Her hentes informasjon.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
T.Knutsen

Litt artig ting dette.
Fikk i dag et lite hefte i posten "langs kysten i randaberg" .
Blant informasjon om severdigheter langs kysten er krigsminner et tema
som er avbildet og beskrevet flere plasser.
Og der dukker oversiktsbildet som Asbjørn2 har laget av HKB Bø her på forumet opp helt u-redigert. :) Forumet er nok flittig i bruk av personer
som trenger kunskap til div.prosjekter.
Asbjørn²

Hyggelig at noen kan bruke oversiktsbildet mitt til noe, men det er jo langt fra komplett og laget av en bunkeramatør. :)

Fant brosjyren på google:
http://www.tungenesfyr.no/rogaland/Rand ... yseleg.pdf
Erik H
Site Admin

Melding generert av server: HTTP Web Server: Ukjent kommando
Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Erik E
Site Admin

Her er brosjyre for nedlasting:

Erik
Attachments
Langs kysten Randaberg.pdf
(1.2 MiB) Downloaded 58 times
Erik H
Site Admin

Vel, jeg regner med at Asbjørn² selv fikk spørsmål om at det var greit at hans illustrasjon/bilder ble brukt? Normalt skal jo også Foto/illustrasjoner som brukes på trykk krediteres.

Hvis Asbjørn² selv ikke ønsket slik kreditering må dere andre som selv kommer i en slik situasjon ikke være redd for å gi cred til "kystfort.com/forum". Jeg trur også at det ville være ønskelig for de som fikk denne brosjyren at man kunne finne mer informasjon om "festung Randaberg" (selv om det neppe var et festungsverk).

Dette med at russere gravde med hand syns jeg var litt "over the top". Riktig nok ville mye av arbeide ved en forsvarsstilling være gjort med hender, men da tenker jeg først og fremst på flytting av stein brukt til løpegraver, men å skrive at man graver voller og løpegraver med berre henda? Det var da vel ikke mangelvare på spader og hakker i Norge?
Russiske fangar gravde skyttergraver og bygde vollar rundt stillingane med berre nevane.
Jeg vil på ingen måte ta lett på det arbeide krigsfanger gjorde under krigen, men det er litt søkt å skrive at krigsfanger brukte hender til å grave med.. jeg har i såfall aldri hørt om lignende.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
EspenS

Erik H wrote:Dette med at russere gravde med hand syns jeg var litt "over the top". Riktig nok ville mye av arbeide ved en forsvarsstilling være gjort med hender, men da tenker jeg først og fremst på flytting av stein brukt til løpegraver, men å skrive at man graver voller og løpegraver med berre henda? Det var da vel ikke mangelvare på spader og hakker i Norge? Erik H
Det er uspesifisert hva de gravde med, men vollene ble bygget med bare hendene. Men den aktuelle setningen er dårlig formulert og burde ikke være på trykk da den kan forlede til å tro i den retningen som er spesifisert.
Asbjørn²

Ingen som har kontaktet meg om å få bruke bildet. Men jeg har ikke akkurat bedt om tilatelse fra Randaberg kommune om å få bruke flyfotoet som jeg hentet fra kommunens kartløsning på nettet.
RasmusTerne

Erik H. skrev:
Jeg vil på ingen måte ta lett på det arbeide krigsfanger gjorde under krigen, men det er litt søkt å skrive at krigsfanger brukte hender til å grave med.. jeg har i såfall aldri hørt om lignende.

Det skal faktisk ha skjedd! En jugoslavisk krigsfangr skriver i en bok,(husker ikke navnet), at da fanger fra Beisfjorden ble sendt til Bjørnfjell for a bygge vei fra Trældal til riksgrensen måtte de til å begynne med flekke av torv og lyng med bare hendene og trestokker som de lagde seg!
Senere fikk de beskjed om at de ville få "moderne utstyr", og fikk da utlevert hakke og spader..
Leiren på Bjørnfjell lå ved Øvre Jernvann.
Litt OT
Sigfred R.
Erik E
Site Admin

Kanskje bare en uskyldig kommafeil? :-)

Russiske fangar gravde skyttergraver og bygde vollar rundt stillingane med berre nevane.

Russiske fangar gravde skyttergraver, og bygde vollar rundt stillingane med berre nevane.

Erik
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”