ubåt-dokk i kystfort

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
roadrunner

hei! Er ny her og vil bare berømme dere for et flott nettsted og forum. Har vært interessert i dette emnet siden jeg var guttunge. Er vokst opp rett ved Korshavn fort i Ofoten. Har jevnlig vært innom der og på Porsøy opp gjennom årene. Porsøy er nå borte mens Korshavn visstnok skal bli reiselivssted. Var i fjor sommer innom og gikk rundt på fortet. Arti!

Og så til mitt spørsmål: Så vidt jeg husker ble fortet modernisert på 80-tallet med bla nytt torpedobatteri. For noen år siden møtte jeg en som var med på byggingen. Han fortalte at det inne i ny-anlegget var undersjøisk inngang for ubåt som dokket inne i fjellanlegget. Noen som vet om dette stemmer?

mvh,
Espen H.
Hammerfest
Erik H
Site Admin

Hei og velkommen til forumet. takk for skryt av nettstedet. skulle ha gjort noen oppdateringer++, men slapper litt av nå i påska.
Håper noen kommer med svar på dine spørsmål, men slikt kan ta litt tid. enten får man svar ganske raskt, eller så blir den kanskje glemt etterhvert som det kommer nye innlegg og presser den nedover i systemet. Får man ikke svar med en gang kan man jo prøve litt senere. Uansett så er det i lokalsamfunnet man finner mest informasjon. Det er utrolig hva man finner bare man begynner å lete litt på biblotek eller snakke med kommunen.
Finner du noe mer informasjon så del gjerne med resten av forumet.

ErikH
Natter

roadrunner wrote:Porsøy er nå borte mens Korshavn visstnok skal bli reiselivssted.
Det var plassert ut noen badestamper der da jeg var innom sist sommer... Virker som Porsøy også er tatt i bruk til et slags senter (neppe noen privat hytte, det bygget som er oppført der nå...?). Veldig synd, da det batteriet var i relativt "original" stand - i motsetning til Korshamn.
roadrunner wrote:Og så til mitt spørsmål: Så vidt jeg husker ble fortet modernisert på 80-tallet med bla nytt torpedobatteri.
Det nye batteriet var ferdig, og overtatt fra Forsvarsbygg, i 1981.
roadrunner wrote:For noen år siden møtte jeg en som var med på byggingen. Han fortalte at det inne i ny-anlegget var undersjøisk inngang for ubåt som dokket inne i fjellanlegget. Noen som vet om dette stemmer?
:D Nei, det har ingen rot i virkeligheten!
Vi har så vidt jeg vet kun tre militære dokkanlegg (hvorav det ene nå er i ferd med å bli avhendet) for bla. UVB'er. Jeg vil tro at torpedobatteriet på Korshamn fint kunne få plass inne i det største av disse...

Den eneste form for "dokking" som foregikk på Korshamn, var at vi en periode klargjorde og leverte torpedoer til MTB'er (kaien ble utbygd ca. 1990 med de to "utvekstene" på hver side, for å gjøre det mulig for Snøgg- og Hauk-klassene å legge til).

Du finner ellers en god del info og bilder vedr. både Korshamn og øvrige torpedobatterier på forumet (bruk søkefunksjonen) - se f.eks. denne tråden:
http://www.kystfort.com/forum/topic70.html
roadrunner

hei.
Takk for raskt svar. Ja, syntes det var litt utrolig med ubåt-dokking i kystfort, hehe. Arti å se bildene dine fra Korshavn.

Porsøy ble kjøpt av en bedrift i Narvik som bruker det til seminarer og slikt. Synd - var et spennende sted å gå rundt.

mvh,
Espen H.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”