Noen som har bilder fra Tueneset og Ålesund under krigen?

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Hei! Jeg lurte på om noen har bilder fra MKB 2/505 Tueneset fra krigens dager, eller etterkrigstiden 1945 og frem til 60 tallet, før mye av det som er der, ble støpt igjen, ødelagt osv. Har kun sett et fåtall bilder, i 'Sunnmøre I Festung Norwegen'.

Er også interessert i bilder av stillinger på Stavneset, av Aksla, Kronå, støttepunkt osv. i resten av Ålesund. Kanskje det også er noen som har et bra bilde av området ved Klaus Nilsensgate, like ved Meieriet, der innfartsveien går den dag i dag, fra krigen, eller på bilder fra før 1970. Der ble det nemlig bygget 2 svære bunkere, som var formet som hus eller kamuflert som hus, som visstnok ble revet sent på 60 tallet, eller i 1970.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Widerøes luftfoto fra den tiden dekker vel de fleste byer og skulle være et ypperlig sted å begynne vil jeg tro!

Erik
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Erik E wrote:Hallo

Widerøes luftfoto fra den tiden dekker vel de fleste byer og skulle være et ypperlig sted å begynne vil jeg tro!

Erik
Takk Erik! Håper ikke jeg spør for dumt, men hvor finner jeg disse flyfotoene? PDT_Armataz_01_04
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Det tror jeg varierer litt fra by til by.... Vet f.eks statsarkivet i Stavanger har lokalområdet.
Et annet alternativ er her:
http://www.fw.no/
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Du kan også prøve Johan Ottesen i Ulsteinvik som sitter på hele flyfoto-arkivet til Telemark Flyselskap. De bildene er tatt noe tidligere enn Widerøe, men han er ganske dyr å handle med!!!!

For Sogn & Fjordane sin del ligger Widerøe-flyfoto i fylkesarkivet, kanskje for møre også?
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei Jokeren

Hvis du tar kontakt med Ålesund museum så har de et stort utvalg av bilder , er det blitt meg fortalt.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”