Jeg legger ut spørsmålet her.
Jeg/vi har tenkt litt. Sist vi var på Landehobde, var det en nesten ulykke. En person surfet ned en tunell på en stor steinhelle, vi var noen nede som kunne ha blitt truffet. Hva hvis det hadde på godt norsk "gått til helvete" og noen hadde hadde i verste fall blitt drept, eller kanskje lam. Kan vi bli holdt ansvarlig siden vi arangerer slike turer?
Er åpen for inspill på dette.
Carsten
Hvis uhellet er ute på turer.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Intressant problemstilling! Kommer vel kanskje an på hvor "organisert" en slik tur er. At 5-10 personer med samme hobby treffes på et bestemt sted utendørs kan vel neppe kalles organisert i den forstand at noen av deltakerne kan gjøres ansvarlig for eventuelle uhell.Ser da bort fra ting som rammes av straffeloven,(overfall,legemsbeskadigelse,etc)
Averterer du (dere) med :"Omvisning på Kystfort X, Kr 50.- pr. person", er det muligens en annen sak.
Ellers er vel noe av dette diskutert i tråden om Laukvik (Nordland)
Har våre museumsvenner noen synspunkter?
Sigfred R.

Averterer du (dere) med :"Omvisning på Kystfort X, Kr 50.- pr. person", er det muligens en annen sak.
Ellers er vel noe av dette diskutert i tråden om Laukvik (Nordland)
Har våre museumsvenner noen synspunkter?
Sigfred R.
Er turen organisert av noen, og ansvaret ikke er spesifisert burde det være arrangørens ansvar. Om jeg selv går på et kystfort og faller ned i et hull med skade til følge, blir det mitt problem. Det finnes sikkert flere som ville lagt skylden på grunneier for å la en bunker/hull stå ubeskyttet, men for meg er det det samme om jeg faller ned en fjellskrent eller i et betonghull...
Sindre
Riktig. Men som arrangør bør jeg vel vite litt på forhånd om hvordan ting er. Man vil jo advare mot ditt og datt, men det er jo alltids noen som ikke tar det alvorlig. Tenker spesielt på at vi inviterer med oss unger også.
Jeg tenker som deg Sindre, grunneier har ikke invitert meg, og jeg går på eget ansvar. Burde jeg lage skjema hvor folk skriver under på at det er på eget ansvar, da vi ikke kan garantere for fjell og lignende.
Jeg tar heller noen runder med dette her sammen med dere, enn plutselig stå med en sak i fanget PDT_Armataz_01_09
Ønsker jo virkelig ikke at noen skal skade seg, men man vet jo aldrig. Loshamn er et godt eksempel på hvor galt ting kan gå.
Mvh
Carsten
Jeg tenker som deg Sindre, grunneier har ikke invitert meg, og jeg går på eget ansvar. Burde jeg lage skjema hvor folk skriver under på at det er på eget ansvar, da vi ikke kan garantere for fjell og lignende.
Jeg tar heller noen runder med dette her sammen med dere, enn plutselig stå med en sak i fanget PDT_Armataz_01_09
Ønsker jo virkelig ikke at noen skal skade seg, men man vet jo aldrig. Loshamn er et godt eksempel på hvor galt ting kan gå.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Javisst, javisst. Det du KAN gjøre er å henge opp skilter med "ferdsel på eget ansvar", og eventuelt, som du nevner, at folk som kommer på besøk f.eks. ved å betale billett eller lignende samtidig gir sitt samtykke til at de ferdes på området på eget ansvar.
Så lenge "ansvarsfraskrivelsesskiltet" er godt synlig og folk får det med seg, har de ikke så mye de skulle sagt (etter min mening). Nøyaktig hvordan regelverket er for dette, er jeg derimot ikke sikker på.
Ved større arrangementer kan du også på forhånd kreve underskrifter fra deltagerne/foresatte. Dette har vi gjort på stedet jeg jobber før, og selv med mange deltagere går det som oftest helt fint. Deltagerne får da en epost med lapp de må skrive ut og skrive under på før de kommer. Hvis ikke dette blir gjort, kan vi som arrangør holdes ansvarlig for eventuelle skader - og det blir vår sak å rydde opp, ved f.eks. å betale legeregning eller lignende, fordi vi inviterer folk, tar betalt og arrangerer det hele, på et område og med aktiviteter folk skal kunne anse som trygge.
Så lenge "ansvarsfraskrivelsesskiltet" er godt synlig og folk får det med seg, har de ikke så mye de skulle sagt (etter min mening). Nøyaktig hvordan regelverket er for dette, er jeg derimot ikke sikker på.
Ved større arrangementer kan du også på forhånd kreve underskrifter fra deltagerne/foresatte. Dette har vi gjort på stedet jeg jobber før, og selv med mange deltagere går det som oftest helt fint. Deltagerne får da en epost med lapp de må skrive ut og skrive under på før de kommer. Hvis ikke dette blir gjort, kan vi som arrangør holdes ansvarlig for eventuelle skader - og det blir vår sak å rydde opp, ved f.eks. å betale legeregning eller lignende, fordi vi inviterer folk, tar betalt og arrangerer det hele, på et område og med aktiviteter folk skal kunne anse som trygge.
Sindre
Gjelder det bare ved betalingsturer/arangement?
Noen har sagt til meg at så lenge man sier, kom og se, vær med på denne tur, denne tur kan du ikke gå glipp av, også videre gjelder slike ovennevte regler. Det er arangør som er ansvarlig.
Noen andre innspill på dette tema?
Mvh
Carsten
Noen har sagt til meg at så lenge man sier, kom og se, vær med på denne tur, denne tur kan du ikke gå glipp av, også videre gjelder slike ovennevte regler. Det er arangør som er ansvarlig.
Noen andre innspill på dette tema?
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Uansett hvor mye man diskuterer i et forum for dette, blir det bare subjektive meninger som man selvsagt ikke bør legge til grunn for beslutninger man skal ta - f.eks. mtp. organisering av turer ol.
Man må nok konsultere juridisk ekspertise for å få skikkelige/sikre svar (uansett er det vel også slik at hva folk flest oppfatter som logisk/fornuftig, ikke nødvendigvis er det i lovens forstand...
).
Man må nok konsultere juridisk ekspertise for å få skikkelige/sikre svar (uansett er det vel også slik at hva folk flest oppfatter som logisk/fornuftig, ikke nødvendigvis er det i lovens forstand...

Ja som sagt, en ting er det når noen treffes for å gå en tur blandt bunkere, da er vel man ansvarlig for sine egne handlinger.
Grunnen til at jeg luftet tanken på forumet er at vi er flere nå som annonserer turer, og vi burde vel alle tenke litt over dette, så vi ikke blir sittende rettslig ansvarlig.
En av grunnene til at forsvarsbygg tetter inganger med den hersens betongen, er at grovsprngte tuneller er ikke "sikre", man vet aldrig når det raser ut en stein, eller flere. De Gruver i dag som er åpne for turister krver gjennomgang av geologer minimum hvert femte år.
Ved å arangere tur til områder med tuneller gir vi signaler om at her er det trygt, og er uhellet ute så kan det bli svinaktig dyrt.
Jeg ville selvfølgelig gjerne ta noen runder med diskusjoner på dette, men jeg søkte etter ekspertise her i miljøet, da jeg vet at det er folk fra forsvaret representert her, samt folk fra diverse museer (Vi begynner å bli et stort miljø)
Jeg undersøker med kommunen min, pog andre etater og får tilbakemeldinger på at arrangerte turer (selv om de ikke er betalte) er å betrakte som risikofylte.
Mvh
Carsten
Grunnen til at jeg luftet tanken på forumet er at vi er flere nå som annonserer turer, og vi burde vel alle tenke litt over dette, så vi ikke blir sittende rettslig ansvarlig.
En av grunnene til at forsvarsbygg tetter inganger med den hersens betongen, er at grovsprngte tuneller er ikke "sikre", man vet aldrig når det raser ut en stein, eller flere. De Gruver i dag som er åpne for turister krver gjennomgang av geologer minimum hvert femte år.
Ved å arangere tur til områder med tuneller gir vi signaler om at her er det trygt, og er uhellet ute så kan det bli svinaktig dyrt.
Jeg ville selvfølgelig gjerne ta noen runder med diskusjoner på dette, men jeg søkte etter ekspertise her i miljøet, da jeg vet at det er folk fra forsvaret representert her, samt folk fra diverse museer (Vi begynner å bli et stort miljø)

Jeg undersøker med kommunen min, pog andre etater og får tilbakemeldinger på at arrangerte turer (selv om de ikke er betalte) er å betrakte som risikofylte.
Mvh
Carsten
Organiserer man turer mot betaling vil arrangør sitte med ansvaret for sikkerheten. Nøkkelen er å organisere frivillige (gratis) turer, men åpent for sponsing 

Flora krigshistorielag
Hallo
Er jo mange som tilbyr events for firma, f.eks rallykjøring, klatring, rafting og andre former for "ekstremsport". Felles for de fleste, om ikke alle, er at man underskriver en erklæring hvor deltager frasier seg retten til å saksøke arrangør, kommune, stat osv.
Kanskje dette er en løsning for dere som arrangerer turer i usikrede anlegg? En annen ting er at om dette med guiding i forlatte anlegg skulle bli alt for omfattende og viden kjent, så er jeg redd det vil rasle bare enda mer med støpeskjea rundt i norges land.
Erik
Er jo mange som tilbyr events for firma, f.eks rallykjøring, klatring, rafting og andre former for "ekstremsport". Felles for de fleste, om ikke alle, er at man underskriver en erklæring hvor deltager frasier seg retten til å saksøke arrangør, kommune, stat osv.
Kanskje dette er en løsning for dere som arrangerer turer i usikrede anlegg? En annen ting er at om dette med guiding i forlatte anlegg skulle bli alt for omfattende og viden kjent, så er jeg redd det vil rasle bare enda mer med støpeskjea rundt i norges land.
Erik
Enig med Erik her, kanskje vi skulle bruke PM mer når vi har slike turer i områder som er utrydningstruede? Min forening prøver å få flere av disse "usikrede" anlegg til å bli inspiserte og derved "lovlige".Erik E wrote:Hallo
Erik
Her er det all honør til Lyndal kommune og Farsund kommune, de passer på diverse tuneller, og må nok si at flere kommuner kunne nok gjort det samme, mange geologer som jobber for diverse konsern kunne kanskje hjulpet til på litt sånn dugnads basis?
Mvh
Carsten
Beveger meg ut på tynn is her, men mener at så lenge man arrangerer slike turer mot betaling har man ansvar for sikkerheten pga at man kan ikke avtale noe som strider mot loven. Altså man kan skrive en avtale men dersom loven sier at arrangør har sikkerhetsansvar så er det loven som gjelder.Erik E wrote:Hallo
Erik
Flora krigshistorielag
Enig med KGJ. En kan ikke tegne en avta som strider mot loven. Opplevde noe av det samme da jeg drev med paintball utleie. En kan ikke fraskrive seg ansvar. Dvs å skrive "på eget ansvar". Jeg løste dette med å tegne en "alpinanlegg" forskikring. Merk dette kun gjelder så lenge det er penger inn i bilde slik jeg har forstått det. Gjelder altså ikke der en kompisgjeng samles.KGJ wrote:
Beveger meg ut på tynn is her, men mener at så lenge man arrangerer slike turer mot betaling har man ansvar for sikkerheten pga at man kan ikke avtale noe som strider mot loven. Altså man kan skrive en avtale men dersom loven sier at arrangør har sikkerhetsansvar så er det loven som gjelder.
Torstein E
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try