En kamerat av meg forteller at bestefaren var en av 4 som fikk Ulabrandstatuett etter krigen for å ha gitt bort båten sin til krigsflytninger,
Denne prisen ble personlig overrekt av Erik Bye..
Bestefaren hans er nå død, kom fra Solund i Sogn.
Det som interreserte meg her er Hva er denne utmerkelsen?
Og var det bare 4, eller kan det ha vært 4 i lokalsamfunnet??
Ulabrandstatuett
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Jeg vet ikke hva utmerkelsen er for noe men selve statuen står på en fjelltopp ved Ula, der losen Ulabrand, bodde. han var kjent som en staut mann som kom først frem til båtene han skulle lose inn i stormen, altså en tøffing
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Yngvar
-
Det er jeg klar over, men er selve utmerkelsen jeg ønsker å vite mer om!!
Har søkt litt men finner ikke mye om akkurat det jeg er ute etter
Har søkt litt men finner ikke mye om akkurat det jeg er ute etter

Hilsen Bård.
Det er tydeligvis et hedersbevis gitt til folk som har gjort noe spesielt under krigen.
Her en liten sak fra Ålesund kommune
""Malta-Margit" - Margit Johnsen Godø f. 1913 - d. 1987. Har blant annet fått Ulabrandt-statuetten, British Empire Medal og St.Olavs Medalje (vår nest høyeste krigsdekorasjon i 1945). For sin innsats da hun som eneste kvinne var mannskap på m.s. Talabot som deltok i "selvmordskonvoien" til Malta våren 1942. Bare to av båtene kom fram. Før dette ble hun alt i jun 1940 torpedert om bord i m.s. "Tudor". Hun seilte både på Atlanterhavet, Middelhavet og "Det fjerne østen". Hun fortsatte å seile også etter krigen, frem til omkring 1960. "
Mvh
Yngvar
Her en liten sak fra Ålesund kommune
""Malta-Margit" - Margit Johnsen Godø f. 1913 - d. 1987. Har blant annet fått Ulabrandt-statuetten, British Empire Medal og St.Olavs Medalje (vår nest høyeste krigsdekorasjon i 1945). For sin innsats da hun som eneste kvinne var mannskap på m.s. Talabot som deltok i "selvmordskonvoien" til Malta våren 1942. Bare to av båtene kom fram. Før dette ble hun alt i jun 1940 torpedert om bord i m.s. "Tudor". Hun seilte både på Atlanterhavet, Middelhavet og "Det fjerne østen". Hun fortsatte å seile også etter krigen, frem til omkring 1960. "
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Yngvar
-
Artig å høre om ukjente helter, de hadde visst mer spenning rundt seg enn vi som sitter foran en PC PDT_Armataz_01_11
Hilsen Bård.