dagen quiz. Finn en feil! (eller to)
Mvh
Erik Hårberg
austrått fort tegning - dagens quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- SWScan00005.jpg (57.89 KiB) Viewed 973 times
ja, det skal stå "Erik Hårberg".. jeg brukte jo bare noen hundre timer på tegningen! kunne iallefall få navnet riktig siden de ikke engang hadde spurt meg om det var ok å printe den i Fosna-Folket!
E
E
Nedtur! PDT_Armataz_01_19Erik H wrote:ja, det skal stå "Erik Hårberg".. jeg brukte jo bare noen hundre timer på tegningen! kunne iallefall få navnet riktig siden de ikke engang hadde spurt meg om det var ok å printe den i Fosna-Folket!
E
Blir det tatt rettslige skritt? Kanskje X antall kroner i kassa til Kystfort.com?

Hilsen
Sigfred R.
den ble printet i avisa idag... jeg skulle til å legge ut siden under "austrått fort", men nå er jeg litt itvil om jeg har lov til å scanne en avisside? jeg mener det er greit hvis man tar meg hele siden inkludert avis/journalist, men har ikke lyst til å møte meg selv i døra hvis jeg først klager på at de bruker tegningen min, mens jeg legger ut artikkler fra samme avis på forumet.
hmm
her er iallefall link til artikkel på Fosna-folket sin nettside http://www.fosna-folket.no/incoming/article1238949.ece
der er også tegningen min gjengitt
E
hmm
her er iallefall link til artikkel på Fosna-folket sin nettside http://www.fosna-folket.no/incoming/article1238949.ece
der er også tegningen min gjengitt
E
Det som er litt synd er at austrått fort selger tegningen på fortet og jeg selv selger den på www.krigsbunkeren.no . Hvis det blir vanlig at lokal avisa trykker den opp.. så er det vel ingen som ser vitsen i å kjøpe den? (selv om orginalen selvsagt er mye bedre enn hva som ble trykket i avisa).
men at de krediterer en annen person syns jeg er enda tristere.. mulig jeg ikke har reagert hvis navnet var korrekt.. vet ikke.
E
men at de krediterer en annen person syns jeg er enda tristere.. mulig jeg ikke har reagert hvis navnet var korrekt.. vet ikke.
E
er ikke enig.. jeg har ikke offentliggjort denne tegningen. den er for salg.. ikke for allmennheten.J E F wrote:Tja - så er det dette med sitatretten da PDT_Armataz_01_09
http://no.wikipedia.org/wiki/SitatrettFor at et sitat skal være lovlig er det en betingelse at verket er «offentliggjort», og siteringen må skje «i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger», jf. Åndsverkloven § 22. Hva som skal til for at et verk er offentliggjort defineres i lovens § 8, og hovedregelen er at opphavsmannen må ha gjort verket «tilgjengelig for allmennheten»,
Erik H
Hallo
Nå er jeg ingen jurist, men tror du har en litt tynn sak der....
Her er vi vel enige om at "ditt verk" (tegningen) faller inn under siste avsnitt, at den er brakt i handelen...?
Hvis du da ser på §23a:
Nå er jeg ingen jurist, men tror du har en litt tynn sak der....
§ 8. Et åndsverk er offentliggjort når det med samtykke av opphavsmannen er gjort tilgjengelig for allmennheten. Et kunstverk er offentliggjort også når opphavsmannen har overdratt eksemplar av verket og dette er gjort tilgjengelig for allmennheten i medhold av §§ 19, 20, 23, 23a og 24.
Et åndsverk er utgitt når et rimelig antall eksemplar av verket med samtykke av opphavsmannen er brakt i handelen, eller på annen måte er spredt blant almenheten.
Her er vi vel enige om at "ditt verk" (tegningen) faller inn under siste avsnitt, at den er brakt i handelen...?
Hvis du da ser på §23a:
Erik§ 23a.
Er et kunstverk eller et fotografisk verk utgitt, eller har opphavsmannen overdratt eksemplar av verk som nevnt, kan verket medtas i aviser, tidsskrifter, bøker, ved film og i kringkasting, såfremt verket utgjør en del av bakgrunnen eller på annen måte spiller en underordnet rolle i sammenhengen.
Trur vi kan gå opp og ned i paragrafer, men jeg snakket tidligere med en journalist som sier at dette kommer under åndsverkloven at ingen kan printe/trykke denne uten min godkjenning.
Hvis jeg tar feil... da tar jeg like gjerne og printer ut et opplag av "tyske kystfort av norge"
Erik H
Hvis jeg tar feil... da tar jeg like gjerne og printer ut et opplag av "tyske kystfort av norge"

Erik H
Hei igjen
Det jeg har sitert under er hentet fra åndsverkloven, der er vi enige.
Men, avisa har jo teknisk sett kun gjengitt en nesten ubrukelig kopi som er forminsket X10 og gjengitt i dårlig kvalitet på en måte som stiller den i bakgrunnen av artikkelen (Ref §23a)...
Selv om jeg skjønner at du overdriver nå når du vil trykke opp hele bøker på nytt så mener jeg hele essensen ligger i site setning:
Erik
Det jeg har sitert under er hentet fra åndsverkloven, der er vi enige.
Men, avisa har jo teknisk sett kun gjengitt en nesten ubrukelig kopi som er forminsket X10 og gjengitt i dårlig kvalitet på en måte som stiller den i bakgrunnen av artikkelen (Ref §23a)...
Selv om jeg skjønner at du overdriver nå når du vil trykke opp hele bøker på nytt så mener jeg hele essensen ligger i site setning:
Når det er sagt så er det jo litt kjedelig at de trykker dette i lokalavisa uten å engang ha snakket med deg først... Det er en annen diskusjon, for det må være lov å være høflig, åndsverklov eller ei.... ;-)såfremt verket utgjør en del av bakgrunnen eller på annen måte spiller en underordnet rolle i sammenhengen.
Erik
Lokalavisene kan være ganske slurvete rett og slett... Jeg har f.eks blitt omtalt som Gunnar Jensen i lokalavisa Firdaposten. Ikke så langt unna det da, men selvfølgelig komisk når far min heter det.Når det er sagt så er det jo litt kjedelig at de trykker dette i lokalavisa uten å engang ha snakket med deg først... Det er en annen diskusjon, for det må være lov å være høflig, åndsverklov eller ei....
Erik
Mvh
Kim Gunnar Jensen

Flora krigshistorielag
Norske aviser har i de siste årene kvittet seg med det som før het "korrekturlesere", så nå er det journalistene selv som tar seg av den jobben. Det har vi tidligere vært innom her på forumet....
Hvis det er noen form for trøst for Erik og Kim Gunnar, så er ikke dere de eneste som har vært gjengitt med feil navn i avisen...
For en stund tilbake var det et nokså stort bilde av meg i Haugesunds Avis hvor den forbanna blekkspruteren av en journalist hadde klart å gi meg navnet Kari !
Det ble noen slitsomme dager på jobb etterpå for å si det sånn.... hehe. PDT_Armataz_01_05
Så min personlige erfaring er at samtlige ganger jeg har vært omtalt i aviser, enten det er lokalt eller nasjonalt, så har det vært et eller annet i teksten som er fri fantasi eller helt på jordet. Hver ENESTE gang!
Det er maaaange journalister der ute som må skjerpe seg skikkelig og lære seg både og lese og skrive!!!
Mvh.
Kai
Hvis det er noen form for trøst for Erik og Kim Gunnar, så er ikke dere de eneste som har vært gjengitt med feil navn i avisen...
For en stund tilbake var det et nokså stort bilde av meg i Haugesunds Avis hvor den forbanna blekkspruteren av en journalist hadde klart å gi meg navnet Kari !
Det ble noen slitsomme dager på jobb etterpå for å si det sånn.... hehe. PDT_Armataz_01_05
Så min personlige erfaring er at samtlige ganger jeg har vært omtalt i aviser, enten det er lokalt eller nasjonalt, så har det vært et eller annet i teksten som er fri fantasi eller helt på jordet. Hver ENESTE gang!
Det er maaaange journalister der ute som må skjerpe seg skikkelig og lære seg både og lese og skrive!!!
Mvh.
Kai