Som sagt, vi er veldig enig ift. bekymringene for forsvarets størrelse og kapasiteter, men samtidig er jeg knakjs litt mer pragmatisk ift. hvorfor situasjonen er som den er...
Føler også at jeg må korrigere et par ting:
Christian B wrote:desverre så spares det i feil ende av det norske forsvaret, og det kommer av at de som styrer Norsk forsvarsøkonomi ikke har noen bakgrunn ifra forsvaret, og satser på og spille rullett med Norges fremtid, i håp om at det oppdages en måte og drive forsvaret på en tilnærmet gratis måte
Her er jeg ikke umiddelbart med. Hvis en (for diskusjonens skyld om ikke annet) legger til grunn at Forsvaret
må spare, er det åpenbart at man faktisk sparer i "rett" ende. Behovet for svært tunge materiellinvesteringer, betinger at en nødvendigvis må kutte på driftssiden (her utgjør lønnskostnader en vesentlig del). Man kan mene hva man vil om økonomi og blåruss, men realitetene er nå en gang slik at uten penger får man ikke noe - ei heller et forsvar. Bakgrunnen for de senere års dramatiske omstillinger og kutt, er i all hovedsak at politikerne over mange år - nærmest systematisk - har underbudsjettert Forsvaret. Når man så befinner seg i en posisjon hvor en er i nærmest akutt behov for å anskaffe nytt materiell, må det akkumulerte "underskuddet" nødvendigvis føre til dramatikk ift. å få frigjort de nødvendige midlene. Selvsagt ville ikke hæren vært redusert så dramatisk, hvis det ikke hadde vært for at Sjøforsvaret (fregatter, Kystkorvetter, Logistikkfartøy, Kystvakt) og Luftforsvaret (jagerfly, helikoptre, transportfly, kontroll og varslingssystemer) omtrent samtidig må ha nytt materiell. Legg sammen summene for de enkelte prosjektene, og sammenlign med et årlig Forsvarsbudsjett, så blir problemstillingen tydelig (selv for meg, som er total fri for "blårussgener").
Det hjelper ikke å ha nok personell, hvis disse ikke kan rustes ut. Påstanden om at vi på 90-tallet hadde nok materiell til å utruste 300000 mann er nok ikke uten videre riktig. Uten at jeg sitter med førstehåndskjennskap, var mye av dette materiellet svært gammelt og utdatert. Vi hadde f.eks. langt fra nok nye feltuniformer (M85) eller for den saks skyld AG-3. Den som har fulgt litt med på forsvarets omfattende salg av overskuddsmateriell de siste årene, skjønner hva jeg mener...
Selv om dagens Forsvar er lite, er i alle fall personellet skikkelig utrustet. Teknologi er riktignok ikke noen garanti for seier, da motstanderen gjerne har samme nivå, men i dag nytter det ikke å stille med infanterister utstyrt Ludvig-sekk og Krag-jørgensen.
Mht. Sivilforsvaret: Dette inngår riktignok i landets "totalforsvar" (sammen med en rekke andre sivile institusjoner) - i den grad dette utrykket stadig har gyldighet, men det har ikke noe med Forsvaret som sådan å gjøre.
Årlig behov for vernepliktige (totalt) ligger så vidt jeg vet på ca. 7-8000. Tallet på sivilt ansatte har jeg ikke, men dette er dramatisk redusert ifbm. omstillingene de siste år (mener det forsvant rundt 1500 bare fra Sjøforsvaret...), så andelen befal og offiserer er nok betydelig høyere enn du frykter.
Andelen profesjonelle soldater på menig nivå (dvs. vervede) er adskillig høyere i dag enn for noen år tilbake, samtidig som kvaliteten på de vernepliktige også er betydelig bedre. Dette fordi vi i langt større grad nå "skummer fløten" og plukker ut de beste og mest motiverte. De aller fleste blir også disponert mot aktiv tjeneste, og gjennomgår en målrettet opplæring mot internasjonal (mao. "skarp") tjeneste fra dag 1.
Jeg vet ikke hvor du har det fra at kun en liten del av befalet er "stridende"? Det er en helt ulogisk definisjon, gitt at alt befal pr. definisjon er nettopp det. Videre er det pga. økt fokus mot internasjonale operasjone,r og variert behov for personell i den forbindelse, blir det i stadig større grad vektlagt at også de som tjenestegjør i støttefunksjoner skal opprettholde et minimumsnivå ift. "operativitet". Her har man bla. krav til årlig trening og øving i enkeltmannsdisipliner, skyting osv. (gjelder i mange tilfeller også sivilt personell, som f.eks. fagarbeidere i FLO osv.).
Fredstidsstyrken til Forsvaret omfatter også HV. Tilsv. består ikke mobiliseringsstyrken av bare HV selv om de utgjør den største delen.
Christian B wrote:så er det veldig lite ferdig utdannede folk med våpen i hånd til ett effektivt forsvar av Norge.
Helt enig. Pd har vi åpenbart ikke mulighet til å stille et effektivt forsvar av landet (avh. av omfang på et mulig angrep/ overfall).
Christian B wrote:Se tilbake på 30tallet da Norge forsøkte å ruste opp pga uroen i Europa, flere bestilte skip ble holdt tilbake (England) Og annet utstyr ble vanskelig og anskaffe, og få produsert.
I dag er nok ikke situasjonen noe bedre. Ny og avansert/kompleks teknologi krever bla. mye mer kompetanse hos personellet, så i tillegg til utfordinger på anskaffelsesiden, er det nok verre på personellsiden.
Christian B wrote:PS. sikkert endel feil i det jeg har skrevet, så rettelser og meninger er hjertlig velkommen

Håper jeg ikke har introdusert flere, eller blir oppfattet som en kverulant...