IG FARBEN

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Edgar

Hei PDT_Armataz_01_18

Når det gjelder Norsk Hydro og IG har jeg ikke hatt noen særlig interesse for. Det jeg har lest en del om (ikke nok) er Monowitz og de andre leirene som IG Farben drev , noen selvstendig og noen sammen med SS.

Har også lest en del om hvordan dette firmaet skulle slaktes etter krigen , men endte med å overleve helt opp til dette årtusenet.

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
dennis

Med det håpløse utgangspunkt denne tråden har burde, logisk sett, konsekvensen ha vært at hele Tyskland ble avviklet i 1945.
dennis
Edgar

Hei

Det er vel ingen tvil om at IG Farben hadde en helt spesiell stilling i forhold til styresmaktene. Mange andre selskaper som produserte til styresmaktene kunne drive videre. I IG Farben ble 23 ledere tiltalt for krigsforbrytelser(1947). Tror du dette er et tegn på hvor sympatien hos disse sjefene var.?? Hvor mange andre Tyske selskap fikk lide den samme skjebne??

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
EspenS

dennis wrote:Med det håpløse utgangspunkt denne tråden har burde, logisk sett, konsekvensen ha vært at hele Tyskland ble avviklet i 1945.
Rent praktisk sett ble Tyskland avviklet som følge av delingen til Øst og Vest Tyskland.
dennis

Det Tredje Rike ble avviklet er vel kanskje en riktigere formulering. PDT_Armataz_01_10
dennis
EspenS

Ble det tredje riket delt i to stater? :)
dennis

Siste kommentar: Nei det ble avviklet. PDT_Armataz_01_14
dennis
EspenS

Vi får diskutere det over en øl neste gang jeg er i Bergen PDT_Armataz_01_14
RasmusTerne

Hei.
Kanskje relatert til tråden?
http://www.abcnyheter.no/node/97145

Sigfred R.
EspenS

En artikkel hvor journalisten ikke har gjort nok research før han publiserer - men greit nok.
TommyG
Site Admin

EspenS wrote:En artikkel hvor journalisten ikke har gjort nok research før han publiserer - men greit nok.
Det er vel litt som å si at vann er vått :D
Blir vel generelt mer overrasket de få gangene jeg kommer over artikler der journalisten faktisk har gjort nok research.
--
Tommy
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”