Bilder

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.

Hei werner og korp.
Takker for tilbakemelding og informasjon :-)
Legger ut noen til. Gjerne ikke så mange relatert til kystfort, men det får så være.
Starter med noen fra HKB Engenes kjøpt for noen år tilbake. Finner bilder fra samme batteri på Tore Eggans side. De jeg har er videresendt til Tore.
mvh
Paul S
Paul S.

Luftwaffe på tur.
Paul S.

Haugesund, Slettebakken(Bergen) og Ortskommandantur Bergen,
Paul S.

Ubåt vel i havn, og mannskap fra U-365.
Tarjei

Bildet du betegner Slettebakken er da vitterlig fra Fridalen. Teknisk sett kan det vel kanskje kalles Slettebakken....
Paul S.

Bildet du betegner Slettebakken er da vitterlig fra Fridalen. Teknisk sett kan det vel kanskje kalles Slettebakken....
Du har rett i det, bildet tatt ved Fridalen Skole,Slettebakken Leir, tatt i det som i dag er Slettebakksveien. Jeg bør ikke ta snarveier på stedsnavn :-)
Okke som, noen til. Gutta på tur el. noe sånt. Frakteren på ene bildet unngår en treffer i følge bildetekst.
Paul S.

To til. Vet ikek hvor bildet av mørseren er tatt.
Paul S.

Avlutter for nå med det som er krigens realiteter
"Tyske Soldater-Massegrav i Norge" og ett litt spesielt takkekort som taler for seg selv. Fra første halvdel av krigen, litt annen holdning da.
Nu er det tid for mjød og salt kringler :-)
mvh
Paul S.
KGJ

Bildet Untitled 2 minner litt om Florevika, kan det stemme?
Flora krigshistorielag
Christian B

Lurer litt på bilde Untitled-38.jpg, det kan ikke ha vært så mange slike master i Norge? jeg vet av noen, men ingen i slik rekkeformasjon..

Forresten synes jeg det er glimrende at du videresender slike bilder til Tore, han har et meget utadvendt syn på og dele krigshistorie med oss andre, uten økonomisk fortjeneste og tar avstand til at historie/bilder/matetriale skal holdes skjult for allmenheten.
Det står det respekt av. Alt for mange holder informasjon, og billedmatriell skjult for å ha noe "unikt" .... desverre.

Beklager og ha kapret tråden din angåend bilder du sendte til Tore, men om noen ønsker å diskutere det, så lag en "new topic" ;)
Knut Ø.

Ja ingen problem å merke bilda. Informasjon bør delast, men bilda bør merkast når dei blir lagt ut slik som her. Dersom ein ikkje gjer det så er det stor sjanse for at dei før eller seinare dukkar opp på ein CD på Ebay.
Eg fant eindel av mine bilder på ei nettside for nokre år sidan der dei hadde viska vekk signaturen med eit kloneverktøy og publisert dei. Det var så amatørmessig og klønete gjort at dei hadde ødelagt vesentlige deler av bildet.
ludvig

Hei Paul S ,
Takker for flere interessante bilder , det kom et spørsmål om
bilde :
** untitled - 38.jpg **
Dette bildet viser radiosenderen på Tryvann . Bak mast nr 2 fra
venstre ser du Bunnefjorden med Nesoddenlandet til høyre .
Hvis jeg husker riktig så er 2 x master revet . mens en mast
er intakt . Bildet er antakelig tatt fra det gamle Tryvannstårnet
Mvh
ludvig
Paul S.

Hei
Takker for informasjon og identifisering av bilde untitled 38. Når det gjelder untitled 2 så vet jeg ikke hvor det er tatt, så det kan være Florevika. Hadde vært kjekt å fått det bekreftet.
Når det gjelder merking så er det for noen en uting, for andre ok. Jeg merker gjerne mine, og utelater ofte noe av de hvis det postes på forum el.
Kjøper selv bilder, og har nok kommet opp i en del tusen bilder
Interessen for bilder ligger mer på Kriegsmarine, og det som mange anser som kjedelig, dagligliv og rutiner.
Tore er ett unikum med bildene sine. Dessverre er det folk som ikke har respekt og tar det de kan, og gjør med de de ønsker. Å dele er noe de fleste vil, spesielt når det kommer til å dele andre sine saker(bilder).
Har ingen problemer med å se at folk er tilbakeholden etter tidligere episoder, eller når de har kjøpt bilder for ett betydelig beløp.
Noen fargebilder bla fra Kristiansand/Odderøya gikk nylig for kr 2500+ pr.stk. Vil man da sende fra seg ett kvalitetsscan på forespørsel, elller bruke de selv ? Uansett, er litt lurt å ha i bakhodet at kjøper man ett bilde så kjøper man ikke copyright til bildet.
Kun en eiendomsrett til det bildet man har i hånden, og evnt kopier du lager ut av dette.(inkl scan) De fleste blir sur når de opplever at dyrt innkjøpte bilder scannes og selges for 20 kroner i trykkekvalitet.

Leuntnant Wilhelm Schulze..Utifra 300+ bilder etter han kan man danne seg ett bilde av han. Bildene viser at han var mest sannsynlig gift, og hadde to sønner. Han ankommer i Bergen 9 april 1940, og den seansen dokumenteres med bilder som viser deler av aktiviten på Bergen havn. Bla overføring av tropper med S-båter. Han blir stasjonert på Laksevåg, med gefechtsstand på Morgensol barnehjem. Våren og sommeren er han stort sett på Laksevåg, med höhe 126 som utgangspunkt. Han fotografer det han finner av interessse, bla byen, omgivelsene, hendelser, samt bombingen av Königsberg og Florvågtankene.
Han er med i Hardanger og dokumenterer i skrift og bilder hva som skjer i Hardangerfjorden.
Mulig han tenker på sin sønn når han stopper opp ved barnevognen i gallauniform. De to passepikene og gutten står i bakken ca 100 meter fra Holen skole. De bor nok i Holen og som man vet ble Laksevåg området bombet i oktober 1944. Holen skole og området rundt ble kraftig rammet. Nesten 200 personer døde den dagen Hvordan gikk det med de og gutten ? Utifra bilden kan man si hvilken funksjon han hadde i 69 Inf Division. Bildene har påskrifft ned til zug nummer, adresser til boligkvarterer og kontorer. Disse har han fotografert, innvendig og utvendig. Papirer solgt som lotter samtidig med bilden gir ett bilde av arbeidsoppgaver, forfremmelser, permer osv. Når 69 Inf.Division forlater Bergen er ikke Schultze med, han blir overført til 269 Inf.Division. Bildene viser en kar som reiste mye rundt i Bergensområdet. Kampfabscnitt Straume, Kampfabscnitt Mitte, Riegelstellung Bjørndal, og eksisterende og planlagte støttepunkt, leire og hovedkvarterer. De fleste bilder er hver for seg intetsigende, men samlet er de en god dokumentasjon om en offiser som var i Bergen i over 4 år.
Vedlagt noen av de.
mvh
Paul S.
Paul S.

Florvågtankene brenner, Hardangerfjorden, Familien.
Paul S.

Holen 1940
Locked

Return to “Originalfotos - Foto Id”