Ved eliminasjonsmetoden kom altså undertegnede til at Albertleiren er anlegget like vest for Ravneskaret - og på bakgrunn av plassering og forsvarsstillinger av mer defensiv karakter (bk,mg) antas at det var forlagt støttepersonell og nærforsvar for de mer utsatte stillingene ved Fjellstua. (Gjetning). Tunnellanlegget er ikke 10m mellom inngangene, men heller 30m, og dette taler jo imot min konklusjon. Jeg syntes at støtteanleggene i seg selv er interessante, og tar dere som ikke selv kan rusle på Aksla med på en bilderunde fra "Albertleiren" og de nærmeste 100 metrene rundt...orsta wrote:Stützpunkt Albert-lager / Fhb Gruppen Unterstand fhb 315k må ved eliminasjonsmetoden være tunnellen i bilde f1-3 i Stützpunkt Aalesund tråden og fhb 315m eller en uferdig variant av den må være den andre lille tunnellen like ved i bilde f5. Dersom 315k var fuktig, kan det forklare at den etterpå har fått en pusset mursteinshvelving, som fortsatt er tett. Likeved er der flere brakkefundamenter, sambandssentral, div MG- og Bkstillinger osv og et ferdig men ubrukt fundament for en 2-3 etasjes kontorbygning (!), så der har vært stasjonert endel personell der.Erik E wrote:Det er to anlegg på Aksla som omtales "Stp Albert-lager":Har du ref til OT Fhb-nr på dette, kan jeg prøve å kryssjekke med annen dokumentasjon.
Den ene er mannskapsbunker 315K, ca 10 meter langt rom med to innganger. Her står det at tunnelen er sprengt ut pr. 13/11-1943 men veldig fuktig.
Neste er denne tunnelen ved bombekasterstillingene, her omtalt som ammunisjonslager 315M, denne er pr. 13/11-1943 kun prosjektert.
....
Det finnes kun en annen (kjent) tunnell med 2 utganger på Aksla, og den ligger mye lenger øst, i Fjelltunveien som vist på kartskisse. Den er så vidt jeg vet kun et utsprengt tilfluktsrom og ikke noe Gruppen unterstand.
-o