Kystfort langs leia til Hurtigruten (prosjekt)

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Erik H
Site Admin

Forumet på kystfort er blitt forespurt om vi kan hjelpe til med et spennende prosjekt. Det skal skrives en bok om steder og objekter langs leia til hurtigruten og tidligere tyske kystfort er en del av disse (og norske…men de vet vi jo svært lite om :wink:
Poenget med boken er vel at det er mer å se langs kysten enn høye fjell og lange fjorder.

Boken er basert på GPS-posisjoner og klokkeslett for passering av steder/severdigheter som kan være interessante for passasjerene, slik at de skal kunne kjenne seg igjen i det landskapet skipet passerer. Hele ruten er logget inn på sjøkart/GPS. Skipet holder vanligvis en jevn marsjfart og tidspunktene skal gies både for når skipet er i rute, og hvis det evt. er forsinket.

Ruten til hurtigruten er:

Bergen - Florø - Måløy - Torvik - Ålesund - Geiranger - Ålesund - Molde - Kristiansund - Trondheim - Rørvik - Brønnøysund - Sandnessjøen - Nesna - Ørnes - Bodø - Stamsund - Svolvær - Stokmarknes - Sortland - Risøyhamn - Harstad - Finnsnes - Tromsø - Skjervøy - Øksfjord - Hammerfest - Havøysund - Honningsvåg - Kjøllefjord - Mehamn - Berlevåg - Båtsfjord - Vardø - Vadsø -Kirkenes.

Samme rute tilbake igjen. Skipene går indre led langs hele kysten, passerer kun åpne havområder ved Stad, Hustadvika, Folda, Lopphavet og deler av
Finnmarkskysten.

www.hurtigruten.no

Da boken vil bli ganske omfangsrik må det meste skrives i kortform, grunnet store mengder informasjon i boken. Det vil imidlertid også være interessant å vite hvorfor de forskjellige fortene, norske som tyske, ble bygget på de forskjellige stedene, men det blir sikkert ikke plass til mye tekst.

Trondheimsfjorden er allerede dekket + Tarva. Utvorden (namsos). Bjørnøya (ålesund).

Vanskelig prosjekt dette da vi ikke vet hva man ser fra Hurtigruten når den passerer et fort og fjorden er vel også viktig selv om man ikke ser kystfortene som forsvarer denne. (f.eks Namsos?). siden man ikke kan ta med alle så er vel målet ca 30 kystfort? Så hvilke kystfort vil komme med i boken? :roll:

Erik H
Gronsvik

Interessant prosjekt. Hurtigruta har anløp i Sandnessjøen. Der ligger det et marinebatteri som er delvis restaurert. Mener de bl.a. har en SKC/34 127mm kanon som er restaurert (vi har også en i Grønsvika, men den er demontert for øyeblikket) i tillegg til en mindre utstilling i en bunker. Marinebatteriet ligger meg bekjent midt i byen, ikke langt fra hurtigrutekaia, og kan vel besøkes da hurtigruten har halvannen times stopp i Sandnessjøen så vidt jeg husker. Skal sjekke dette opp nærmere. Ellers går jo hurtigruta like forbi Grønsvika. Tror at de ser kommandobunkeren og den sekundære kanonstillingen (75mm) fra leia. De fire hovedkanonstillingene ligger antakeligvis for høyt i terrenget til at de kan sees fra Hurtigruta. Mulig de ser noen av bunkerne da, men kanskje tvilsomt. Utgabgspunktet var jo at anlegget ikke skulle sees fra sjøen :wink:

Inge
Stian H

Hei et meget interessant prosjekt dette. Jeg har veldig lyst å hjelpe til med dette, for det første kan jeg hjelpe andre med min kunnskap og for
det andre så lærer jeg noe selv også, kunne det bli bedre :?: :)
Så det første jeg tok for meg var Trondenes fort

Trondenes fort (MKB 5/511 Trondenes som lå under artillerigruppe Vaagsfjord MAA511) ligger på halvøya Trondenes i
Vågsfjorden rett nord for Harstad. Sjefen for artillerigruppen var Freg.kaptein Krämer som styrte fra sitt hovedkvarter på Ringeberget.
Fortet ble ferdig sommeren 1943, 3 kanoner var operativt i mai 1943, den siste ble operativ august 1943. Dette fortet skulle blant annet dekke hele
Vågsfjordbassenget, beskyttelsen av malmtransporten fra Narvik var også en viktig grunn til at fortet ble anlagt. Under utbyggingen var det
satt opp dekningsbatteri, tre 21cm Skoda K 39/40. Og det ble bygd kai med egen tungløftskran. Egen fangeleir ble etablert under byggingen som
ble gjort av russiske krigsfanger, ca. 800 fanger omkom under utbyggingen.
Skytset:
4 stk 40,6cm SKC/34 bedre kjent som Adolfkanonen, verdens største
landbaserte kanon. Alle kanonene er fortsatt på plass, 1 av dem er helt
restaurert og kan besøkes. Siste gang kanonen ble avfyrt var i 1956, dette med det resultat at flere butikkvinduer i Harstad ble knust av
trykket. Adolfgranatene veier 1030kg, de minste av de store. Maksimal høyde på prosjektilbanen er 21800meter og maksimal rekkevidde 56000
meter. Det tar ca. 1 og et halvt minutt fra utskyting til maksimal rekkevidde er nådd.
I tillegg til hovedskytset fantes i tillegg: en 7,62cm Field Gun russisk, en 7,5cm AT Gun tysk, en mortar 81mm, 6x20mm FLAK, 3x37mm PAK,
3x88mm FLAK, fire lyskastere (3x60cm og 1x150cm)
Hvorfor:
på grunn av mange småangrep i regi av britene, regnet Tyskerne med at det ville komme en stor britisk landingsoperasjon, og mest sannsynlig
trodde de den kom til å ha sitt tyngdepunkt i Nord-Norge. Det ble derfor besluttet å anlegge 7 40,6cm kanoner til området, hvorav 4 på Trondenes
og 3 på Engeløy, Engeløy skulle dekke hele Vestfjorden samt ytre Ofotfjord.
Stian H

Hurtigruta har anløp i stokmarknes derfor tror jeg denne stillinga kunne være interesan, jeg vet ikke hvorvidt man ser den fra hurtigruta eller
ikke. Jeg vet faktisk heller ikke om den eksisterer eller har blitt slettet med jorden, aldri vært der. Noen som vet :?:

Stokmarknes (HKB 49/973 Stokmarknes (967) som lå under artillerigruppe Hadsel HKAA 1/971) ligger på Hadseløy i Nordland, rett sør
for Langøya. Sjefen for denne artillerigruppen var major Dengler som styrte fra Melbu Fortet ble ferdigstilt juni 1941. Hovedskytset var 4 x 10,5
cm K332 (f) med en rekkevidde på 11600 meter. Denne stillingen ble mest sannsynlig opprettet for å stoppe ferdsel inn Eidsfjorden i samarbeid
med HKB 46/973 Melbu (3/706) som ble klar på samme tid. I tillegg fungerte den mest sannsynlig som en indre sikkring for ankomst inn
Sortlandssundet. Artilleriet på Melbu hadde også andre oppgaver og var utstyrt med 6 x 15,5 cm K416(F). (Sistnevnte artilleri, Melbu, kan ikke
sees fra hurtigrute leia)
Stian H

legg merke til at Trondenes Fort ikke var påtenkt da de startet utbyggingen av Elgenes og Grötavär.

Elgenes (HKB 13/983 Elgsnes (19/973 – 882) som lå under artillerigruppe Andsfjord HKAA II/983) som ligger på fastlandet ca 20km i luftlinje fra
Harstad. Sjefen for denne artillerigruppen var Hauptmann Baumgartner som styrte fra Bremnes. Fortet ble ferdigstilt juni 1941. Hovedskytset var
4 x 15,5 cm K418(f) med en rekkevidde på 18000 meter. Et av flere batterier som skulle beskytte indre del av Andfjorden og ankomsten til
Harstad. I tillegg så etablerte de et fort på Grytøy bare 6 km i luftstrekning unna, denne stilling HKB 12/983 Grötavär (18/973 – 883)
med 4 x 15,5cm K418(f) med samme rekkevidde også denne ferdigstilt i Juni 1941.
EspenS

Hvordan gikk det med dette prosjektet her? Ble/blir det fullført?
Erik H
Site Admin

Har ikke fått noen tilbakemelding om hva som skjedde videre med dette.

Erik H
EspenS

Synd, hadde vært veldig interessant - er jo ikke bare hurtigruten som seiler opp og ned langs norskekysten og ville vært interessant for mange andre og tenker jeg.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”