Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
orsta

Hei Jokeren:

"...så bestemte jeg meg for å ta bilder av bunkeren som ligger i Byparken, til tross uværet og regnet. Jeg hadde kamera i jakkelommen, så hvorfor ikke?... :D"

Den "bunkeren" som du tok bilde av i byparken er nødutgangen fra tilfluktsrommet i Parkgata 3. Parkgata 3 vart bygd for å dekke plassbehovet som kommunen, everket, nrk og politiet hadde på den tida, og stammer fra 1956. Den går visstnok på skrå nedover et par trapper, før den ender opp i ei sjakt med vindeltrapp ned i tilfluktsrommet på gateplan. PDT_Armataz_01_03
KGJ

Har du dokumentasjon på dette? Grunnen til at jeg spør er pga tidligere erfaringer fra slike tilfeller hvor ryktet har sagt at det var kommune/sivilforsvar som bygget anleggene på '50-60 tallet, men i realiteten var det tyske anlegg som ble modifiserte/bygd ut.
Flora krigshistorielag
Jon-Vegard

Det er helt korrekt som du sier at Sivilforsvaret overtok og bygde ut tyske anlegg på -50 tallet. De fleste tyske anlegg som ble overtatt var rett og slett for trange for det behovet SF hadde. De trengte bl.a. alarmplasser, dvs. oppmøte og forlegningsplasser, derfor ble mange av anleggene utvidet ganske kraftig i størrelser på rommene. Ofte var de tyske kun tunneller som gikk gjennom fjellet. Dette har jeg sett eksempler på i over 90% av de gamle anleggene jeg har vært igjennom som ble overtatt av SF. Ser man på f.eks. Tollerodden i Larvik, så ble dette av SF. fra -50 benyttet som alarmplass/ko, og hovedrommene ble utvidet til nesten det dobbelte. Dette har jeg dokumentasjon på på tegninger som viser utvidelse iht. behov med ny og gammel fjellvegg. I en del tilfeller ble også inngangspartiene forandret, da SF ikke hadde behov for den type sluser og bevoktning som militære enheter hadde.
Mvh.
Jon-Vegard
orsta

KGJ wrote:Har du dokumentasjon på dette? Grunnen til at jeg spør er pga tidligere erfaringer fra slike tilfeller hvor ryktet har sagt at det var kommune/sivilforsvar som bygget anleggene på '50-60 tallet, men i realiteten var det tyske anlegg som ble modifiserte/bygd ut.
Oops - mitt første innlegg og alt på tynn is ?
I første omgang kan det nevnes at Flatmark har ikke tatt med dette tydelige og synlige betongobjektet i byparken, og han har stålkontroll på ex-tyske tunneller, iallefall i bysentrum. Dessuten ser det ikke typisk tysk ut, med runde hull og ei ettermontert spesialprodusert rist for å ivareta ventilasjon. Ex-tysk hadde vært murt igjen med leca. Bygningsarkivet er neste stopp for det endelige bevis...
Erik E
Site Admin

Hm...

Er ikke utenkelig at anlegget er bygget ut og modifisert, men de tyske papirene er ihvertfall veldig klare på at det var en tunnel der. Enig i at luftinntaket oppi parken ser ut som en etterkrigs sak, mens inngangen med panserdør og skyteskår derimot tør jeg vedde mye på at er tyskbygget...
Av bildene ser man også at det er både tyske og norske ventiler i ventilasjonsanlegget - Tror ikke jeg pr. dags dato har sett et eneste sted hvor drägerventiler er ettermontert etter 1945, uten at akkurat det beviser så mye...

Erik
KGJ

Oops - mitt første innlegg og alt på tynn is ?
I første omgang kan det nevnes at Flatmark har ikke tatt med dette tydelige og synlige betongobjektet i byparken, og han har stålkontroll på ex-tyske tunneller, iallefall i bysentrum. Dessuten ser det ikke typisk tysk ut, med runde hull og ei ettermontert spesialprodusert rist for å ivareta ventilasjon. Ex-tysk hadde vært murt igjen med leca. Bygningsarkivet er neste stopp for det endelige bevis...
Flatmark har uten tvil gjort en kjempejobb med registreringene, men selv han kan vel gjøre feil.
Tviler litt på at han har originaltegningene som f.eks. Erik E & ARN har.
Runde hull på tyske anlegg er helt vanlig, se bilde fra fjellanlegg i Florø.
Ex-tysk hadde vel ikke vert gjennmurt dersom man nyttet anlegget etter krigen, men i stedet satt inn risten?

Uansett så hadde det vert spennende å vite mer historikk om du kan finne :)

edit: var meningen å skrive ARN, ikke NARA.
Attachments
IMG_3940.jpg
IMG_3940.jpg (211.28 KiB) Viewed 1566 times
Last edited by KGJ on 02 Apr 2009 4:44, edited 1 time in total.
Flora krigshistorielag
orsta

Erik E wrote:Hm...

Er ikke utenkelig at anlegget er bygget ut og modifisert, men de tyske papirene er ihvertfall veldig klare på at det var en tunnel der. Enig i at luftinntaket oppi parken ser ut som en etterkrigs sak, mens inngangen med panserdør og skyteskår derimot tør jeg vedde mye på at er tyskbygget...
Av bildene ser man også at det er både tyske og norske ventiler i ventilasjonsanlegget - Tror ikke jeg pr. dags dato har sett et eneste sted hvor drägerventiler er ettermontert etter 1945, uten at akkurat det beviser så mye...

Erik
Vi snakker ikke om samme tunnell her. "Inf. stp Aalesund / Felshohlbau 317" er sjølsagt tysk, men der var også 2 bilder i eget innlegg vedr. en frittstående liten tunnell nær Parkgata 3. Skal finne meir info på den.
orsta

Flatmark har uten tvil gjort en kjempejobb med registreringene, men selv han kan vel gjøre feil.
Tviler litt på at han har originaltegningene som f.eks. Erik E & ARN har.
Runde hull på tyske anlegg er helt vanlig, se bilde fra fjellanlegg i Florø.
Ex-tysk hadde vel ikke vert gjennmurt dersom man nyttet anlegget etter krigen, men i stedet satt inn risten?

Uansett så hadde det vert spennende å vite mer historikk om du kan finne :)

edit: var meningen å skrive ARN, ikke NARA.[/quote]

Lovde å komme tilbake på denne - har vært i bygningsarkivet...

Det ble prosjektert et anlegg i 1954, og til slutt ble det bygd i følge et revidert forslag fra 1956.
Attachments
Inngangen i byparken - anno 1956
Inngangen i byparken - anno 1956
e1.jpg (326.77 KiB) Viewed 1476 times
Og tilslutt - inngangen fra Parkgata.
Og tilslutt - inngangen fra Parkgata.
e4.jpg (263.08 KiB) Viewed 1473 times
Inne i dette parkeringanlegget.  NB se rester etter betongvegg for det gamle tilfluktsrommet.  Når everket trengte mer parkeringsplasser til sine tjenestebiler forsvant tilfluktsrommet.
Inne i dette parkeringanlegget. NB se rester etter betongvegg for det gamle tilfluktsrommet. Når everket trengte mer parkeringsplasser til sine tjenestebiler forsvant tilfluktsrommet.
e3.jpg (200.02 KiB) Viewed 1473 times
Luke i taket her.  Det er 17m høydeforskjell mellom Parkgata og inngangen i byparken, så der er en vertikal sjakt først.
Luke i taket her. Det er 17m høydeforskjell mellom Parkgata og inngangen i byparken, så der er en vertikal sjakt først.
e2.jpg (243.32 KiB) Viewed 1473 times
orsta

Erik E wrote:Her er en annen skisse med to mindre fjellanlegg i samme område...
Vet ikke om disse er tilgjengelige, har ihvertfall aldri sett dem selv!
Fig 1 - Fhb på utstillingsplassen er murt igjen, men intakt som følge av finanskrisen. Tomta er tilsalgs for kr 1 til den som vil bygge kombinert badeland og leiligheter, men planer om dette er f.t. lagt på is i påvente av bedre tider.

Dette fjellanlegget inneholdt sambandssentral e.l. og ble derfor overtatt av telegrafverket i '45 og de utarbeidet åpenbart denne skissen. Når de friga det, ble det tilfluktsrom, og deretter murt igjen.
Attachments
b10.jpg
b10.jpg (266.59 KiB) Viewed 1432 times
Edgar

Hei

Dette anlegget hadde i 60 og 70 åra en (?) fredelig gjenbruk. Det var lagerplass for St.Hansbål samlere.

Trygg og sikker plass , og lett å forsvare/passe på.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
orsta

Jokeren wrote:
Edgar wrote:Hei

Ja tunnelen ved Klipra skole er fremme i dagen .Innslaget ligger rett oppafor skolen. Den har vært fremme i media no og da , og har da vært nevnt som alternativ lagerplass for fotoarkivet..

Bak fjellet , i Verpingsvika er der flere tunneler , derav en som ikke er fullført.

Edgar
En tunnel i Verpingsvika er vel avlåst, og var ibruk som lager for ammunisjon etc. Var på 80/90 tallet ibruk som skytebane har jeg hørt. En annen av tunnellene er trolig utvidet for noen år siden, og nå koblet til tunellen til Ellingsøya, via. innfartsveien. Denne kommer opp ved flatholmen til fergekaien.

.....

Pistolklubben sin skytebane ligger i et betydelig extysk fjellanlegg med kun en inngang, men som så forgreiner seg i 3 armer. Har hørt at det var drivstofflager under krigen, deretter sivilforsvarsanlegg til 80-tallet, og nå avhendet til sivile formål (den fortsatt aktive pistolklubben). Interesserte kan ta ta kontakt med pistolklubben for evt. omvisning (eller øvelsesskyting mandager kl 19 :-) )

Den såkalte "Akslatunnellen" som avgreiner seg fra Ellingsøytunnellen og går mot Flatholmen / fergekaia er kun norsk, det stemmer ikke at den er utvidet fra et annet anlegg.

Men hvor er den ikke fullførte ex-tyske tunnellen i Verpingsvika ?

-o
Attachments
Drivstofflager.  Finnes det tilsvarende store extyske anlegg uten den regelmentære ekstra "nødutgangen" ?
Drivstofflager. Finnes det tilsvarende store extyske anlegg uten den regelmentære ekstra "nødutgangen" ?
a10.JPG (151.3 KiB) Viewed 1374 times
orsta

Erik E wrote:Her er en annen skisse med to mindre fjellanlegg i samme område...
Vet ikke om disse er tilgjengelige, har ihvertfall aldri sett dem selv!
Tviler litt på om anlegget i fig 2 senter er bygd som skissert, det finnes ikke spor av inngangene pr idag og jeg har heller ikke sett skriftlig materiale som indikerer dette fhb. "Erkundet" betyr vel bare at det er prosjektert, eller noe sånt. Når det er sagt så er det mange gjenfylte hull der, så det er ingen som helt vet hva som skjuler seg i bakken. Har du ref til OT Fhb-nr på dette, kan jeg prøve å kryssjekke med annen dokumentasjon.

Jeg har bl.a. ref til et for meg "ukjent" anlegg med Fhbnr 317 (uten bokstav), har du skisse på det ?

-o
Erik E
Site Admin

Har du ref til OT Fhb-nr på dette, kan jeg prøve å kryssjekke med annen dokumentasjon.
Det er to anlegg på Aksla som omtales "Stp Albert-lager":

Den ene er mannskapsbunker 315K, ca 10 meter langt rom med to innganger. Her står det at tunnelen er sprengt ut pr. 13/11-1943 men veldig fuktig.

Neste er denne tunnelen ved bombekasterstillingene, her omtalt som ammunisjonslager 315M, denne er pr. 13/11-1943 kun prosjektert.
Jeg har bl.a. ref til et for meg "ukjent" anlegg med Fhbnr 317 (uten bokstav), har du skisse på det ?
Det har jeg dessverre ikke... :-(

Erik
orsta

Erik E wrote:
Har du ref til OT Fhb-nr på dette, kan jeg prøve å kryssjekke med annen dokumentasjon.
Det er to anlegg på Aksla som omtales "Stp Albert-lager":

Den ene er mannskapsbunker 315K, ca 10 meter langt rom med to innganger. Her står det at tunnelen er sprengt ut pr. 13/11-1943 men veldig fuktig.

Neste er denne tunnelen ved bombekasterstillingene, her omtalt som ammunisjonslager 315M, denne er pr. 13/11-1943 kun prosjektert.

....
Stützpunkt Albert-lager / Fhb Gruppen Unterstand fhb 315k må ved eliminasjonsmetoden være tunnellen i bilde f1-3 i Stützpunkt Aalesund tråden og fhb 315m eller en uferdig variant av den må være den andre lille tunnellen like ved i bilde f5. Dersom 315k var fuktig, kan det forklare at den etterpå har fått en pusset mursteinshvelving, som fortsatt er tett. Likeved er der flere brakkefundamenter, sambandssentral, div MG- og Bkstillinger osv og et ferdig men ubrukt fundament for en 2-3 etasjes kontorbygning (!), så der har vært stasjonert endel personell der.

Det finnes kun en annen (kjent) tunnell med 2 utganger på Aksla, og den ligger mye lenger øst, i Fjelltunveien som vist på kartskisse. Den er så vidt jeg vet kun et utsprengt tilfluktsrom og ikke noe Gruppen unterstand.
Attachments
Den andre og i dette forum unevnte tunnellen med 2 utganger på vei til Aksla - et tysk tilfluktsrom i fjell ved Fjelltunvn 37b
Den andre og i dette forum unevnte tunnellen med 2 utganger på vei til Aksla - et tysk tilfluktsrom i fjell ved Fjelltunvn 37b
f10.jpg (282.17 KiB) Viewed 1305 times
Jokeren

Dette er bare rykter, men har hørt at ved Borgunveien eller Aksla et sted skal det ha vert et stort tunnellanlegg, som tyskerne selv murte igjen etter krigen. Pr. i dag ligger inngangen visstnok et sted "under bakkenivå" / under veien eller noe. Hørt det fra flere personer. Trolig bare rykter osv. men lurer på om andre har hørt lignende rykter.
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”