Gjenbruk av ww2 materialer

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jetsam

I dag har jeg vært på jobb i ett hus fra tidligt på 50 tallet. Kjellerfundamentet så ut til å være av massiv betong, men etter hvert så jeg hogget meg inn i veggen, så dukket det digre steiner og gammelt treverk frem. Dette viste seg å være steiner fra det gamle gruveområdet her og treverket fra dynamittkasser(!) Jeg vet ikke hva jeg skal tro om det, men det oppstod jo en teori om at flere hus kan ha f.eks ha det samme i sitt fundament, bare det er fra aksemakten. At tyskerbrakker ble flyttet rundtom i landet for gjenbruk er jo ett velkjent fenomen, kan det ha seg så at hus fra 50,60 tilogmed 70 tallet kan ha materialer fra brakker og bunkerser ? Om det er tilfeller, der dynamittkasser blir brukt inne i fundamentet som fyllemasse, så kan vel noen likegodt ha ammokasser fra aksemakten. Bare en tanke, jeg kom på i dag.
Mvh Jetsam
AYF

Mye x-tysk trevirke ble i slutten av 40 tallet og 50 tallet brukt til å oppføre nybygg.Vet om flere hus i området jeg bor der en i vegger og mørkloft finner rester av tyske utstyrskasser og annet er brukt under bygging.Et begrep her jeg bor er "flyplassplank" ,dette er rester etter den ene rullebanen på Ørlandet som var av flere lag med plank,dette var tydligvis ettertraktede varer etter krigen.
Jetsam

AYF wrote:Mye x-tysk trevirke ble i slutten av 40 tallet og 50 tallet brukt til å oppføre nybygg.Vet om flere hus i området jeg bor der en i vegger og mørkloft finner rester av tyske utstyrskasser og annet er brukt under bygging.Et begrep her jeg bor er "flyplassplank" ,dette er rester etter den ene rullebanen på Ørlandet som var av flere lag med plank,dette var tydligvis ettertraktede varer etter krigen.

Det bekrefter jo det hele. Spesielt her på vestlandet, så var treverk noe mangelvare, også betong. Brakkene her på Zug Saagvåg er revet for lengst, hvor desse havnet er uvist, men man skal vel ikke se bort i fra at det er ett eller annet hus som sitter gjen med dette. :) Selv, er mitt hus bygget på 70 tallet, og jeg tror ikke at lecablokkene skjuler så mangen hemmeligheter. Men jeg har jo vært i bunkerer, der treverk har manglet, så det er vel ikke alltid tilfelle at det råtner bort, men rett og slett tatt til gjenbruk.
Mvh Jetsam
Asbjørn²

Her i Stavangerområdet er det noe som heter Forusplank, det stammer fra gjenbruk av plankedekket på rullebanene på Forus Flyplass.
Rett i nærheten av denne flyplassen sto det forresten en låve som ble revet sist sommer, den var bygget av blandt annet kasser for 250kg flybomber.
Jetsam

Asbjørn² wrote:Her i Stavangerområdet er det noe som heter Forusplank, det stammer fra gjenbruk av plankedekket på rullebanene på Forus Flyplass.
Rett i nærheten av denne flyplassen sto det forresten en låve som ble revet sist sommer, den var bygget av blandt annet kasser for 250kg flybomber.
Som sagt, på vestlandet på den tida, så var det vel mangelvare på treverk. :) men jeg oppdaget jo i dag, at det som ser ut som massiv betong, slett ikke er det. Det er fyllt opp med steinmasser og treverk fra andre bruksområder, noe som tyder på at det var trange kår langt etter krigen. Har hørt at Tyskerne fikk skylden for at det var mangel på betong, men tror det bare er en klisje. Gjenbruk er jo billigere, noe som tyder på at folk før i tiden var opptatt av det som er ett omtalt tema i dag. Gjenvinning :)
Mvh Jetsam
ervold

Jetsam wrote:
Asbjørn² wrote:Her i Stavangerområdet er det noe som heter Forusplank, det stammer fra gjenbruk av plankedekket på rullebanene på Forus Flyplass.
Som sagt, på vestlandet på den tida, så var det vel mangelvare på treverk. :) men jeg oppdaget jo i dag, at det som ser ut som massiv betong, slett ikke er det. Det er fyllt opp med steinmasser og treverk fra andre bruksområder, noe som tyder på at det var trange kår langt etter krigen. Har hørt at Tyskerne fikk skylden for at det var mangel på betong, men tror det bare er en klisje. Gjenbruk er jo billigere, noe som tyder på at folk før i tiden var opptatt av det som er ett omtalt tema i dag. Gjenvinning :)
Det meste kan gjenbrukes. De som er gamle nok husker kansje stolheisen, senere tønneheisen som gikk fra Sundvollen og opp Krokkleiva til Kleivstua på Ringerike. Det var opprinnelig en taubane for ammunisjonstransport mellom Jevnaker stasjon og ammunisjonslageret på Mosmoen. Lageret ble tømt straks etter krigen og taubanen ble flyttet til Sundvollen. Jeg har selv reist med den som stolheis i slutten av 40 årene, og som tønneheis i 60 årene. Ved Kleivstua er det fremdeles et par stoler og tønner fra heisen.
ervold
Jetsam

Interesant! dere som er eldre enn oss andre, har mer erfaring med dette om gjenbruk fra ww2 enn oss unge :) Men nå i dag, så er det vel lite som brukes fra ww2. Selv, så har jeg sett at div. kystfort bruker jo ammobunkerser i heimevernets tjeneste, og bunkerer er jo hyppig brukt av grunneigerer som div, bruk. Osterneset, som jeg ferdest mye på, har jo mangen eksempler på gjenbruk. Hytter,fjos,lagring.
Mvh Jetsam
RasmusTerne

Hei.
Da KA bygde ut Grøtavær Fort på -60 tallet ble det betalt ut erstatning til grunneierne for tap av bruksrett til x-tyske bunkere. Ellers finnes det nok mange naust og uthus her omkring som inneholder treverk og bølgeblikk fra tyske bygninger. Har også registrert våningshus bygd på brakkemurer.
Av mindre ting finner man ammo-kasser brukt til oppbevaring av verktøy og redskaper. På Sør-Senja skal granatsplinter fra prøveskyting med "Adolf-kanonene" vært brukt som ballast i en sjark :)
Sigfred R.
Jon-Vegard

Hvorfor kaste og skrote når kan brukes på nytt?
Attachments
aHV_jaka_voda_z_toho_tece_[1].jpg
aHV_jaka_voda_z_toho_tece_[1].jpg (65.1 KiB) Viewed 1067 times
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS

^^^ UXO fra krigens dager dukker fortsatt opp, ser jeg. Vokser nærmest opp av bakken PDT_Armataz_01_14
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”