3_5220-75b.jpeg (141.22 KiB) Viewed 946 times
--
Tommy
Henning Dalsvåg

Lurer på hva som er land og hva som er sjø på denne filen:
bei_sandve_sperre_nr_52201-175b.jpeg.
Sandve tråden er nå blitt riktig så spennende :D
Mvh Henning Dalsvåg
TommyG
Site Admin

Tydeligvis gjort noen endringer i etterkant, og det har blitt dalket litt på kartet

Fullversjon av dette kartet ligger på http://bilder.gildseth.com/gallery/v/Do ... ewsIndex=3

edit: lastet opp ny bedre sammenstiftet versjon av kart, samt lagt inn URL til fullversjon
Attachments
_DSC7418_7423.JPG
_DSC7418_7423.JPG (82.82 KiB) Viewed 855 times
Last edited by TommyG on 27 Dec 2009 21:40, edited 1 time in total.
--
Tommy
Muninn

Hei Henning.
Lurer på hva som er land og hva som er sjø på denne filen:
bei_sandve_sperre_nr_52201-175b.jpeg.
Vi må snu kartet på høykant, slik at nordpilen peker opp.
Den nederste bukten er Mjølhusstranden og den øverste er Sandvesanden.

Så teksten Geheim! står i sjøen.

Jeg har lastet ned kartene, og skal prøve å få de sammenstilt/overlappet med dagens kart så snart som mulig.

Ser allerede at kystlinjen har forandret seg noe, men det er mange interessante henvisninger i kartet mhht siktelinjer osv.

Det er i et gjerde på Mjølhussanden, inntegnet en firkantet stein som er rødmalt på toppen.
Den finnes kanskje fortsatt - om ikke fullt så rød lengre.

Siktelinjen herfra videre mot Sandvesanden referer til et kryss i en A-mast. En A-mast er en høyspentmast bestående av to stolper liggende mot hverandre som bokstaven 'A'. Den ser jeg på Norgeibilder.
Mulig masten er byttet, men kursen ser ut til å eksistere.

Det ser en når en kommer ut :-)

Lykke til!
Erik E
Site Admin

Den finnes kanskje fortsatt - om ikke fullt så rød lengre
Ofte er slike punkt meislet inn i fjellet før de er malt, så om de ikke er røde, så er de muligens likevel synlige.
God jakt til dere!

Og ikke minst -
Tusen takk til Tommy som tok utfordringen på strak arm! ;-)

Mvh
Erik E
Henning Dalsvåg

Takk for utfyllende info om minekart,Muninn
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Erik E wrote:Og ikke minst -
Tusen takk til Tommy som tok utfordringen på strak arm! ;-)
Ja, takk for det Tommy :D

Skal bli spennende å se en "overlay" her Muninn ! Vil du kunne sette ca. 32 V koordinater på MG-stillingen og eller F.P. / H.P. punktene ?

mvh
KOS
Henning Dalsvåg

På minekartet over mjølhussanden og sandvesanden fant eg en M.G Stellung . Se ringen på vedlagt kartutsnitt.
Attachments
minekart sandve.jpg
minekart sandve.jpg (43.82 KiB) Viewed 903 times
Mvh Henning Dalsvåg
TommyG
Site Admin

Muninn wrote: Jeg har lastet ned kartene, og skal prøve å få de sammenstilt/overlappet med dagens kart så snart som mulig.
Hadde vært morsomt å se om det var mulig å få lagt det over eksisterende kart ja. Det vil vel være litt problemer med fordreininger i kartet ved avfotografering, og det at ikke har klart å flate ut brettene på kartet helt.
Dersom det er enklere, så kan jeg heller laste opp "råfilene", slik at du heller kan bruke de. Det kartet består egentlig av 6 bilder som er satt sammen til 1 stort.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Haugalandet”