Mer riving i Os

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Fikk oversendt noen bilder i dag, ser ut som Os har fått besøk av gravemaskiner igjen!
Attachments
Os4.jpg
Os4.jpg (153.03 KiB) Viewed 731 times
Os3.jpg
Os3.jpg (140.08 KiB) Viewed 731 times
Os2.jpg
Os2.jpg (160.84 KiB) Viewed 731 times
Os1.jpg
Os1.jpg (146.38 KiB) Viewed 731 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Fikk oversendt noen bilder i dag, ser ut som Os har fått besøk av gravemaskiner igjen!
Stemmer det, sykehjemet der oppe skal bygges ut. Tar man de siste bunkerne, og i tillegg det som Solstrand fjernet på eget hånd kommer man vel opp i ca 10 bunkere på kort tid :-)
Men der er mer igjen som kan fjernes :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 929
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ser mer ut som det er en slags boliger som skal bygges. Det besynderlige er at jeg ikke finner noen form for reguleringsplan som sier noe om hva som er endret. Er det slutt på at reguleringsplanen skal være utarbeidet og godkjent før man begynner å bygge. Samme er tilfelle på Kultursenteret, der er planen fortsatt under utarbeiding, men byggearbeidene er i full gang.
Attachments
Os_Lurane.JPG
Os_Lurane.JPG (104.8 KiB) Viewed 705 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser mer ut som det er en slags boliger som skal bygges. Det besynderlige er at jeg ikke finner noen form for reguleringsplan som sier noe om hva som er endret. Er det slutt på at reguleringsplanen skal være utarbeidet og godkjent før man begynner å bygge. Samme er tilfelle på Kultursenteret, der er planen fortsatt under utarbeiding, men byggearbeidene er i full gang.
For å si det på en måte som du forstår, dette forbanna tullet ditt gidder jeg ikke forholde meg til. Det er rett og slett ett bedritent flisespikkeri uten mål og mening. Luranetunet Omsorgsenter(jeg kaller det sykehjem da det er det det var tidligere, men det har skiftet navnt til omsorgssenter) skal bygge ut. Og ja, det er boliger, omsorgsboliger/seniorboliger tilkynyttet sykehjemmet/omsorgssenteret.
Det er fanden meg kul umulig for meg og forholde meg til deg i noen som helst sammenheng på dette forumet. Hva som skjer, foregår, hvordan det gjøres i plansaker, og evnt hvem som gjør det gir jeg meg en stor F i i forhold til deg, og det du nå prøver deg på.
Jeg forholder meg til det i jobbsammenheng og vil ikke bruke ett sek på dilletanteri og ordkløving med deg i forbindelse med noe som helst som angår utbygging el riving av bunkere.
Jeg vil også videre korte ned evnt kommmentarer om Luranetunet til at.. "sykehjemmet skal bygge ut.."
Paul S.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Bygg først, søk etterpå. Heile byen eg bur i er bygd på det grunnlaget... bokstavelig talt.
User avatar
Tarjei
Posts: 929
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Mitt innlegg var ment som en etter min mening uskyldig kommentar, og var på ingen måte en invitasjon til ordkløveri.
Om du mener dette er flisespikkeri, så står du fritt til det. Det er mulig du har rett.

Forøvrig mener jeg det må være lov å ytre meninger om byggebransjens tendenser til å skyte først og spørre etterpå på et åpent forum uten at man skal bli flambert.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

det er som oftest lettere å be om tilgivelse enn tillatelse.
MVH

Roar Handberg
_________________
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Smilefjesene i Paul's innlegg når det er snakk om fjerning av bunkere osv. sier vel det meste...har observert det i flere tråder på dette forumet. Er tildels enig med Tarjei i denne saken ja.

De fleste på dette forumet er jo faktisk FOR å bevare tyske kystfort, bunkere osv. men så har jo vi en ubetydelig brøkdel som sier seg positiv til riving, og som mer enn en gang *flamberer* de som går hardt i motgrunne.... PDT_Armataz_01_08 Jaja...
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Smilefjesene i Paul's innlegg når det er snakk om fjerning av bunkere osv. sier vel det meste...har observert det i flere tråder på dette forumet. Er tildels enig med Tarjei i denne saken ja.
De fleste på dette forumet er jo faktisk FOR å bevare tyske kystfort, bunkere osv. men så har jo vi en ubetydelig brøkdel som sier seg positiv til riving, og som mer enn en gang *flamberer* de som går hardt i motgrunne.... Jaja...
Du er ikke førstemann som ligger merke til smilet mitt :-)
Setter stor pris på at du har forstått poenget med ett smil, og hva jeg mener om bunkere i særdeleshet :-) DET var vel ikke vanskelig.
mvh
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 929
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Nå er det vel ingen som sier seg positive til riving her. Det var vel bare et tidsspørsmål før disse bunkerne måtte til pers med den plasseringen de hadde, og bevaring var nok utelukket i dette tilfellet, men det er uansett et trist syn som skjærer i hjertet, og jeg skulle ønske den endrede reguleringsplanen hadde blitt lagt ut til offentlig ettersyn slik vanlig praksis er, så dem som ville hadde fått anledning til å ta en siste titt på disse bunkerne, og det er denne frustrasjonen jeg ville gi utrykk for selv om det kanskje ikke passer seg. Ingen innbydelse til ordkløveri, som sagt, bare et hjertesukk.
Jeg tror ikke Paul heller sitter og gnir seg i hendene, selv om han ikke nødvendigvis mister nattesøvnen over tapt betong.
mariuslepsøe
Posts: 23
Joined: 08 Mar 2009 21:16
Location: Os i hordland

Er en god del bunkere i det området som de river nå, men det ligger mangen flere rundt, skal se om jeg gidder å gå bort der å ta noen bilder av resten av bunkerene. Skal og ta bilder av tunellen i mobergsviko.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

kal se om jeg gidder å gå bort der å ta noen bilder av resten av bunkerene
jo da.. det fine med å være bunkerjeger er at det involerer litt trim! PDT_Armataz_01_18 man kan også løpe! (hvis man føler at gravemaskinene puster enn i nakken)

E
mariuslepsøe
Posts: 23
Joined: 08 Mar 2009 21:16
Location: Os i hordland

Bor like ved, så det skal nok gå fint :D
Der som bunkerene står var det foresten fange leir for russiske krigsfanger under krigen. Nazistene mine-lagte alt rundt hele området, ikke så langt ifra på en plass som heter Hatvik er det noen store kanon stillinger og lyskaster stillinger samt noen manskaps brakker, like under dette er det en u-båt hvan vist du går langs land på andre siden ser du forsatt kaien og diverse fortøynings punk for u-båter. Folk som har dykket der sier det at det ligger mye rart på bunn amunisjon, div. metall greier, fat, kopper, bestikk, flere 100 kilo med porselen.

Kan jo også nevne ulven leir. dette var også en fange leir, her finner du hjelmer, kniver, bajonetter og mye annet rett under jord overflaten. Jeg har også funnet mye annet rart som arteleri granater, arteleri splinter, gammel nazi ammo og blindgjengere. du kan gå å vandre rundt på området som sikkert er på 1000 mål uten å bli lei, mye rart å finne i jord overflaten.

som dere sikkert hvet lagde krigs-fangene ofte små kister eller bokser som de byttet i mat via de sivile innbyggerene, jeg har vert så heldig å få noen sånne av farmor til samlingen min PDT_Armataz_01_11
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

skal se om jeg gidder å gå bort der å ta noen bilder av resten av bunkerene
Skal se om jeg gidder å se på bildene.. :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Når det gjelder riving av bunkere så vil eg minne dere alle sammen om at det nå er 70 år siden den annen verdenskrig. Eg er ikkje for riving av bunkere , men vet at samfunnet som vi er en del av ønsker å legge krigen bak seg og komme seg videre i historien. Mange bunkere står desverre i veien for samfunnets utvikling & utbygging. PDT_Armataz_01_18
Hadde eg hatt en tidsmaskin så ville eg sendt heile gjengen 70 år tilbake i tid (tur-retur) , slik at fortene kunne blit utforsket mens de ennå var oprative . Fangeleirene ville nok blitt studert meget nøye da tyskerene hatet "snushaner". PDT_Armataz_01_05

Om dette innlegget ikkje hører hjemme her, så flytt det til der
det hører hjemme
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “HORDALAND”