Vi er stort sett omgitt av små betongbunkere her oppe hos oss. For å sette dette litt i perspektiv følger et foto av giganten Flakturm IV i Hamburg samt litt historikk.
Under krigen bygget tyskerne noen gigantiske betongkolosser med betegnelsen Flakturm. Arkitekten var Albert Speer. De fire største fordelte seg med tre i Berlin:
Turm I ZOO - Turm II Friedrichchain - Turm III Humboltchain.
Hamburg: Turm IV Heiligengeistfeld. Dimensjonene var gigantiske: 60x60 m med en høyde på 39 m. De tre første tårnene hadde opprinnelig 10.5 cm Flak 40 men ble ombygget med 12.8 cm i 1942. Ildkraften på Turm IV
i Hamburg var større. Hovedskytset var 4x12.8 cm Flak 40 tvilling. I tillegg kom 8x2cm Flak 38 Firling og 12x2cm Flak 38. I tillegg kunne disse betongmastodontene gi beskyttelse for inntil 18.000 sivilister. Det sier litt om dimensjonene. 3-500 m vekke hadde hvert tårn et såkalt ildlednings-Turm. Bunkeren på Heiligengeistfeld er fullt inntakt og benyttes i dag til fredelige kunstneriske aktiviteter som filmstudioer osv.
PDT_Armataz_01_36
Bunkergiganter
Moderators: Stutzpunkt, KOS
var der for et par år siden. jeg følte meg som en marsboer der jeg satt utenfor og iakttok de som gikk ut og inn, etter noen minutter så tok jeg mot til meg og gikk inn som jeg hadde vært der tusen ganger. Jeg gikk oppover så langt det gikk, men på den øverste etasjen så kom man ikke lengre. Det var seint på dagen og butikkene der inne begynte å stenge. Neste gang så kommer jeg tidligere og undersøker om det er mulig å komme på taket via noen av de øverste rommene.
Jeg så etter noe å ta bilde av men alt så veldig sivilt ut og litt kjedelig. Trappene var brede og de var også plass til to heiser der.. ammunisjon-heiser??
Erik H
Jeg så etter noe å ta bilde av men alt så veldig sivilt ut og litt kjedelig. Trappene var brede og de var også plass til to heiser der.. ammunisjon-heiser??
Erik H
- Attachments
-
- flakturm_hamburg_stpauli.jpg (102.42 KiB) Viewed 463 times
Jeg var også oppe på taket uten å finne noe særlig å ta bilde av bortsett fra utsikten. Fikk likevel et inntrykk av dimensjonene. Riktignok var der to personheiser, men om disse var bygget i sjaktene for ammoheisene vet jeg ikke. Ammoheiser var der i allfall fire stk. av, en i hver hjørne. Disse munnet direkte ut oppe på plattformene for 12.8 cm. Mye ammo lå bunkret i brystvernet for hovedskytset. I tillegg var der ammokamre på selve taket. I midten oppe på taket lå også en reserve ildledningssentral i tilfelle forbindelsen med det separate ildledningstårnet ble brutt. I etasjen under lå forlegningsrom etc. for kanonmannskapene. På grunnplanet var også ammo lagret og i tillegg også verksteder. 12.8 cm tvilling hadde en standard kanonbesetning på 20 mann. Såkalte Luftwaffenhelfere leverte granatene frem til ladekanoneren. Med en granatvekt på 47.7 kg var dette virkelig tungarbeid. To foto viser skytset og på det første sees den massive stålkuppelen over ammoheisen med sin solide ståldør. På det andre skimtes ammo i brystvernet. Jeg kan ikke dy meg fra å tilføye at det under de massive bombeangrepene over Hamburg må ha vært et sant H.. oppå her. PDT_Armataz_01_09
- Attachments
-
- Heiligengeistfeld 12.8 cm tvilling 004.jpg (114.51 KiB) Viewed 430 times
-
- Heiligengeistfeld 12.8 cm tvilling 002.jpg (140.54 KiB) Viewed 430 times
dennis