Vel, jeg regner med at Asbjørn² selv fikk spørsmål om at det var greit at hans illustrasjon/bilder ble brukt? Normalt skal jo også Foto/illustrasjoner som brukes på trykk krediteres.
Hvis Asbjørn² selv ikke ønsket slik kreditering må dere andre som selv kommer i en slik situasjon ikke være redd for å gi cred til "kystfort.com/forum". Jeg trur også at det ville være ønskelig for de som fikk denne brosjyren at man kunne finne mer informasjon om "festung Randaberg" (selv om det neppe var et festungsverk).
Dette med at russere gravde med hand syns jeg var litt "over the top". Riktig nok ville mye av arbeide ved en forsvarsstilling være gjort med hender, men da tenker jeg først og fremst på flytting av stein brukt til løpegraver, men å skrive at man graver voller og løpegraver med berre henda? Det var da vel ikke mangelvare på spader og hakker i Norge?
Russiske fangar gravde skyttergraver og bygde vollar rundt stillingane med berre nevane.
Jeg vil på ingen måte ta lett på det arbeide krigsfanger gjorde under krigen, men det er litt søkt å skrive at krigsfanger brukte hender til å grave med.. jeg har i såfall aldri hørt om lignende.
Erik H