Snublet over denne lille personellbunkeren på kveldsturen. Den var ikke låst, men jeg tror kanskje den skulle vært det, så jeg legger ikke ut stedsangivelse foreløpig. (dette er ikke et operativt anlegg)
Noen som vet om dette er en slags standardbunker? Og hva er funksjonen til den underlige rundingen på taket?
Personellbunker
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Hva dette er vites ikke.
- mini-DSC_4424.JPG (51.88 KiB) Viewed 989 times
-
- Nymotens "dräger"
- mini-DSC_4423.JPG (67.83 KiB) Viewed 989 times
-
- Koselig...
- mini-DSC_4426.JPG (62.39 KiB) Viewed 989 times
-
- mini-DSC_4429.JPG (150.83 KiB) Viewed 989 times
-
- Underlig rundt fundament på tak
- mini-DSC_4421.JPG (158.43 KiB) Viewed 989 times
Sikkert noen som har klippet av hengelåsen.
Dokumenter den så godt du klarer også ringer du forsvaret på tlf 03003 eventuelt politiet på 02800.
Den så jo fin og velholdt ut.
Dokumenter den så godt du klarer også ringer du forsvaret på tlf 03003 eventuelt politiet på 02800.
Den så jo fin og velholdt ut.
Har ikke sett tilsvarende, men den er åpenbart av nyere dato (vil tro maks 10år ut fra innredningen). Vanskelig å vurdere type/bruksområde uten å vite hvilket anlegg den står i tilknytning til, men jeg vil tro at det er snakk om et dekningsrom for nærforsvar el., og at "plattformen" på topp kan være ment brukt som fundament for mobilt utstyr (om ikke våpen, så evt. en sensor eller et sambandssystem - igjen: Avh. av hvor den befinner seg, og evt. hva annet som er i nærheten).Tarjei wrote:Snublet over denne lille personellbunkeren på kveldsturen. Den var ikke låst, men jeg tror kanskje den skulle vært det, så jeg legger ikke ut stedsangivelse foreløpig. (dette er ikke et operativt anlegg)
Noen som vet om dette er en slags standardbunker? Og hva er funksjonen til den underlige rundingen på taket?
Pd har f.eks. HV fremdeles ansvar for bla. forsvar av støttepunkter og kritisk infrastruktur, så denne bunkeren kan kan fremdeles være "operativ" i den forstand (som mange andre små bunkere man finner nær f.eks. radio/TV-master ol.).
mini-DSC_4424.JPG: Avfukter
Men er det egentlig behov for to senger i et dekningsrom ?
Jeg vil tro det er en bunker som har som hensikt å overvåke enten samband, radar eller lignende.
Der kan en være på vakt samtidig kan to hvile, slik kan du holde døgnkontimuerlig drift en stund.
Tror også at denne er innenfor en 10-15 år gammel, sikkert bygd i forbindelse med noe annet i nærområde.
Den rundingen på taket, var det en utsparing i bettongen eller en metall plate ?
Jeg vil tro det er en bunker som har som hensikt å overvåke enten samband, radar eller lignende.
Der kan en være på vakt samtidig kan to hvile, slik kan du holde døgnkontimuerlig drift en stund.
Tror også at denne er innenfor en 10-15 år gammel, sikkert bygd i forbindelse med noe annet i nærområde.
Den rundingen på taket, var det en utsparing i bettongen eller en metall plate ?
Kan bare huske å ha sett ett par tilsvarende bunkere i Bergen, og den ene er vel det som kan kalles "operativ".dette er ikke et operativt anlegg
Hvis det er den som ligger rett ved ett inngjerdet område på ett høydedrag så er det ikke en bunker man tilfeldigvis snubler over

Uten at jeg kan si at det er samme bunker, så er nå en tilsvarende i ett område som har med kommunikasjon og overvåking av skipstrafikk å gjøre. Man bør vel som det er nevnt melde fra om denne.
mvh
Paul S.
Vel, jeg lette etter noe helt annet, og det var mørkt, så jeg "snublet" bokstavelig talt over den.så er det ikke en bunker man tilfeldigvis snubler over
Forøvrig stod det inngjerede området åpent og alt utstyr innenfor gjerdet var borte, så dette så ut som et eks-operativt anlegg. Jeg skal uansett få gitt beskjed.
Noe annet jeg undrer meg over...hvis man kan lage sykkellåser som ikke kan klippes over, vil det ikke da også være mulig å lage en "klippesikker" hengelås?
Litt merkelig at overvåkingsutstyret er fjernet, men du kan jo f.eks. ringe 55504040 for å si fra (det er HOS/AS som har operert dette).Tarjei wrote:Forøvrig stod det inngjerede området åpent og alt utstyr innenfor gjerdet var borte, så dette så ut som et eks-operativt anlegg. Jeg skal uansett få gitt beskjed.