Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

orsta

orsta wrote:
Erik E wrote:
Har du ref til OT Fhb-nr på dette, kan jeg prøve å kryssjekke med annen dokumentasjon.
Det er to anlegg på Aksla som omtales "Stp Albert-lager":

Den ene er mannskapsbunker 315K, ca 10 meter langt rom med to innganger. Her står det at tunnelen er sprengt ut pr. 13/11-1943 men veldig fuktig.

Neste er denne tunnelen ved bombekasterstillingene, her omtalt som ammunisjonslager 315M, denne er pr. 13/11-1943 kun prosjektert.

....
Stützpunkt Albert-lager / Fhb Gruppen Unterstand fhb 315k må ved eliminasjonsmetoden være tunnellen i bilde f1-3 i Stützpunkt Aalesund tråden og fhb 315m eller en uferdig variant av den må være den andre lille tunnellen like ved i bilde f5. Dersom 315k var fuktig, kan det forklare at den etterpå har fått en pusset mursteinshvelving, som fortsatt er tett. Likeved er der flere brakkefundamenter, sambandssentral, div MG- og Bkstillinger osv og et ferdig men ubrukt fundament for en 2-3 etasjes kontorbygning (!), så der har vært stasjonert endel personell der.

Det finnes kun en annen (kjent) tunnell med 2 utganger på Aksla, og den ligger mye lenger øst, i Fjelltunveien som vist på kartskisse. Den er så vidt jeg vet kun et utsprengt tilfluktsrom og ikke noe Gruppen unterstand.
Ved eliminasjonsmetoden kom altså undertegnede til at Albertleiren er anlegget like vest for Ravneskaret - og på bakgrunn av plassering og forsvarsstillinger av mer defensiv karakter (bk,mg) antas at det var forlagt støttepersonell og nærforsvar for de mer utsatte stillingene ved Fjellstua. (Gjetning). Tunnellanlegget er ikke 10m mellom inngangene, men heller 30m, og dette taler jo imot min konklusjon. Jeg syntes at støtteanleggene i seg selv er interessante, og tar dere som ikke selv kan rusle på Aksla med på en bilderunde fra "Albertleiren" og de nærmeste 100 metrene rundt...

-o
Attachments
og tilslutt tar vi med en stilling helt uten vern ved stupkanten på nordsida.
og tilslutt tar vi med en stilling helt uten vern ved stupkanten på nordsida.
h17.jpg (834.3 KiB) Viewed 1711 times
...og såkalt "feltmessig" type...
...og såkalt "feltmessig" type...
h16.jpg (509.01 KiB) Viewed 1711 times
...og enda en bk-stilling...
...og enda en bk-stilling...
h15.jpg (500.62 KiB) Viewed 1711 times
Ei halv bk-stilling ?
Ei halv bk-stilling ?
h14.jpg (520.13 KiB) Viewed 1711 times
Til og med snøplogen fant ei overgrodd mg-stilling eller noe slikt, like ved tunnellen
Til og med snøplogen fant ei overgrodd mg-stilling eller noe slikt, like ved tunnellen
h13.jpg (509.59 KiB) Viewed 1711 times
Og rester etter skyttergraver og mannhulls-stillinger
Og rester etter skyttergraver og mannhulls-stillinger
h12.jpg (874.37 KiB) Viewed 1711 times
En "borglignende" stilling som danner front mot veien. (Resten av turen blir kun om stillinger)
En "borglignende" stilling som danner front mot veien. (Resten av turen blir kun om stillinger)
h11.jpg (455.03 KiB) Viewed 1711 times
Aksla er på sett og vis en naturlig festning, der tilkomstmulighetene kan overvåkes og kontrolleres. Her en mg-stilling i Ravneskaret 100m øst for leiren
Aksla er på sett og vis en naturlig festning, der tilkomstmulighetene kan overvåkes og kontrolleres. Her en mg-stilling i Ravneskaret 100m øst for leiren
h10.jpg (808.27 KiB) Viewed 1711 times
Oppå etasjeskillet ser vi at det gjort klart en åpning for å føre elektriske kabler videre oppover i bygget.
Oppå etasjeskillet ser vi at det gjort klart en åpning for å føre elektriske kabler videre oppover i bygget.
h9.jpg (499.4 KiB) Viewed 1711 times
Fra ytterdøråpning kjeller og innover. Sentral bærevegg t.v.
Fra ytterdøråpning kjeller og innover. Sentral bærevegg t.v.
h8.jpg (470.85 KiB) Viewed 1711 times
...dette kjenner jeg igjen som fundamentet til et typisk 1930-talls forretningsmurbygg, konstruert for å bære ytterligere 3-4 etasjer.  Og det midt i skauen! "Normale" vindusåpninger og 20 cm etasjeskille lukter sivilt :-)
...dette kjenner jeg igjen som fundamentet til et typisk 1930-talls forretningsmurbygg, konstruert for å bære ytterligere 3-4 etasjer. Og det midt i skauen! "Normale" vindusåpninger og 20 cm etasjeskille lukter sivilt :-)
h7.jpg (485.25 KiB) Viewed 1711 times
Tilbake til "telefordelingsskapet" og litt østover, noen titals meter syd for Albertleir-tunnellen, finner vi denne fantastisk malplasserte uferdige tyske konstruksjonen...
Tilbake til "telefordelingsskapet" og litt østover, noen titals meter syd for Albertleir-tunnellen, finner vi denne fantastisk malplasserte uferdige tyske konstruksjonen...
h6.jpg (462.76 KiB) Viewed 1711 times
Og på nærmeste punkt der terrenget gir noe beskyttelse ligger der en haug med stein, og betongrester. Sannsynligvis restene av et feltmessig dekningsrom.
Og på nærmeste punkt der terrenget gir noe beskyttelse ligger der en haug med stein, og betongrester. Sannsynligvis restene av et feltmessig dekningsrom.
h5.jpg (501.08 KiB) Viewed 1711 times
...men oops - her er noen bolter likeved, tydligvis 4 hjørner av et bittelite trebygg - av plasseringen antar jeg at det er snakk om en observasjonspost.
...men oops - her er noen bolter likeved, tydligvis 4 hjørner av et bittelite trebygg - av plasseringen antar jeg at det er snakk om en observasjonspost.
h4.jpg (515.46 KiB) Viewed 1711 times
...og en ender her. Først sprengt inn  i berget og så støpt rundt.  Lite å finne på ? Høyt og fritt, tilsynelatende uten andre installasjoner i området...
...og en ender her. Først sprengt inn i berget og så støpt rundt. Lite å finne på ? Høyt og fritt, tilsynelatende uten andre installasjoner i området...
h3.jpg (525.5 KiB) Viewed 1711 times
Inne i teleskapet ser vi at det er en ca 8 stk 20-pars telekabler som gikk til ulike underfordelingsskap rundt om. 1 eller 2 gikk ganske sikkert i luftstrekk til telebunkersen på utstillingsplassen ved fjellfoten, en annen gikk til kommandobunkersen og om
Inne i teleskapet ser vi at det er en ca 8 stk 20-pars telekabler som gikk til ulike underfordelingsskap rundt om. 1 eller 2 gikk ganske sikkert i luftstrekk til telebunkersen på utstillingsplassen ved fjellfoten, en annen gikk til kommandobunkersen og om
h2.jpg (405.19 KiB) Viewed 1711 times
Ca 100 meter sør for Albertleiren ligger "telefordelingsskapet" for de tyske stillingene på vestre Aksla.  Ser ikke ut som det var annet enn et meget solid "teleskap" med passiv gjennomkopling, men der er mulighet for å koble på strøm
Ca 100 meter sør for Albertleiren ligger "telefordelingsskapet" for de tyske stillingene på vestre Aksla. Ser ikke ut som det var annet enn et meget solid "teleskap" med passiv gjennomkopling, men der er mulighet for å koble på strøm
h1.jpg (466.42 KiB) Viewed 1711 times
Hovedrommet er i "god" stand vil jeg si !
Hovedrommet er i "god" stand vil jeg si !
315k-4.jpg (295.17 KiB) Viewed 1711 times
...inni hovedrommet og utgangsdøra til den andre innhangen.
...inni hovedrommet og utgangsdøra til den andre innhangen.
315k-3.jpg (360.35 KiB) Viewed 1711 times
Litt inn i hulegangen fra syd ser vi et forrom, og t.h. ser vi...
Litt inn i hulegangen fra syd ser vi et forrom, og t.h. ser vi...
315k-2.jpg (335.17 KiB) Viewed 1711 times
...og ei brakke til, med tunnellinnslaget bak brakkehjørnet t.h.  Trappa til den første brakka helt t.v. midt på.
...og ei brakke til, med tunnellinnslaget bak brakkehjørnet t.h. Trappa til den første brakka helt t.v. midt på.
315k-1.jpg (494.04 KiB) Viewed 1711 times
Like ved tunnellanlegget finner vi spor etter den første brakke
Like ved tunnellanlegget finner vi spor etter den første brakke
315k-0.jpg (495.51 KiB) Viewed 1711 times
Jokeren

Flotte bilder! Har tatt bilder stort sett av samme stillingene, tunnellen osv. som du har. Var der mandag for 2 uker siden. Fikk ettervert dårlig tid, og fikk ikke dokumentert stillingene (ringstandene) over veien ved Bataljonskampstanden, og bunkeren oppe ved Kniven, samt restene etter en dekningsmur i betong ved toppen av trappene ved Fjellstua, samt en mg stilling ved trappene.
Edgar

Hei

Bilde fra Regelbau 105 MG.

Enda kan man se kamo maling på bunkeren

Edgar
Attachments
nordigård.jpg
nordigård.jpg (142.83 KiB) Viewed 1613 times
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Edgar

[/quote]

Det finnes kun en annen (kjent) tunnell med 2 utganger på Aksla, og den ligger mye lenger øst, i Fjelltunveien som vist på kartskisse. Den er så vidt jeg vet kun et utsprengt tilfluktsrom og ikke noe Gruppen unterstand

Inngangen til dette anlegget må vel være bak denne døren??

Edgar
Attachments
Fjelltun1.jpg
Fjelltun1.jpg (121.82 KiB) Viewed 1605 times
Frem med vår nære fortid
Jokeren

Edgar wrote:Hei

Bilde fra Regelbau 105 MG.

Enda kan man se kamo maling på bunkeren

Edgar
Er dette R-105 ved Kronå???
Edgar

Hei Jokeren

Ja dette er bunkeren på Kronå..

Virkelig verdt et besøk

Edgar
Frem med vår nære fortid
KGJ

Et fjellanlegg ved oppgangen til Aksla, Edgar kan sikkert pynte litt på geografien :)
Attachments
hall
hall
IMG_7633.jpg (74.45 KiB) Viewed 1532 times
Trapper ned til teglsteinskledd del
IMG_7632.jpg (80.68 KiB) Viewed 1532 times
IMG_7631.jpg (81.36 KiB) Viewed 1532 times
IMG_7630.jpg
IMG_7630.jpg (65.78 KiB) Viewed 1532 times
Første rom etter den store døra
Første rom etter den store døra
IMG_7626.jpg (84.5 KiB) Viewed 1532 times
IMG_7625.jpg
IMG_7625.jpg (109.85 KiB) Viewed 1532 times
Flora krigshistorielag
KGJ

Flere bilder
Attachments
Utgang 2
Utgang 2
IMG_7645.jpg (97.02 KiB) Viewed 1531 times
IMG_7644.jpg
IMG_7644.jpg (84.72 KiB) Viewed 1531 times
IMG_7639.jpg
IMG_7639.jpg (72.13 KiB) Viewed 1531 times
IMG_7637.jpg
IMG_7637.jpg (89.38 KiB) Viewed 1531 times
samme hall
samme hall
IMG_7636.jpg (98.96 KiB) Viewed 1531 times
hall motsatt vei
hall motsatt vei
IMG_7634.jpg (79.15 KiB) Viewed 1531 times
Flora krigshistorielag
Jokeren

Den inngangen har jeg sett mange ganger, men alltid trodd den var etterkrigs inntil jeg leste 'Sunnmøre I Festung Norwegen'.

Litt "offtopic" her, men er det noen som har sjekket ut tunellanlegget nedenfor Storhaugen? Utenom tunellen som er skutt inn i Storemikkelen (til lager), som er åpen, så har der vært, eller er 2 tuneller på og ved Storhaugen.

Var der for noen måneder tilbake en snartur, og har ikke vært der siden. Inne i selve Storhaugen lå der en tunell, hvor 2-3 brakker var plassert. Inngangspartiet var i betong, og ble gjenfylt i 1948, men man kan fremdeles se deler av inngangspartiet. Når jeg var mindre og på besøk hos bestemoren min som bodde like ved, så husker jeg vi lekte inne i inngangen til denne tunellen. Et lite rom, m. skyteskår mot inngangspartiet, og en annen dør inn til selve "rommet" inne i tunellen hvor brakkene osv stod. Her skal det ha vært rått fjell, og pga. rasfare ble den fylt igjen, og døren inn dit vargjenstøpt. Pr. i dag er til og med inngangspartiet hvor det lille rommet med skyteskår gjenfylt, men kun med jord/torv og en steinhelle og litt betong.

Legger også ved et kart over alle stillinger, bunkere, brakker osv som lå på og rundt Storhaugen. Området som er merket med rødt, er tunellen/inngangen til den nå gjenfylte tunnellen. Området som er merket med lys grønn, skal være et tunellanlegg av ukjent type for meg vertfall. Har selv aldri vært der å sjekket, men lurte på om det er andre som har det...

Den lille tunellen som ikke er merket med noen farge er den som er inskutt i Storemikkelen. Den store bunkeren med en kanonstilling på taket, er R-105 ved Storhaugen. I en periode skal en panservernkanon av mindre type ha vært plassert på eller ved taket til R-105.
Attachments
Kart over stillinger, tunneller, bunkere, brakker osv. på Storhaugen.
Kart over stillinger, tunneller, bunkere, brakker osv. på Storhaugen.
Untitled-1 copy.jpg (301.23 KiB) Viewed 1504 times
Inngansparti til tunnellanlegg merket med rødt.
Inngansparti til tunnellanlegg merket med rødt.
20_115.jpg (102.86 KiB) Viewed 1504 times
KGJ

Flere bilder fra overnevnte anlegg. Resten av anlegget fortoner seg som to store haller forbundet med en ganske bred tunnel.
Attachments
IMG_7664.jpg
IMG_7664.jpg (63.01 KiB) Viewed 1497 times
IMG_7660.jpg
IMG_7660.jpg (62.48 KiB) Viewed 1497 times
IMG_7659.jpg
IMG_7659.jpg (55.97 KiB) Viewed 1497 times
Vi kommer ut igjen fra den teglstein kledde delen.
Vi kommer ut igjen fra den teglstein kledde delen.
IMG_7655.jpg (76.99 KiB) Viewed 1497 times
IMG_7666.jpg
IMG_7666.jpg (60.94 KiB) Viewed 1496 times
Flora krigshistorielag
Edgar

Hei

Litt lenger opp i Fjelltunvegen ligger der en garasje.

Dette har vært et kontrollpunkt/vaktpost for anlegget på Aksla.

Ikke lenge etter vi hadde stoppet der for å studere (Erik H og undertegnede), kom en nabo og kunne fortelle oss hva det var for slags bygg.. Påbygd og forlenget etter krigen.

Edgar
Attachments
Fjelltun Ålesund.jpg
Fjelltun Ålesund.jpg (151.44 KiB) Viewed 1455 times
Frem med vår nære fortid
Edgar

Hei

Da Kim Gunnar og undertegnede var på "bunkertour II" fant Kim en liten tunell som går i berget mellom Falkenhorstbunkeren og Bataljonsgefechtsstand-bunkeren oppe ved kniven på Fjellstua

Er det noen som vet hve dette er ?? Da Erik H og jeg var der oppe lørdag , kunne det se ut som om det var et hulrom ved gangveien opp til

observasjonsstillingen.

Edgar

Bilde : Kim Gunnar Jensen
Attachments
Aksla KGJ.jpg
Aksla KGJ.jpg (239.24 KiB) Viewed 1420 times
Frem med vår nære fortid
orsta

Edgar wrote:
Det finnes kun en annen (kjent) tunnell med 2 utganger på Aksla, og den ligger mye lenger øst, i Fjelltunveien som vist på kartskisse. Den er så vidt jeg vet kun et utsprengt tilfluktsrom og ikke noe Gruppen unterstand

Inngangen til dette anlegget må vel være bak denne døren??

Edgar[/quote]

Nei, dessverre men iflg Flatmark er dette faktisk extysk garasje. Sjekk kartet som jeg postet for nøyaktig plassering. Anlegget er åpent i vestre ende - tilgang er mulig.

-o
orsta

Jokeren wrote:
...Området som er merket med lys grønn, skal være et tunellanlegg av ukjent type for meg vertfall. Har selv aldri vært der å sjekket, men lurte på om det er andre som har det...
Har ikke sjekket, men har ei tegning... Dette er med 99% sikkerhet Fhb 319, (sjekk Stutzpunkt Aalesund-tråden) og i O.T. sine papirer gjengitt der er det klassifisert som "Pak-Garage". Dvs et anlegg tilsvarende det ved Nørvasundbrua.

-o
Attachments
E-Orresgt-tunnell.jpg
E-Orresgt-tunnell.jpg (1.73 MiB) Viewed 1389 times
Jokeren

Interessant! Venter med å ta en tur til høsten når vegetasjon osv er det minste. Husker jeg så de kartene og tegningene dine i en annen tråd, at det skulle være en PAK i nærheten, men tenkte at det måtte være R-105 med det samme, men det er en MG kampbunker og er jo også merket på kartet. Ifølge Flatmarks bok så er der en tunnell med skyteskår ut mot valderhaugfjorden, samt en annen stilling...men det står ikke om det er MG eller panservern...

Så nylig på gule sider sitt luftkart over området, og det virker ganske så utbygd nedenfor Storhaugen, men området der tunnellen skal være ser ut til å være delvis intakt fremdeles.

Har du noe info om tunnellen inne i selve Storhaugen som er gjenfylt?
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”